Meldingen
Alles wissen

Weer een 532 raadseltje

9 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
520 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi mensen,

Ik ben weer eens met een 532 bezig. Deze box was aardig gehavend, de midrange was kapot (rammelde --> losse wikkelingen?), diverse weerstanden (1 ohm, die dikke) aan de hoog eindtrap waren doorgebrand. Deze problemen zijn inmiddels opgelost, maar nu zit ik met nog een probleem.

De box staat nu al de hele dag te spelen, afwisselend op zacht en vrij hard volume, en alles klinkt fantastisch. Echter nu net (na zo'n 5 uur spelen) valt de bas langzaamaan weg. Hij is er wel nog, maar een stuk minder geworden. Als ik de massa-litze van de MFB in de woofer aanraak, is de gebruikelijke brom ook een stuk zachter dan normaal. Echt een versterkerprobleem dus. Maar waar zoek ik dit probleem? Ik heb helaas geen koudespray bij de hand dus kan het aan de hand daarvan niet controleren.

Suggesties welkom!!!

[%sig%]


   
Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Thomas.
Zie mail


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Wim,

Dank voor de mail, echter zoals je inmiddels weet is het probleem niet opgelost. Het MFB circuit is in orde, ik zit nu toch te denken aan de beveiliging voor de woofer eindtrap, echter kan hierover in het schema weinig terugvinden. Iemand tips?

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@jarno)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 40
 

Hoi Thomas,

Wat heb je aan meetaparatuur staan?
Een beetje freak heeft een toonfiets en een Volta meter tot min. 20Khz.

Groet jarno

Freaks zijn gek, maar een gek is geen freak!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 100
 

Hey Freaks, en Thomas,

Mijn zieke 532'er is gemaakt!!! Jippie, klinkt ook wel érrug lekker een goeie set 532. Het bleek een k*elcootje te zijn, hierdoor brandde steeds een tor door... Heb ff geen nr's... Maare, Thomas, succes!!

Grtz. Peter

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Thomas,

Voel effe wat er (extra) warm wordt in die 532.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Beste mensen,

Heb na enige tijd deze box er weer eens bijgepakt. Heb hem eens flink aan het schreeuwen gezet, en ja hoor, op een bepaald moment werd de bas weer minder. Met koudespray de kast in, en één voor één wat componenten aangetipt, beginnende bij de eindtorren. Geen effect, evenals bj enkele andere componenten. Echter toen kwam ik bovenin bij TS423. Toen ik deze bevroor met de koudespray viel de bas helemaal weg! In ieder geval een instabiele tor, denk ik. Wel vreemd dat hij bij afkoelen niet weer terug fatsoenlijk gaat klinken. Ik zal hem eens vervangen... Nog iemand tips?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Zojuist TS423 vervangen, en na bevriezen met koudespray valt de bas niet meer weg! Ook lijkt de bas vele malen krachtiger dan eerst. TS423 blijkt trouwens bij een bezoekje aan het schema de "mengtor" te zijn waar het MFB signaal en het ingangssignaal van de versterker bij elkaar komen... kan me best voorstellen dat daar rare dingen gebeuren als die niet meer goed is!
Nu weer eens even lekker opstoken (bas bas bas:) ) en kijken of de bas ook echt blijft....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

"Topspeaker de 532. Super geluidje, Die van mij heb ik een paar dagen geleden eens echt flink hard laten presteren. Zijn bijna niet over de zeik te krijgen. De bass blijft mega strak en donkerbruin.( zwoel,diep whatever)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: