Meldingen
Alles wissen

Schema 109 tuner gezocht!

12 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
516 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Hi medefreaks!

Vandaag eindelijk een 209 voorversterkertje en een 109 tuner te pakken gekregen. De tuner doet wel de frequentie aangeven maar hij ontvangt niet. Heeft iemand een schema?

(wel handig om net voor de meeting zo'n mini versterkertje te hebben...)


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Zapper,

Kijk eens aan, kan ik je hiermee misschien van dienst zijn?


en

Ik hoop dat je je tunertje hiermee weer in ere kunt herstellen, het blijft een schitterend apparaat. Dat geldt trouwens voor die hele set...

Vriendelijke groeten!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Hi Thomas, bedankt!

Het ziet er inderdaad wel oerdegelijk uit. Het hele telgedoe werkt wel maar er komt geen geluid. Het ging mij vooral om de preamp (voor evenementen als de meeting maar ook om thuis te klooien) maar de tuner ziet er wel geinig uit.
Overigen heb ik sinds tijden niet meer zo genoten als van mijn pas verkregen RH691 en RH 590 op middengolf met radio10.. Dat op de 422 boxen (ik zoek nog 493..) gewoonweg zoals het hoort πŸ˜‰

Misschien weet je of er op de meeting mensen ook lampjes meebrengen, ik heb hier eens iemand aan de mail gehad met lampjes maar is niks geworden, ik heb misschien vergeten geld over te maken of zo ik wet het niet meer maar wel jammer.. zoek nog schaal lampjes voor de 384 versterker en voor de RH691 tuner (ook stereo). Er zijn links en recht wel lampjes te koop zoals bij Conrad maar dan moet je daar minimum bestellen.. Zou wel leuk zijn als er op de meeting iemand een doos lampjes had πŸ˜‰

Ik heb al geprobeerd maar kan er helaas niet (origineel) aankomen.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Zapper,

Van de preamp heb ik het schema eventueel ook, kan morgen even gescand worden πŸ™‚

Wat betreft lampjes, ik ga een aardig assortiment bij me hebben, namelijk:

- 6v lampjes voor MFB 532 en veel 22RH... schaalverlichting
- 6v lampjes bajonet voor Lab Series schaalverlichting
- 12v en 24v (soldeer) lampjes voor schaalverlichting in bandrecorders/VU meters (oa N4520 en N4450)

Mocht je belangstelling hebben, Ik kan nog een extra portie bestellen πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Hi Thomas, nou, zo erg is het niet πŸ˜‰ Ik zoek voor die 2 apparaten lampies.. πŸ˜‰

Schema van de 209 heb ik heel graag! Eens kijken hoe ze het gemaakt hebben. Het is wel degelijk spul, en het ruikt nogal naar de fenol..


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
 

Hoi Thomas,

Is het misschien een idee om die schema's die je hebt o.a. van de 109 tuner en de 209 pre-amp om die als PDF file bij het kopje Randapparatuur links op de homepage te zetten?Eventueel aangevuld met schema's van mfb randaparatuur als je dat hebt??Zo hebben meer mensen er wat aan.Net als al die schema's die op de site staan van alle MFB modellen.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

waarom pdf? die gif files werken prima.. ik ben voorstander voor png files als het om dingen gaat met lijntjes erop. da's lekker klein πŸ˜‰

Er is overigens iemand die heel veel service documentatie heeft van philips apparaten (maar niet alles) en die vraag een minimaal bedrag voor een prima scan. Heb er zelf ook al eens gebruik van gemaakt
www.wmanshande.nl

Wat ik bij hem trouwens ook niet kon vinden was het schema van de RH590 versterker. Dat ding heeft iets typisch, het gaat staan ruisen na een uur of 2 op het linkerkanaal. De ruis is niet met de volumeknop te regelen, maar wel met de treble. Dus ik weet eigenlijk al dat het een transistor in de voorversterker moet zijn, en met schema erbij kan ik em wrs. aanwijzen. Dus.. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Beste mensen,

Bovenstaande links naar de schema's zijn tijdelijk. Op de nieuwe site komt bij ELK randapparaat de beschikbare documentatie te staan, netjes gesorteerd en direct downloadbaar. Ik handhaaf hier wel PDF, da's het makkelijkst aangezien ik dan alle docu in hetzelfde bestandsformaat kan plaatsen.

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Ik heb em open gemaakt, klein allemaal.. Hij doet op een gegevens moment wel wat (komt ook geluid) maar met een enorme brom dus ik denk dat er gewoon een paar elco's vervangen moeten.

Vreselijke jodiumlucht uit zo'n ding, dat had ik ook met de AH280 toen ik die openmaakten. Komt wrs door dat printspul wat ze vroeger hadden.


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ben je ooit nog eens verder gekomen met de tuner?

Ik heb vandaag nl. dezelfde tuner gekocht, met hetzelfde probleem.

Gelukkig zijn de schema's nog steeds beschikbaar.

Weet je of weet iemand waar ik het beste kan beginnen?

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

eventueel hebben we de servicemanuals beschikbaar van de tuner, pre en cassettedeck. Ik heb zelf een tuner waarvan de display uitvalt. Controleer in elk geval de spanningsregelaars en de omringende elco's. Het scannen laat nog even op zicht wachten, maar indien de nood groot is kan ik wel even snel alleen het schema posten. Succes!


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ik heb via de eerder genoemde link al iets aan schema's, dus kan ik ff vooruit.

Ik heb er geen haast mee. De komende dagen ben ik toch weer druk met mijn werk, maar misschien neem ik hem in de meivakantie mee in de caravan, zodat ik wat te prutsen heb.

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
Deel: