Meldingen
Alles wissen

volume 587 versterkers op creatieve wijze afgesteld

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
567 Bekeken
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Hallo,

omdat ik geen millivoltmeter heb, heb ik mijn 587's op een andere manier afgesteld dan staat omschreven in de service manual. Ik wou graag van jullie horen of er bezwaren zijn tegen deze manier.

In de service manual staat dat voor het hoog een versterking van 19.8 dB moet worden ingesteld met een sinustoon van 10KHz bij 77.5 mV. Het lijkt mij dat het voltage net zo goed een ander voltage mag wezen omdat 19.8 dB versterking nou eenmaal geldt voor elk voltage, anders zou het geen lineaire versterker zijn.

Dus ik ben met een goede geluidskaart aan de slag gegaan (audiophile 2496) en de linkeruitgang direct doorgekoppeld aan de linkeringang als referentie en rechteruitgang aan de 587-ingang, en de uitgang van de hoog-versterker aan de tweeter en parallel daaraan op de rechteringang van de geluidskaart. De mixer van de pc zo ingesteld dan de in- en uitgang niet intern verbonden is.

Daarna heb ik dezelfde 10 KHz sinustoon van -22 dB op beide uitgangen gezet en de versterker zo afgeregeld dat het signaal aan de rechteringang exact 19.8 dB harder binnen komt dan op het het linker-kanaal. (Ik had vantevoren beide kanalen van de geluidskaart al gecontroleerd op onregelmatigheden, die waren er niet)

Op dezelfde manier het mid, laag en de MFB afgesteld (Het laag met een referentie van -36dB, afstellen tot 34.6 dB meer tov linkerkanaal, dan terugbrengen met mfb-pot tot 24.6 dB meer tov links) Uiteraard met luchtdichte kast, dmv twee kleine draadjes die onder de afdichtingstape
doorlopen. 20Hz test met glans doorstaan.

De software die ik gebruikt heb, heet Wavetool, gratis te downloaden van http://www.mda-vst.com/

Mijn vraag is, is er iets tegen deze methode? (Want eerlijk gezegd heb ik het idee dat de bas mij soms een beetje tegenvalt, maar dat kan ook aan mij liggen, of aan iets anders...) Voor de rest lijkt het in orde.

Groeten!!


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Op zich een ceatieve oplossing zeg !

Over het laag heb ik nog 1 vraagje : had je je mfb potmeter wel eerst helemaal dichtgezet ( = hoogste output ) voordat je die 34,6 in ging stellen ?

Het zou ook goed kunnen dat je nog iets aan je elko's mankeert, tenzij die al gedaan zijn natuurlijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Ha Herman,

Ja mfb-pot was dicht.
Ik heb niet zo lang geleden C2414,C2408,C2411 en C 2204 vervangen, naar een post van Wim, http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=1485, omdat de mids niet meer zo goed waren. Welke elko's zou ik dan nog meer moeten vervangen in dit geval? eigenlijk allemaal maar meteen?

Groeten weer!!

EDIT: ohja, het enige wat niet overeenkwam, is dat de geluidskaart een uitgangsweerstand van 800 ohm had, (gemeten met multimeter). De service manual heeft het over een laag-ohmige genrator met een impedantie van 100 ohm of minder. 800 leek me echter wel laag genoeg, mede omdat het gewoon een uitgang is waar je die speakers direct aan zou kunnen aansluiten. Als dat niet zou kloppen, dan zou in theorie het geluid niet goed zijn als je dat zou doen zeg maar. Dus ik heb het gewoon gedaan...

EDIT2: Of is het misschien toch raadzaam om een weerstand van 100 ohm parallel aan het lijnsignaal te zetten? Bij het oude lijnsignaalsysteem waren alle lijnsignalen gebaseerd op 600 ohm, ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de 587's al niet meer uit die tijd kwamen.


   
BeantwoordenCiteren
(@jvschaik)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

@Emiel wrote:

Ha Herman,

Ja mfb-pot was dicht.
Ik heb niet zo lang geleden C2414,C2408,C2411 en C 2204 vervangen, naar een post van Wim, http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=1485, omdat de mids niet meer zo goed waren. Welke elko's zou ik dan nog meer moeten vervangen in dit geval? eigenlijk allemaal maar meteen?

Groeten weer!!

EDIT: ohja, het enige wat niet overeenkwam, is dat de geluidskaart een uitgangsweerstand van 800 ohm had, (gemeten met multimeter). De service manual heeft het over een laag-ohmige genrator met een impedantie van 100 ohm of minder. 800 leek me echter wel laag genoeg, mede omdat het gewoon een uitgang is waar je die speakers direct aan zou kunnen aansluiten. Als dat niet zou kloppen, dan zou in theorie het geluid niet goed zijn als je dat zou doen zeg maar. Dus ik heb het gewoon gedaan...

EDIT2: Of is het misschien toch raadzaam om een weerstand van 100 ohm parallel aan het lijnsignaal te zetten? Bij het oude lijnsignaalsysteem waren alle lijnsignalen gebaseerd op 600 ohm, ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de 587's al niet meer uit die tijd kwamen.

Die 800 ohm die je gemeten hebt met een multimeter kan je als niet kloppend beschouwen. En het lijkt me ook niet handig dit te herhalen.
Je jaagt namelijk een gelijkspanning de ingang in. Deze vindt zijn pad naar de massa niet alleen door weerstanden maar ook door anode/cathode overgangen in halfgeleiders. In dit geval dan waaarschijnlijk de uitgangstrap.
De enige manier om de uitgangsimpedantie te bepalen is als volgt.
Maak gebruik van scope met een hoogohmige ingang (liefst een digitale)
Zet met je programma een 1 KHz signaal op de uitgang. Meet de uitgangsspanning. Belast vervolgens de uitgang met bijvoorbeeld een weerstand van 47kohm. Meet dan weer de spanning.
Men kan dan de uitgangsimpedantie berekenen.
Uiteraard zit er een meetfout in. Maar het geeft een beter beeld van de uitgangsimpedantie. Dan de methode met behulp van een multimeter.

De in en uitgangen zijn lijn in en uitgangen en deze zijn hoogohmig groter dan 10k. Als je laagohmige uitgangen wilt hebben dan kan je er beter een lijnversterker tussenzetten die een hoogohmige ingang heeft en een laagohmige uitgang de benodigde 600 ohm


   
BeantwoordenCiteren
(@emiel)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

@jvschaik wrote:

Die 800 ohm die je gemeten hebt met een multimeter kan je als niet kloppend beschouwen. En het lijkt me ook niet handig dit te herhalen.
Je jaagt namelijk een gelijkspanning de ingang in. Deze vindt zijn pad naar de massa niet alleen door weerstanden maar ook door anode/cathode overgangen in halfgeleiders. In dit geval dan waaarschijnlijk de uitgangstrap.
De enige manier om de uitgangsimpedantie te bepalen is als volgt.
Maak gebruik van scope met een hoogohmige ingang (liefst een digitale)
Zet met je programma een 1 KHz signaal op de uitgang. Meet de uitgangsspanning. Belast vervolgens de uitgang met bijvoorbeeld een weerstand van 47kohm. Meet dan weer de spanning.
Men kan dan de uitgangsimpedantie berekenen.
Uiteraard zit er een meetfout in. Maar het geeft een beter beeld van de uitgangsimpedantie. Dan de methode met behulp van een multimeter.

De in en uitgangen zijn lijn in en uitgangen en deze zijn hoogohmig groter dan 10k. Als je laagohmige uitgangen wilt hebben dan kan je er beter een lijnversterker tussenzetten die een hoogohmige ingang heeft en een laagohmige uitgang de benodigde 600 ohm

1) Hoe bereken je dan de uitgangsimpedantie als je die gegevens weet?
2) lijnuitgangen zijn toch niet hoogohmig? ook niet op een geluidskaart lijkt me..
3) benodigde 600 ohm? waar haal je dit vandaan?


   
BeantwoordenCiteren
Deel: