Meldingen
Alles wissen

Mid/hoog filters in MFB532 PL ??

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
500 Bekeken
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

In het Service Informationblad van 1974-04-05 is in figuur 1 te zien dat de weerstand R694 en condensator C552 zijn weggevallen uit het oorspronkelijke schema. Deze wijziging staat niet in de tekst van het servicedocument vermeld. Wél staat de wijziging aan het filter voor de middentoonluidspreker in de tekst. Figuur 1 geeft deze wijziging ook weer.

Weet iemand hoe dit zit? Is iemand dit bij het opstellen van de tekst in de servicemanual vergeten? Bij welke PL hoort de wijziging?


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik vermoed dat dit met PL07 te maken heeft, omdat ze daar de terugkoppeling van de hoogtrap sterker gemaakt hebben in het hoog door C539 te vergroten. Ze hebben die c ook anders aangesloten volgens de info.

De r-c combinatie die weggelaten is heeft ongeveer hetzelfde effect, de tweeter een beetje "beteugelen: want die loopt nogal fors op in het hoog en klinkt daarom te schel.

Dat is wat ik denk, maar wellicht heeft iemand nog wat toe te voegen 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

Overigens, die componenten lijken me geen onderdeel uit te maken van het scheidingsfilter. Het lijkt meer op een Zobel-netwerkje..

PL07 is een fout, moet C538 zijn:)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Misschien verklaart dit waarom ze zo aan het hoogfilteren zijn geslagen 😉

Ik heb in de 532 eens een andere tweeter gezet en toen heb ik die hoogtrap gewoon recht gemaakt (die 2n7 verkleind)


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

bedoel je niet 4,7u?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

nee, die seriecondensator die ik al genoemd heb in de hterugkoppeling vand e hoogtrap, die zorgt voor de compensatie van de tweeter. Met de 4.7µF kun je eventueel de crossoverfrequentie veranderen. (neem aand at je die in het passieve filter bedoelt?)


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

Ja ik begrijp het. C539 is trouwens níet gewijzigd tijdens de productie onder PL07. Onder PL12 in de servicedocs kun je zien dat ze een typfout gemaakt hebben, C538 is degene die gewijzigd had moeten worden.

Hoe bevalt de klank van jouw nieuwe tweeter ten opzichte van de AD0160?

Maar in het algemeen, jouw mening is dus dat het wijzigen van die condensator (samen met het veranderen van C548 van 1000 naar 680uF) er voor zorgt dat de RC net voor de speakers niet meer nodig is?

Trouwens, ik zie het nu pas, in regel drie van de lijst van wijzigingen tijdens PL01 staat de wijziging wél beschreven. Ik zag hem eerst over het hoofd. Mijns inziens zijn wijzigingen die zó vroeg tijdens de productie worden doorgevoerd alleen maar goed te noemen. Het zal de tijd van kinderziekten wel geweest zijn.

In ieder geval, bij het reviseren van mijn 532's zal ik me dus netjes aan figuurtje één houden 🙂

Kan iemand mij trouwens helpen aan de databladen van van de AD5060/Sq8 en de AD 0160/T8? Of zijn er mensen die al berekeningen hebben gedaan met deze speakers?


   
BeantwoordenCiteren
Deel: