Meldingen
Alles wissen

nieuw relais 567

14 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
545 Bekeken
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
Topic starter  

Wil graag nieuwe relais plaatsen in mijn boxen.
Wat is een goeie vervanger (merk en type) voor de 567 en, misschien weet iemand dat ook, voor de 587. Waar kan ik ze bestellen/halen?

Thnx!

[%sig%]


   
Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Voor de 587 kun je een omron 4 polig wissel contact en 24 volt gelijk gebruiken. Ik meen de pyf serie.
Bij iedere electronica of electra groothandel te krijgen. BV Technische Unie.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Je moet even weten hoeveel stroom het ding trekt.
Anders vliegt straks je stuurtor eruit πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Is niet aan de orde.
Bij omron is dit geen probleem.
Ik gebruik dit relay al 1,5 jaar.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
Topic starter  

De relais van de 587 doen het inmiddels weer prima (na schoonmaken) maar die van de 567's gaan alweer de verkeerde kant op....kwam veel vuil vanaf bij schoonmaak en de rare schakelgeluiden waren weg.
Helaas begint ie nu weer langzaamaan rare geluiden te maken bij het aanschakelen. Iemand nog een suggestie qua type/merk relais dat ik hierin kan drukken?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
Topic starter  

Niemand een suggestie? Moet ik'm er eerst uitslopen en dan bij de electronicaboer langs? πŸ™

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Zelf ben ik iemand die graag alles orgineel houdt. Liefst dus ook het relais, maar ja als het niet goed meer is, is vervangen een optie natuurlijk. Je kan natuurlijk het relais vervangen voor elk willekeurig ander relais, mits de (schakel)spanning overeenkomt. Je moet dan wel de schakel / contact draden verlengen en het relais vastplakken op bijvoorbeeld de grote elco in de buurt. Maar probeer toch nog eens het relais goed te reinigen, contactspray en een beetje schuren moet helpen. Naspoelen met alcohol.

Helpt het niet dan is misschien er toch een andere klacht aanwezig in de box. Bootstrap elco is mogelijk een oorzaak of het fetje aan de ingang kan ook wel eens gek doen. Beschrijf anders je klacht eens duidelijker met name het geluid wat je hoort.

Succes.

André

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Relaiscontacten schoonmaken doe ik - behalve met bovenstaande methodes - ook nog eens met een dikke voeding en een belastingsweerstand. Enkele malen 2 tot 5 ampere door de contacten laten gaan laat de contactweerstand behoorlijk verminderen!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wat een gedoe om een relais, gewoon naar Wim luisteren.
Of :

:funnypost: Stop er maar een 587 relais in :funnypost:

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik wil inderdaad bij deze ook even aandacht vestigen op de post van Wim. Weliswaar niet bijzonder op de voorgrond aanwezig, is hij zeer zeker iemand die weet waar hij het over heeft. Zelf vertrouw ik blindelings op zijn adviezen, en deze hebben me nog nimmer in de steek gelaten. Dusseh, Fred... is je probleem al opgelost??

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
Topic starter  

Heb geslapen denk ik....wellicht eroverheen gelezen...:zzz:
Ik ga achter de Omron aan, zoals Wim suggereerde!
Thnx Wim!

Sorry posters...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
Topic starter  

Eindelijk kan ik dit afsluiten, ik heb het perfecte relais gevonden! Oeeee! wat schakelt dit mooi!!

specs: "Een uniek relais voor het schakelen van luidsprekers. Het heeft een wolfram voorloopkontakt dat 100A (bij 50V) luidsprekerstroom kan schakelen.
Na het sluiten wordt dit kontakt overbrugd door een verguld zilveren kontakt, zodat ook bij kleinere stromen de kontaktweerstand minimaal is.
Bij uitschakelen wordt eerst het zilveren kontakt geopend voor het wolfram kontakt.
Het zilveren kontakt is beschermd door het wolfram kontakt, het hoeft nooit grote stromen te schakelen. De dunne goudlaag gaat oxidatie van het zilveren kontakt tegen, waardoor zelfs na jaren de kontakt weerstand minimaal blijft.
Spoelspanning 24VDC nominaal bij 70°C 20.4V to 33.5V
spoel weerstand 900ohm
omgevingstemperatuur: -20 tot 70°C
Toe te passen voor eindversterkers van 5 tot 200 Watt"

Merk: Amplimo, type LR(z). Kijk op www.amplimo.nl

En last but not least, het heeft dezelfde afmetingen als de oude en de pootjes zitten ook nog op dezelfde plaats.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Eigenlijk een tweetraps relais.. zal wel duur zijn πŸ˜‰

Maarreh.. het schakelt de luidspreker niet maar de voeding dacht ik toch?
Of zit ik mis?


   
BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 234
 

Ja,

Zapper heeft gelijk bij deze serie's MFB's wordt de voeding met het realis geschakeld. Bij de 58X serie worden de speakers geschakeld met het relais en dan heeft zo'n 'tweetraps' relais dus echt een functie maar het zal in de 567 ook prima werken.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: