Meldingen
Alles wissen

Ploppende ruis in mijn 532's

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
464 Bekeken
(@gerke)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Beste MFB-vrienden,

Ik ben in het bezit van drie paar MFB's (532, 544, 567) waar ik al vele jaren (de 567 heb ik al ruim 20 jaar in bezit!) erg veel plezier aan beleef ondanks de steeds hoger wordende leeftijd van de dames. Maar helaas heeft een van mijn 532's nu last van een 'ploppende' ruis in haar beroemde MFB-woofercitcuit. Volgens mij heb ik het wel eens vaker gehad, maar ik kan mij niet meer herinneren wat ik toen heb gedaan om het op te lossen. Het is namelijk alweer bijna 10 jaar geleden dat ik ze open heb hoeven schroeven. Bij een visuele inspectie zie ik dat R626 er een beetje gebladderd uitziet, maar dat hoeft natuurlijk nog niets te betekenen. Ik heb bij info@mfbfreaks al een setje servicedocumentatie opgevraagd, maar mochten jullie bij het lezen van de klacht al meteen de oplossing weten, of waar ik het ongeveer moet zoeken, laat me dat dan aub even weten, dat scheelt me vast de nodige tijd.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Gerke


   
Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

losgeraakt draadje naar sensor? rotte elcootjes?
overgens, onderdelen die geblakerd zijn of er slecht uitzien, gewoon vervangen. klinkt beter, zal in de toekomst minder problemen geven.


   
BeantwoordenCiteren
(@gerke)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik heb goed gekeken, maar losse draadjes zie ik niet zo één twee drie. De elcootjes zien er verder goed uit, maar dat zegt natuurlijk ook niets. Daarom hoop ik dat ik binnenkort de beschikking heb over de servicemanual van de 532, want dan kan ik wat gerichter zoeken. Bij mijn 567 kon ik daarmee destijds vrij snel bepalen dat een van de grote 1 ohms weerstanden doorgefikt was (was visueel niet te zien).

Lukt het allemaal niet, dan soldeer ik er alles af, maak ik de printplaten allemaal goed schoon en vernieuw ik gewoon alles wat maar te vervangen is (behalve de eindtorren als die nog goed zijn). Deze optie heeft niet mijn voorkeur, maar als het niet anders kan, dan moet het maar.

Maar uiteraard sta ik open voor nog wat tips die mij snel richting de oplossing kunnen dirigeren.

Gerke


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

Is het ruis of meer plop-geluiden?
Het kan ook wel eens een transistor in de sturing zijn wat slecht is.
Je kan dit zelf uit proberen me een beetje koelspray afwisselend te spuiten op de transistoren.Soms helpt het al om voorzichtig met het handvat van een schroevendraaier op de torren te tikken om zo de boosdoener te vinden.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik heb dat bij één 567. als ik die aanzet gorgelt en ruist ie wat, daarna werkt ie normaal.

Gebeurt alleen als ie helemaal van het net geweest is.

Ik vermoed dit soort dingen dat het (kleine) elco's zijn in de voeding van de mfb-terugkoppeling, of in het terugkoppelcircuit zelf.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: