Meldingen
Alles wissen

MFB 541 opnemer defekt??

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
617 Bekeken
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Ik heb een probleem met 1 van mij mfb541 speakers, volgens mij is de opnemer defekt.

Klacht is naar boven gekomen toen een collega van me de speakers heeft nagemeten op frequntiebereik de ene box heeft tussen de 90 en 200 hz een piek die 5,5 db hoger is dan de ander box.

Als ik aan R630 draai veranderd hier niets aan.
Ook zie ik geen signaal terugkomen vanaf de opnemer (met scoop gecheckt)
Als ik de draad naar de opnemer aanraak (op de voorkant van de speaker) begint de box wel te brommen en is ook in volume te regelen met r630, mfb circuit zelf lijkt me dus ok.

Ook begint deze speaker te brommen als ik met mijn hand in de buurt ban de beschermkap van mijn speaker komt, de andere heeft dit niet.

Wat denken jullie hiervan? en zo ja, heeft iemand een ad7066/mfb over?

Groeten ronnie


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wat je wel effe moet checken is of er een gelijkspanning over de opnemer valt.

Vanuit het opnemer cirquit op de versterkerprint wordt ook een volt of 9 naar de opnemer gestuurd om de fet te voeden.

Overigens heb ik ooit zo'n opnemer kunnen herstellen door er van bovenaf een nieuw fetje in te zetten.

Zo'n fet heb ik er nog een liggen die ik naar de meeting mee kan nemen op verzoek.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Ik heb de spanninggemeten, is 5,6 volt , volgens documentatie moet er 5,4 volt staan, lijkt me in orde.

Cunclusie is dat er echt een probleem in de opnemer zit πŸ™

Zal eens proberen of ik de beschermkap kan losmaken.
Ik heb gelezen dat je dit met een verhit mes kan....dat proberen we dus


   
BeantwoordenCiteren
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

probleem opgelost, onderste draad van het kristal elementje zat los

nu de beschermkap weer netjes vast ZIEN TE KIJKEN


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Top ! Uurtje werk zo te zien ?

Wees zuinig met tin, elke gram in je element telt ! Het maakt ook je speaker trager met een grotere massa.
( is dat mieren-neuken of niet ? )


   
BeantwoordenCiteren
(@ronnievd)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 17
Topic starter  

Ik heb maar een klein beetje tin gebruikt, maar om de dop weer vast te krijgen was toch wat 2 componentenlijm nodig. wat toch wat extra gewicht oplevert.
Dit is waarschijnlijk niet de meest ideale oplossing (en gaat ook niet door voor de schonheidsprijs) maar met een defektte opnemer klinkt het ook niet...het verschil is nu duidelijk hoorbaar! πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
Deel: