Meldingen
Alles wissen

Help met frontdoek 545 !!

11 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
524 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Beste mensen.

Ik wil mijn beide 545 graag voorzien van nieuw juute frontdoek.Ik heb dit doek zoals menigeen misschien heeft gelezen al verkregen bij de boerenbonthal.Echter het erop plakken wil maar niet lukken of het trekt scheef.Wie oh wie wil mij er mee helpen uiteraard tegen vergoeding dit doek er perfect op te krijgen.Graag reactie in het forum of per mail.

Alvast bedankt
Patrick Kessels
Hifihobby Limburg


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

En als je het doek opspant over een vlakke tafel, het front dun insmeert met een of ander lijm, er op legt en dan iets zwaars erop en laten liggen?

Dus andersom, eerst het doek op een tafel en dan het front erop leggen..

Als de voorkant droog is kan het niet meer schuiven en kun je de achterkant afwerken.. Bij die boxen zit het doek lichtjes geplakt op alles behalve het gat natuurlijk.

Welke lijm dat is even uitzoeken.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Heeft iemand al eens nat maken of wassen geprobeerd om het strak te laten trekken?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Cuno,

Ik heb wel eens een frontje van een 544 gehad, waarvan het doek wat was " uitgelubberd". Het zwabberde echt heen en weer als je met het frontje door de lucht bewoog. Ik heb toen de waterkoker aangezet en het frontje een minuut ofzo boven de hete stoom gehouden. Nu is het weer schitterend glad.
Maar ik denk dat dit iets anders is dan het scheeftrekken dat Patrick bedoelt.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Eigenlijk moet je naar zo'n zaak gaan waar ze antieke meubels opknappen, kijken of je een geschikt figuur treft en het dan vragen.

Ik denk dat als je probeert om het in een keer goed erop te krijgen door het alleen achter vast te willen zetten dat dat niet gaat lukken.

Ik vraag me af hoe die doek verlijmd zit. Heb een paar fronten van dumpspeakers (gewone passieve) uit die tijd en daar kan ik lekker mee testen πŸ˜‰

Als er overigens een dun lijm/verflaagje onder het doek zit, dan moet je het kunnen verven door alleen de textiel net contact te laten maken met een verfoplossing. Het water zal dan wrs. niet in het bord trekken (vanwege de verf/lijmlaag).

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Jouw ervaringen daar kun je anderen weer een plezier mee doen. (maar zoek een oud frontje van een passieve om te testen, zonde als je je 545 front verknalt)

Is het trouwens een optie om een volledig nieuw front te maken? Ik kan zo netjes niet figuurzagen.. πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

De fronten van de 545 zijn van kunststof in plaats van hardboard, die kunnen dus in elk geval wel wat hebben op vochtgebied.

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Op de site www.audiofriends.nl staat een beschrijving van hoe frontjes netjes opnieuw te bekleden

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Patrick.
Ik heb bij mijn 545 van één front netjes het doek vernieuwt.
Ik heb het zo gedaan:

Ik heb het front zeer goed schoongemaakt van lijmresten.
Het doek met 4 pinnetjes gespannen op een plank.
Ik heb mijn front ingesmeerd met bisonkit.
Het front op het doek drukken en enige tijd wat zwaars opleggen.
Daarna de randen aan de binnen kant van het front insmeren en het doek omleggen. Let op alleen aan de binnen kant niet langs de rand.
Als de lijm is ingetrokken in het doek beide kanten laten drogen.
Als de lijm droog is zowel op het doek als op de randen van het front, druk je het doek aan de binnenzijde van het front vast . Knip nu alvast het overtollige materiaal weg.
Als het goed is hou je nu op iedere hoek wat punten over.
Knip het materiaal zo weg dat je geen overlappingen hebt in de hoeken.
Doe nu wat lijm in één hoek en werk deze zo af dat het doek netjes om de rand heen valt. Druk met je vinger het geheel tegen elkaar. Als de doek blijft zitten ga je naar de volgende. Dit doe je tot alles klaar is.
Neem gewoon de tijd om zoiets te doen en je krijgt een net geheel.
πŸ˜€
VR GR
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Ik had het doek (origineel, gevonden bij opa op zolder) eerst natgemaakt, vervolgens strijken en dan op laten drogen.

Bison kit op frontje smeren (tip van Cuno), even in laten drogen en dan het doek vlak op tafel leggen en frontje er op drukken. Het mooie is dat je daarna nog een beetje kunt corrigeren voordat de kit volledig hard geworden is.

GRTN MRTN

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Let wel op dat je alles zeer dun insmeert anders zit je doek aan de tafel vast en geeft dat vlekken op het frontje.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@patrick)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 57
 

Hallo Freaks en mede verzamelaars.

Eindelijk heb ik de 545's ook voorzien van nieuw stof.Na een paar keer een tevergeefse poging is het eindelijk gelukt.Met bisonkit lukte het allereerst al niet dat trok meteen door het juute heen.Nou toen kwam ik per toeval terecht bij iemand wat bij mij op de EHBO les zit een stoffeerder van beroep.Deze heeft mij textiellijm meegenomen en daarmee lukte het prima dan kun je het zelf.Tot na een half uur nog kun je blijven corrigeren om zo het juute er netjes op te zetten.Het enige wat ik heb gedaan is bij de woofer fronten nadat ze droog waren ze iets vochtig gemaakt waarna ze netjes gespannen zijn nu en het resultaat is werkelijk perfect.Ondanks de tevergeefse pogingen heb ik nu gelukkig nog zeker circa 2 meter van dit doek over.Wat de lijm betreft waarmee ik het heb gedaan kan ik vertellen het was geen bisonkit hij is rood van kleur stinkt in plaats van naar lijm naar olie en is heel stroopachtig aanbrengen gewoon met een kwast dan glanst die nog en daarna als je hem compleet hebt aangebracht nog eens met de kwast erover waarna die mat uitslaat en dus niet doorschijnt in het juute niet doorloopt en waarna je meteen kunt gaan plakken en daarna corrigeren door te gaan trekken.Zo is ook ook een spanraam of iets dergelijks overbodig.Ik zal binnekort foto's maken nu ze helemaal klaar zijn en ze hier op het forum zetten.Bovendien had ik al reeds omdat de speakers zo zwaar zijn een paar hele mooie verrijdbare onderstellen gemaakt en deze netjes gespoten in zwarte hamerslag lak.Dus ik heb nu een schitterend geheel om nog heel wat jaren plezier van te hebben.Dus mensen wie hulp nodig heeft kan zicht wat de fronten betreft zeker tot mij wenden.

Heb nu inmiddels 2x532 2x541 2x544 2x545 4x567 2x9638
pffffffffffffff wat een sound (Y)

Groetjes Patrick Kessels
Hifihobby Roermond.:P

[%sig%]

Bericht bewerkt (18-10-2004 10:59)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: