Meldingen
Alles wissen

SX6544 klinkt helderder dan 22RH544/50R

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
479 Bekeken
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
Topic starter  

Gisteravond toch maar eens gaan experimenteren, en een van de Philips 544'ers (type /50R) omgewisseld voor een DUX SX6544/33R. Ik merk nu duidelijk dat de 6544 iets meer ruist, maar het hoog is veel helderder! Met name de hi-hats komen veel beter tot hun recht en ze klinken heel wat minder bonkerig! Is dit nu het treble-rolloff filter wat de /50R mist of zijn de versterkers van de 544 gewoon verkeerd afgesteld?

En nog iets wat ik me afvraag: Waarom is het klankbord van de (goedkopere) 6544 van dik hout, en dat van de duurdere 544 van goedkoper dun plastic? Ik vind zelf de 6544 er zo een stuk strakker uitzien.


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Moet je de tweeters maar eens vergelijken.
De 544 zit wrs de AD0163 in en die DUX misschien nog de 0162 of 0161

Kan ook zijn dat ze in de electronika wat anders gefilterd hebben.

Je hebt die oude versies (katteoog) met 4 schroeven,
de nieuwere behuizing met 3 of 6 gaten (6 is de speciale versie voor MFB)

En dan moet je even kijken naar de dome zelf, is dat een glimmend zwart of doorschijnend bolletje of zie je een soort structuur (textiel) ?

De magneet erachter: een kleine = AD0140, een grote = AD016x
Bij die met de grote liggen de tweeters op rubber blokjes anders zouden ze tegen de conus van de woofer aan kunnen komen.

Ik denk dat dat veel verklaart.


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
Topic starter  

Ik heb de beugels er eens afgeschroefd, en in de DUX zit een AD0140/T8 en in de Philips zit een AD0140/TE8... Nu begin ik toch wel benieuwd te worden waar die E voor staat, en wat het wezenlijke verschil is. Nummers achterop de Dux-tweeter:

AD0140/T8
2...2 257 33202
DD 04 638 115

En op de Philips-tweeter:

AD0140/TE8
2401 257 33202
PHILIPS


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Het enige verschil is dat de TE 6 gaatjes heeft ipv 3.

Merkwaardig wel.. in dat geval zit het verschil in de elektronika. Je kunt eens voor de lol een achterplaat verwisselen.

(maar pas op, dan klopt de MFB afstelling misschien niet helemaal meer, om het hoog te testen kan het wel)

Heb je schemas bij die DUX gekregen?

Ik heb ook zo'n verschil tussen een Aristona SX6541 en een 541, bleek toch de tweeter te zijn, aristona had een AD0162 ipv de 0140 en die geeft wat meer twinkel..


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
Topic starter  

@Zapper wrote:

Het enige verschil is dat de TE 6 gaatjes heeft ipv 3.

Merkwaardig wel.. in dat geval zit het verschil in de elektronika. Je kunt eens voor de lol een achterplaat verwisselen.

(maar pas op, dan klopt de MFB afstelling misschien niet helemaal meer, om het hoog te testen kan het wel)

Heb je schemas bij die DUX gekregen?

Ik heb ook zo'n verschil tussen een Aristona SX6541 en een 541, bleek toch de tweeter te zijn, aristona had een AD0162 ipv de 0140 en die geeft wat meer twinkel..

Ze hebben allebei 6 gaatjes. Achterplaat verwisselen.. kan dat zomaar? de Philips is van het model /50R, die heeft de elektronica er dus andersom inhangen. Ik heb helemaal niks bij mijn MFB's gekregen. Alleen de kasten, DIN kabels, en een Radiola 743. Ze verkeren trouwens allemaal kwa uiterlijk in een ZEER slechte staat, de elektronica van 3 van de 4 speakers werkt wel.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: