Meldingen
Alles wissen

MFB 9638 kapot?

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
650 Bekeken
(@juuuur)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Hallo allemaal,

Ik heb twee MFB 9638 speakers staan. Sinds enige tijd begint een van de twee opeens een heel luid geluid te maken (lastig te omschrijven; het is voornamelijk erg hard ongeacht hoe hard de installatie staat), uit het niets. Hij doet het dus heel even, maar slaat altijd over op dit harde geluid waarna de enige optie is hem direct uit te zetten.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb er geen verstand van, maar kan me ook geen logische dingen bedenken (er zijn geen rare dingen mee gedaan; hoogstens hebben ze een tijd in de kou gestaan omdat ze op zolder staan).

Het zou erg zonde zijn als ik deze speaker niet meer zou kunnen gebruiken; er komt een prachtig geluid uit.
Ik las ook over servicepunten, maar ik kan nergens concreet vinden hoe dat precies zit. Weet iemand daar meer over in de buurt van Maastricht?

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,
Jurriaan Brekelmans


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De F9638 heeft een erg gevoelige woofer. Wanneer deze ouder wordt (en kou met vocht helpt daarbij) kan het element in de woofer een soort weerstand gaan krijgen.

Gevolg is dat je dan een hard gerommel krijgt.

Als je de speakers in orde wilt hebben zul je waarschijnlijk moeten beginnen bij het vinden van een goede woofer.

Je kunt de speakers ook bij het centrale serviceadres aanmelden: service@mfbfreaks.nl

De optie dan is dat je de speakers kunt aanleveren in Krimpen of laten ophalen. Je krijgt dan in elk geval zonder onderzoekskosten te horen wat er nodig is voor reparatie. (Woofers zijn niet meer nieuw leverbaar)


   
BeantwoordenCiteren
(@juuuur)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Hartelijk bedankt voor het antwoord!

Zou je een schatting kunnen geven wat dat ongeveer zou kosten als dit het geval is (ik begrijp dat de woofer dan vervangen moet worden; of gaat het hier om een kleiner onderdeel)? Is dit lastig om te vervangen? Als student zijn mijn budget en transportmogelijkheden nogal beperkt.

Is het eventueel ook mogelijk om de woofer uit te schakelen, zodat de rest van de speaker nog wel te gebruiken is?

Groeten,
Jurriaan


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Er is zo geen schatting te maken, mocht er echt een woofer uit een gebruikte box moeten komen hangt de prijs af van de markt(plaats) prijs.

Als je geen zin hebt in gedoe kun je vrij simpel het mfb uitschakelen.
Haal de plastic kap van de achterzijde los, trek vervolgens het stekkertje los van de mfb. Aan de linkerzijde van je LI-RE switch , net naast de aluminium koelplaat.


   
BeantwoordenCiteren
(@juuuur)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Bedankt voor de tip, maar het uitschakelen lost het niet op.
Zijn er nog andere mogelijkheden om het zonder gedoe op te lossen?


   
BeantwoordenCiteren
(@chrswlr)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Kun je het geluid wat meer beschrijven? Hoe klinkt het, komt het uit alle speakers (mid/low/high) of 1 daarvan? Het lijkt erop dat het ontstaat als de luidspreker gaat spelen. De electronica wordt dan warm. Mijn ervaring is dat de solderinging van de eindversterker ic's slecht kunnen zijn. De soldeer zet dan uit en dit kan in sommige gevallen voor knallen/knetterende geluiden zorgen. Het zou kunnen dat het opnieuw verhitten/solderen van deze het probleem kunnen verhelpen


   
BeantwoordenCiteren
(@juuuur)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Vanmiddag heb ik de radio heel kort aangezet, zodat de speaker alleen aan springt maar geen geluid gaat maken. Dan ontstaat er even een knetterend geluid (afgewisseld door korte stiltes) en een paar seconden later een zachte plof uit de woofer waarna de speaker zichzelf uitschakeld (volgens mij niet op de reguliere manier, want ik moet de stekker eerst opnieuw insteken wil hij weer aangaan als ik de radio weer aanzet).

Het geluid dat ontstaat als ik de radio gewoon aan laat staan is een soort van knarsend geluid (heel luid). Ik weet niet goed waar het uit komt, het is niet per se een heel hoog of laag geluid.

Sorry voor mijn trage reacties overigens. In werkelijkheid staan de speakers bij mijn moeder thuis. Dus ik kan niet dagelijks kijken of jullie tips werken, maar natuurlijk worden ze wel heel erg op prijs gesteld! πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@chrswlr)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Kan heel goed slechte soldering bij de eindversterker ic's zijn. Je omschrijving van het verschijnsel lijkt op een vergelijkbare situatie die ik op die manier heb opgelost. Kwestie van open maken en opniew vast solderen in dat geval.


   
BeantwoordenCiteren
(@juuuur)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Bedankt voor je reactie! Ik was bang dat het topic dood was πŸ˜‰

Kan een leek dit zelf repareren? Weet iemand anders in de buurt van Maastricht een plek waar ik dit kan laten doen, of waar ik uberhaupt zou moeten zoeken? (ik heb geen idee bij welke soort winkel ik dit zou kunnen laten doen..)


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het is niet makkelijk zelf te doen als je geen ervaring hebt met repareren.

In het geval je een andere oplossing zoekt bestaat de mogelijkheid om enkel de losse versterker(-s) onder uit de box op te sturen naar Krimpen.

Losmaken doe je natuurlijk met de 2*6 schroeven aan de achterkant, maar ook met twee schroeven achter het klepje van de voorzijde.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: