Meldingen
Alles wissen

Defecte 544/00R

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
485 Bekeken
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
Topic starter  

Hoi,

Nou zit ik hier laatst te vertellen dat ik al jaren een paar originele 544 's zonder enig mankement gebruik (van mijn vader gekregen). En nu is er een aan diggelen. Het relais schakelt nog wel. Het ledje gaat ook aan. Maar verder niets. Dacht eerst dat de eindtrappen eruit lagen, want de 1,6A zekering lag er ook uit. Heb de mj 2501 en 3001 vervangen door nieuwe, maar het werkt niet. Ik heb ook al nieuwe transistors liggen voor de hoog/mid versterker. Maar die solderen wat lastig, dus voordat ik daar aan begin, heeft iemand tips wat er kapot zou kunnen zijn. Ik heb een multimeter en kan van mijn collega die natuurkunde geeft wel een scoop lenen, maar ik heb zelf niet al teveel verstand van electronica (geef biologieles). Ik wil ze perse gerepareerd hebben, ben al vanaf mijn geboorte aan het (mee)luisteren. Kan ze dus echt niet missen!

Groetjes
Jori


   
Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Joris,

Voordat eea misschien verder defect gaat, is het misschien verstandig om eens contact op te nemen met een van de MFB servicepunten in nederland. Je bent natuurlijk ook welkom bij ons in krimpen ad ijssel.

-dRe


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wel een leuke tip is een weerstand van 22 of 47 ohm (2watt ) in je zekeringhouder te zetten. Als je dan weer gaat testen blijven je eindtorren waarschijnlijk wel heel.

Gaat je weerstand fikken zul je nog verder moeten zoeken.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
Topic starter  

Hoi Herman en "Admin",

Bedankt voor de aanbieding en tip. Krimpen aan de ijsel is een beetje uit de buurt. Ik woon in Oss. Ik heb de TS430 vervangen en nu geeft hij weer normale waarden voor de ruststroom in het laaggedeelte. Ik denk dat ik ook de TS442 vervang en kijk of er dan ook weer normale waardes voor de ruststroom zijn voor het mid/hoog. Ik ben benieuwd. Jullie horen nog van mijn verdere reparatie

Groetjes

Jori


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
Topic starter  

Hoi,

Mijn 544 is gerepareerd!! Ik heb de transistor die tussen de mj's zit vervangen en ook de transistor die tussen de 266 en 267 zit. Bovendien ook nog een weerstandje van 4.7 Ohm in het mid/hoog gedeelte. Alles bij elkaar een reparatie van nog geen 10 euro!

Groetjes


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

De stuurtor lag er dus uit, dan kun je je eindtorren wel vervangen, maar de eindtrap blijft een kortsluiting houden. De 4.7 ohm weerstand is een veiligheidsweerstand, die expres doorfikt bij onraad.

Gefeliciteerd met de reparatie, heerlijk gevoel he?

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
Topic starter  

Hoi Thomas,

Bedankt voor de felicitaties. Ik ben inderdaad erg blij dat ie gemaakt is. Ik ben erg gehecht aan het strakke geluid. Ik volg met veel belangstelling de modificaties die op het forum besproken worden, maar ik wil de speaker units wel origineel houden. Misschien ga ik ooit ook wat wijzigingen aanbrengen in de filters.

groetjes

Jori


   
BeantwoordenCiteren
Deel: