Meldingen
Alles wissen

Ruisende 532 eindtrap (laagfrequent)

18 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,006 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat julile allemaal net als ik erg genoten hebben van de MFB bijeenkomst. Ook hoop ik dat de class D demo leuk gevonden is. De speakers waren misschien de zwakste schakel en de voeding had eigenlijk een iets hogere spanning moeten afgeven maargoed het gaf een beetje het idee wat een class D versterker kan ondanks zijn maatje bescheiden maatje.

Zelf ben ik met een stel 532's en 567's terug naar huis gegaan. De 532's heb ik als 'project' gekocht voor een schappelijke prijs. Na de tweeter en de woofer vervangen te hebben blijkt een van de lage tonen eindtrappen te ruisen. Heeft iemand enig idee welke componenten hier verantwoordelijk voor zijn?

Ook ben ik opzoek naar een stel middentoners voor de 557's. Zijn deze hetzelfde als de middentoners van de 544 en zijn er ook passieve speakers waar deze speakers inzitten? Als iemand ze nog heeft liggen en ze voor een schappelijke prijs weg wil doen, graag!!

Groetjes

Abbe


   
Citeren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

hmmm... niet goed gekeken dan?

Voor 20 Euro had je vandaag 2 complete passieve boxen kunnen kopen, waar deze middentoners in zitten. Misschien vind je 20 Euro niet schappelijk.

Maar goed het kan natuurlijk altijd nog.

Groeten,

Hilbrand

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo Hilbrand,

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik ze wel van je overgenomen.
Als je in de buurt van Schagen of Nijmegen woont zou ik ze graag als nog bij je willen ophalen voor dat bedrag!

Zo niet dan zou ik je willen vragen of je de middentoners uit de speakers wilt halen en deze wilt toesturen. Uiteraard nadat ik je het aankoopbedrag plus verzendkosten heb overgemaakt.

Groetjes

Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Abbe,

De ruis in het laag is ook op te lossen met een modificatie.

gr.

-dRe


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ik heb Abbe ondertussen gemailt, maar ik denk dat er misschien wel weer een discussie over de verschillen tussen de typen middentoners gaat ontstaan. Dat wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

Abbe, begrijp ik het goed? Heb je een set 567 gekocht die in orde zou moeten zijn en waarvan de middentoners defect zijn?
Om roddel enzovoort te voorkomen zouden wij graag weten hoe of wat.

Even voor de duidelijkheid, speelt de hogetonen speaker wel? Dan is de kans inderdaad zeer groot dat beide middentoners defect zijn. Dit omdat het mid en het hoog door dezelfde versterker verzorgd worden. De kans dat het scheidingsfilter defect is acht ik eigenlijk gering.

Er zijn nogal wat verschillende middentoners. Hier noem ik alleen ff de 8 Ohm uitvoering.

- de AD0210/SQ08. Deze heeft een lichtgrijze conus.

- de AD0211/SQ08. Deze heeft een zwarte conus.

Bestaat er ok een AD0210/SQ08 met een zwarte conus?

Weet iemand de verschillen, of is alleen het vermogen groter?

Ik zal vandaag nog eens door de oude hobbyscoopen bladeren.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo Hilbrand,

Met de MFB 567's ben ik niet belazerd hoor, heb ze 'as is' geruild. Opzich spelen de middentoners wel maar ze vervormen ontzettend. Na openmaken van de units blijken ze aan te lopen. Ik denk dat ze een keer te warm geworden zijn en daardoor zijn uitgezet.

De discussie tussen middentoners is natuurlijk erg interesant. Uiteraard wil ik er het liefst de orginele AD211/SQ08 middentoners in zetten die jij gelukkig ook blijkt te hebben. Aan de andere kant ben ik wel benieuwd wat het verschil tussen de AD210/SQ08 en AD211/SQ08 middentoners is. Als Philips ze zowel in de MFB544 als de MFB567 speakers langs elkaar gebruikt heeft zal het verschil waarschijnlijk niet al te groot zijn. Uit eigen ervaring bij Philips weet ik dat soms om allerlei uiteenlopende redenen producten anders gestempeld worden maar toch hetzelfde zijn.

Wat me wel opviel was het paartje 'zelfbouw' 544 speakers. Deze hadden de 532 middentoners aan boord. Zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de AD210 of AD211 middentoners door het type wat in de 532 Zit? Kan dat ongestraft en is dat een klankmatige verbetering?

Graag hoor ik jullie reactie op het verschijnsel middentoners!

Groet
Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hoi Andre

Allereerst mijn complimenten voor het evenement waar jij en vele andere iets heel erg leuks van gemaakt hebben!

Heb jij een schema voor me waarin die modificatie beschreven staat of kan je het op een andere manier gemakkelijk aangeven?

Bij vervoer naar huis is de aan/uitschakelaar van mijn 532's afgebroken. Zou jij me daar aan kunnen helpen?

Groet
Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Wat me wel opviel was het paartje 'zelfbouw' 544 speakers. Deze hadden de 532 middentoners aan boord. Zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de AD210 of AD211 middentoners door het type wat in de 532 Zit? Kan dat ongestraft en is dat een klankmatige verbetering?

De mensen die de luistertest van de 5-serie hebben bijgewoont in Klaaswaal zullen het kunnen bevestigen, de conus middentoner brengt het mid heel anders dan de dome versie. Zelf vind ik het veel beter klinken, en met mij nog enkele van de aanwezigen bij de luistertest.

Maar of je de dome er zo uit kan slopen en de conus versie er in kan schroeven weer ik niet zeker. De dome is rond, de conus is achthoekig. Daar komt nog bij, de schroeven zitten op afwijkende plaatsen. De conusvariant heeft acht schroeven, de dome vier (die wel op dezelfde plek lijken te zitten als vier van de acht)

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Feiten over middentoners:

AD0210 = papieren dome. Deze verkleurt bij veel UV Straling, en er zijn dus "lichtgrijze" en "donkergrijze" modellen. Het gaat hierbij om dezelfde speaker!!

AD0211 = zijden dome. Deze verkleurt niet. De afstraling van de 211 ten opzichte van de 210 zou in theorie iets zachter oftewel evenwichtiger moeten zijn. Ik hoor dit verschil niet. Wel hoor ik het verschil tussen tweeters met een plastic dome (hard glimmend, geel of zwart) of een tweeter met zijden dome (zelfde structuur als een 211 dome).

Ik zelf gebruik gerust 210's en 211's door elkaar, als het even niet anders kan. Voor het gehoor maakt het niet uit, alleen voor het "gevoel" dat zegt dat er twee verschillende inzitten...

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Abbe,

Ik denk dat ik aankomende periode niet veel tijd kan vrijmaken om eea uit te zoeken. Wat je zou kunnen doen is de 532 meenemen en een keer bij ons langskomen in krimpen. Ik heb een set waar de mods inzitten, je kan deze dan gebruiken om na te maken. De onderdelen zijn voorradig, ook de schakelaar.

groeten,

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Andre, zou je mij een keer de laatste Mods exact kunnen toe sturen ? (mfb 532).

En wat beleef jij er als voordeel aan ?

Ben toch wel benieuwd !


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo Andre,

Wat die mod betreft, is de ruis die ik in mijn speaker heb dan 'standaard' voor de MFB532? Mijn andere speaker heeft er geen last van en de MFB532's van mijn maat hebben er ook geen last van namelijk. Ook kan ik me niet voorstellen dat Philips ruizende speakers op de markt heeft gezet. Ben evengoed geintereseerd in de mod want het zal vast een gevoelig punt zijn van deze speakers. Zou jij me, tegen vergoeding, de service doc met het schema op A3 gekopieerd en de netschakelaar kunnen toesturen? Hier zou je me al ontzettend mee helpen. Ga dan de ruis er uit 'scopen'.

Groet

Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Je hebt mail.


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hoi Andre,

Niks ontvangen hier, toevallig naar mijn philips adres toegestuurd? Ben nu een paar dagen thuis om de komende vrijmarkten af te struinen in de hoop daar nog leuke MFB speakers en randapparatuur te vinden. Ik kan hier alleen mijn hotmail lezen.

Ben er overigens al wel achter dat het probleem zich in het versterkercircuit zit wat het signaal van de MFB sensor versterkt. Als ik C506 lostrek is de ruis weg. Zal dit weekend eens met de scoop kijken welke transistor er verantwoordelijk is voor de ruis. De speaker speelt nu zonder het MFB princiepe. Leuk om te horen is dat het effect van MFB vooral bij hard spelen hoorbaar wordt.

Met de ruis is ook de klank anders geworden. Kennelijk werd er ook vervorming geintroduceerd. Nu klinkt de speaker al heel wat beter. Ben benieuwd hoe ie is als ik hem repareerd en afgeregeld heb en ook de elco's vervangen heb.

Groet
Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Abbe,

Ik garandeer je dat dat ontzettend "nieuw" en verfrissend helder klinkt.
Ik heb mijn set mfb 567 bij een kamerraad staan, hij heeft alle elko's condensators,en transistors vernieuwd, en alles weer opnieuw afgesteld.
Ik ga ze als het goed is morgen beluisteren.

Volgens hem gaan ze buitengeoon "GIGANTISCH"

Het mid en hoog knapt er ontzettend van op, ook het totale geluidsbeeld !


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: