Meldingen
Alles wissen

Kraak en relais probleem met een 22AH587

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
809 Bekeken
(@jack-lelieveld)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Één van mijn 587 MFB's kraakt soms (gaat dan soms spontaan aan). Ik heb het vermoeden dat het wordt veroorzaakt door niet goed vast gesoldeerde soldeer pennetjes. Enkele jaren geleden heb ik er ook een één doorgesoldeerd, maar daar viel in eerste instantie het soldeer tin vanaf, vermoedelijk door een oxide laagje. Heeft iemand al eerder deze problemen gehad, of herkent dit probleem?
De zelfde luidspreker heeft ook een probleem met het relais. Vaak heeft het kontakt voor het tweeter een veel te hoge overgangsweerstand waardoor natuurlijk de hogetonen luidspreker (bijna) geen geluid geeft. Als ik het geluid even flink hard zet dan werkt het daarna beter (de kontakt oxidatie brand dan waarschijnlijk weg). Herkent iemand dit probleem? Kan het kapje van het relais worden verwijderd (zonder schade te veroorzaken) om dan de kontakten met keukenpapier met kontaktspray te reinigen. Is dat de beste methode?
Groeten,
Jack,
Schiedam.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik heb ook zoiets gehad, hoewel de mijne wat wilder was, het bleek uiteindelijk de eerste transistor na de opnemer in de woofer te zijn die stuk was.

zoek even op "klopgeest in 587 woofer" daar staat het hele verhaal in, wellicht heb je er iets aan.

dat kapje van het relais gaat er wel af maar wel erg moeilijk!
ik heb zo'n tandarts sonde (haakje) gebruikt om het dekseltje bij de vergrendeling wat ruimte te geven waardoor hij loskwam.
daarna lekker soppen met contactspray 😀

ik heb ook m'n twijfels over de kwaliteit van het stijve lintkabeltje dat vanaf de luchtdichte audio aansluiting naar de versterker gaat; een breukje heb je zo te pakken.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@jack-lelieveld)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik vermoed dat het de MFB terug koppeling niet is omdat ook de midden en de hoge tonen luidspreker kraken.
Ik heb het afgelopen weekeind ook gecontroleerd met de stekker naar de staande aanstuur print los, maar dan kraakte de box ook, dus het probleem moet op de grote (liggende) hoofdversterker print zitten.
Ik heb ook nog controles gedaan met de scoop maar daarmee kon ik (nog) niet het probleem me traceren.
Ik heb nog even gedacht aan een probleem met één van de grote afvlak elko's maar nadat ik de luidspreker, met de twee voeding zekkeringen verwijderd, had uitgezet bleek de volgende dag de spanning over beide elko's slechts van 75 naar 65 volt te zijn gezakt. Die elko's lijken dus wel goed te zijn.
Groeten,
Jack.


   
BeantwoordenCiteren
 RRe
(@rre)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 78
 

Jack.

Alle elco's al vervangen?

Zo niet dan zou ik dat eerst doen, 99,9% kans dat het probleem dan weg is.
Ik heb dezelfde klacht gehad bij 2 v/d 4 587's bovendien gaan ze veel beter klinken.
Wel opnieuw inregelen en je kunt er weer 25 jaar of zo weer van genieten.

Gr, Ruud


   
BeantwoordenCiteren
(@jack-lelieveld)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Inmiddels heb ik de relais kontaken gereinigd en is het hoge tonen probleem weg.
Het is ook gebleken dat het kraak probleem alleen in de middentonen versterker zit. Ik heb echter bij het zoeken naar het gekraak (gebeurde alleen soms) waarschijnlijk sluiting gemaakt waardoor de midden versterker nu bijna niet meer werkt. Er staat nog wel signaal op de uitgang maar dit is veel te laag. Het signaal aan de ingang (vanaf de voorversterker print) lijkt me goed (signaal niveau, bij 1KHz, is ongeveer gelijk aan de hoge tonen versterker ingang, bij 10KHz).
Het e.e.a. gemeten met een ociloscoop en een software signaal generator.
Is er ergens een beschijving van de versterker schakeling te vinden? Ik heb te weinig ervaring met dit soort versterker schakelingen om in detail te weten hoe de signaal verwerking is.
Ik heb inmiddels de meeste "kleine" transitoren vervangen, maar dat hielp nog niet.
Ik wil wel alle elko's gaan vervangen (is daar een lijst van?) maar het lijkt me beter eerst dit probleem op te lossen.
Groeten,
Jack.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Jack,

Ik denk dat je zowieso ook je eindtorren en de twee emmiter weerstanden zult moeten vervangen. Naast wat elco-tjes uiteraard


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ter ondersteuning hier het servicedoc:

http://www.dssfreaks.nl/pdf/mfb/587/Service587.pdf


   
BeantwoordenCiteren
(@mctommi)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 286
 

@RRe wrote:

Jack.

Alle elco's al vervangen?

Gr, Ruud

Wat een prachtige foto; het is haast kunst !
Dat vind ik ook vaak van detail-foto's van het binnenwerk van mooie Philips-apparaten.
Ik kick er wel op........ach ja; iedere Philips-gek heeft zijn gebrek. Geniet erg van de binnenwerk foto's van http://www.oudio.n l"> http://www.oudio.nl

Groeten,
Tom.


   
BeantwoordenCiteren
(@jack-lelieveld)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Zijn de eindtransistoren (darlingtons) nog goed verkrijgbaar?
Jack.


   
BeantwoordenCiteren
(@jack-lelieveld)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Nog vergeten,
Ik heb ook de spanning aan de uitgang van de versterker gemeten, en die was de correcte 30mV. Deze is ook normaal instelbaar met de instel potentiometer (heb ik met draaien aan de pot enkele mV's kunnen verhogen en verlagen). Betekend dit niet dat de eindtransistoren goed zijn?
De gemeten signaal spanning (1KHz) op de emitors van de eindtransistoren is overgens nagenoeg gelijk aan de signaal spanning op de basis, maar dat meet ik in de hoog versterker ook maar daar is de signaal spanning (10KHz) veel hoger.
Groeten,
Jack.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: