Meeting 2011 - Zate...
 
Meldingen
Alles wissen

Meeting 2011 - Zaterdag 5 maart

14 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,050 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
Topic starter  

Beste mede mfbfreak,

Langs deze weg willen we je persoonlijk uitnodigen voor alweer de elfde mfbfreaks.nl meeting die aanstaande zaterdag 5 maart 2011 zal worden gehouden in gebouw de Hoeckenisse te Klaaswaal. Het wordt weer een interessante dag met tal van activiteiten, wetenswaardigheden, demonstraties en gezelligheid. Bovendien is deze meeting dé gelegenheid om elkaar weer eens te ontmoeten.

Luidspreker vergelijking:
Evenals voorgaande jaren hebben we weer een luidspreker vergelijking tussen MFB's en andere (passieve) boxen. Deze keer zal de vergelijking doorlopend plaatsvinden onder begeleiding van populaire muziek. Doormiddel van een inloop sessie kan kennis worden gemaakt met de vele modellen luidsprekers. Er is ruimte voor zelf meegebrachte luidsprekers en/of muziek en natuurlijk het beantwoorden van vragen.

Demonstraties:
Voor de liefhebbers van luidsprekers en hifi apparatuur bestaat er de mogelijkheid eigen apparatuur of luidsprekers live te demonstreren of te ruilen. Er zijn voldoende tafels beschikbaar voorzien van 220V die vrij te gebruiken zijn. Voorgaande jaren hebben al veel mfbfreaks hun MFB verzameling maar ook hifi apparatuur op spectaculaire wijze gepresenteerd.

Techniek:
Het mfbfreaks.nl servicepunt is aanwezig om al uw vragen te beantwoorden op het gebied van techniek zoals het afregelen van de boxen, bekabeling en opstelling. Het is deze dag ook mogelijk om defecte apparatuur of luidsprekers tegen een gereduceerd tarief te laten repareren. Afgeven en later ophalen van reparaties behoort hierbij ook tot de mogelijkheden.

Tombola:
Wegens het enorme succes van de laatste tombola willen we deze ook dit jaar weer herhalen. Hierbij dan ook een oproep aan een ieder die nog wat spullen over heeft voor de tombola, deze kunnen worden ingeleverd bij binnenkomst of al eerder bij het mfbfreaks.nl servicepunt.

Agenda:
· 11:00 - Zaal open
· 11:15 - 11:30 Welkomstwoord mfbfreaks.nl team
· 11:30 - 13:30 "Battle der Giganten" demonstraties met o.a. F9819, 22RH545, MFB300 en 22AH567
· 13:30 - 15:00 "Operation Counterstrike" demonstraties met o.a. 22RH541, 22AH585, 22RH544, 22AH587
· 15:00 - 15:30 MFB Quiz
· 15:30 - 16:00 Tombola bij de bar
· 16:00 - 17:00 Muziek/entertainment
· 17:00 - sluiting

Entree:
Om de zaalhuur te kunnen bekostigen vragen we een bijdrage van 5 eur per persoon.

Meer informatie over de meeting kunt u vinden op mfbfreaks.nl alwaar u ook een routebeschrijving naar Klaaswaal zult aantreffen. Wij verwelkomen u graag op zaterdag 5 maart 2011 te Klaaswaal (Zaal open 11:00 uur)

Herman van Eersel & André Overweel
Organisatie mfbfreaks.nl meeting XI
http://www.mfbfreaks.nl


Disclaimer:
U ontvangt deze email omdat u geregistreerd bent in de mfbfreaks.nl forum database of op andere wijze in contact bent gekomen met mfbfreaks.nl. For english users: Please reply to this e-mail and receive info in english regarding our meeting in 2011.


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De foto's zijn te vinden via het menu , of anders via deze link:

http://www.mfbfreaks.nl/artikel/meeting/11/index.htm l"> http://www.mfbfreaks.nl/artikel/meeting/11/index.html

Een zeer geslaagde dag, verder verslag volgt.


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
 

Zeker een geslaagde middag, ik vond met name de luistersessie met de "zwangere pinguin" erbij bijzonder interessant!

Complimenten voor de organisatie!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ziet er leuk uit, er is goed uitgepakt, en wat een voorraad 80 serie spul! 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ziet er zeker leuk uit! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, moest werken dit weekend. 😥
Zag ik nou op de foto's een paar 107 tuners?


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
 

erg jammer dat ik niet kon! foto's geven maar weer aan dat het een prima dag was!
Ernst


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@Joop:

Ja Joop, dat zie je goed. Er stonden ook AH106 tuners bij.


   
BeantwoordenCiteren
 royp
(@royp)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 5
 

Ik heb heel lang getwijfeld of ik mijn gereviseerde B&W DM6'en uit 1976 mee zou nemen naar Klaaswaal. Ik was bang voor het lage-tonen-geweld van de MFB's.
Toch overwon mijn nieuwsgierigheid. Je bent zo gewend aan hun geluid en je hebt maar zelden de mogelijkheid ze te vergelijken met andere luidsprekers.
Ik had ook een andere reden om ze te vergelijken met de MFB's. Dat gaf ik in mijn inleiding ook aan. Konden de kleinere MFB's de competitie aan met de grote boxen uit de jaren '70? Dat was volgens Piet Gouw toch de bedoeling van het in de markt zetten van de MFB's?
Ik voelde de spanning bij me oplopen toen André een steeds nieuwere/grotere/ betere versie van een MFB liet horen.
Toen hij de versterker op de DM6'en zette hoorde ik even later een verbazend gemompel door de zaal gaan. Bijna iedereen was verrast door de kwaliteit van het geluid en ik niet in het minst. Niks weggespeeld door de MFB's. De DM6'en lieten hun kwaliteiten horen bij verschillende muziekstijlen. Ze zijn met recht "alles-eters".
Ik zag de verbazing bij André stijgen. Even later greep hij naar zijn favoriete 545's die hij 's ochtends had gedemonstreerd en liet ze tegen de DM6'en "battelen". Ik weet niet wie er gewonnen heeft. Daarom ben ik erg benieuwd naar reacties van de aanwezigen.

Roy


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

De B&W DM6, the pregnant pengiun
Tja dat is natuurlijk wel iets van ~60 liter. Daar dan een bas van ~22 cm in dat wil wel. Kan me voorstellen dat de basliefhebber wel aan hun trekken kwamen. De DM 6 stond toch wel bekend om zijn bas, lekker strak maar ook wel "aanwezig".

B&W heeft ook wel een naam hoog te houden met midden en hoog. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, had ze nog wel eens willen horen.


   
BeantwoordenCiteren
(@pionline)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
 

Wat mij vooral opviel aan de DM6 is dat de stemmen er zo ontzettend mooi uitkwamen. De hoeveelheid bas/middenlaag was naar mijn smaak iets te veel, wat dat betreft was de 545 wat evenwichtiger over het hele spectrum vond ik, maar toch heeft voor mij de DM6 het gewonnen, de stemmen en de gedetailleerdheid gaven daarbij de doorslag.

Maar zoals tijdens de sessie ook al bleek: het blijkt wel heel smaak-afhankelijk te zijn.

Dank dat je de moeite hebt gedaan om ze mee te nemen Roy!


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo royp,

Je schrijft: Quote: Ik had ook een andere reden om ze te vergelijken met de MFB’s. Dat gaf ik in mijn inleiding ook aan. Konden de kleinere MFB’s de competitie aan met de grote boxen uit de jaren ’70? Dat was volgens Piet Gouw toch de bedoeling van het op de markt zetten van de MFB’s.? Quote.

Dit is een iets te vrije vertaling van de bedoeling die ik destijds begin jaren ’70 met het MFB project heb gehad. De echte en werkelijke reden voor de introductie van MFB was dat de meeste van onze dames geen grote boxen in hun huiskamer willen hebben. Maar zoals we weten kunnen kleine boxen geen lage tonen weergeven en dat was voor de mannen weer niet acceptabel. Die conflict situatie konden wij doorbreken met onze MFB filosofie. De dames een klein kastje en de mannen kwalitatief goede lage tonen met geringe distorsie en een alleszins behoorlijke midden en hoog weergave. Iedereen tevreden dus.

Ik begrijp heel goed dat je jouw DM6 boxen koestert en dat zelfde zal ik wel hebben met MFB. Ha ha. Allemaal heel menselijk, maar dat houdt tevens in dat je gemakkelijk vooringenomen kunt raken en de objectiviteit uit het oog verliest. Dat wetende heb ik op het forum al enkele malen geschreven dat MFB niet alleen maar zaligmakend is en ook z’n beperkingen kent, maar toch door z’n bijzondere eigenschappen zeer geschikt is voor bepaalde doelgroepen.

B&W is een gerenommeerd merk en de DM6 is absoluut in een aantal opzichten een uitstekende box. Toch moet ik een paar kanttekeningen maken. De reactie van de luisteraars bij de vergelijkingstest verbaast me niks. Ik ken deze box vrij goed omdat ik die destijds diverse malen in een vergelijkingstest met MFB en andere passieve boxen heb gehad. Piet 2401 en Pionline hebben dat ook al even aangegeven, maar deze box heeft nogal wat kleuring.(dik in het laag). Die kleuring zit in het gebied tussen ongeveer 80 en 200 Hz als ik me goed herinner. Dat geeft bij veel mensen de indruk van echt laag (vandaar dat “verbazend gemompel door de zaal”). Maar die kleuring ook wel “boven laag“ genoemd heeft met echt laag (in frequentie dus)niets te maken, sterker nog in feite is het een vorm van distorsie. Gelukkig ervaren wij dat bij die frequenties niet direct als distorsie en veel mensen lijken dat zelfs prettig te vinden. Maar nogmaals akoestisch gezien hoort die kleuring er niet te zijn. Pionline heeft dat goed gedetecteerd en dat hij ondanks dat, “door de grotere transparantie”, toch de voorkeur gaf aan de DM6, daar kan ik me wel in vinden.

Juist omdat een bult in het laag, kleuring dus, vaak wordt ervaren als echt laag heb ik op de voorlaatste MFB meeting op 25 September 2010 in Den Bosch met behulp van een groot scherm de frequentie inhoud van een doorsnee pop.cd laten zien en tegelijker tijd laten horen op een box met een vlakke frequentie karakteristiek. Je kon precies zien en horen bij welke frequenties het laag zat. Dat beweegt zich zo tussen de 40 en 60 Hz. en niet veel lager, maar niet tussen 80 en 200 Hz! Uiteraard heb ik ook enkele voorbeelden laten zien en horen van cd’s die echt laag hadden en tot 25 en 30 Hz gingen, zoals het Silberman orgel in Freiburg en een cd van Vangelis (elektronisch). Er zijn niet zoveel cd’s te vinden met echt laag en dat klopt ook wel als je het frequentie bereik van de verschillende instrumenten bekijkt, dan zijn er maar weinig instrumenten die lager dan 40Hz komen. Ter verduidelijking had ik een plaatje geprojecteerd van de frequentie omvang van de meest voorkomende instrumenten.

Het is al weer laat, dus laat ik het hier maar bij. Groeten Piet


   
BeantwoordenCiteren
 royp
(@royp)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 5
 

Hallo Piet,

In mijn inleidende praatje heb ik ook verteld dat de vrouwen geen grote boxen in de huiskamer wilden hebben en dat Philips met de oplossing kwam in de vorm van de MFB's. Ze moesten natuurlijk wel de competitie aan kunnen met de grote jongens om de mannen te overtuigen.
Het viel me trouwens op dat een groot aantal van de aanwezigen de DM6 niet kende, ook bijv. André niet, terwijl het toch een gerenommeerde klassieker is.

De verbaasde reactie van het publiek betrof naar mijn mening niet de weergave van de lage tonen. Het publiek was verrast door de "presance" van het totale geluidsbeeld. De plaatsing van de instrumenten, het loskomen van de stemmen van de box. de natuurgetrouwheid. Dat is meer de kwaliteit van het midden en hoog.
Het laag zal inderdaad gekleurd zijn maar niet storend.
Ik heb ergens gelezen dat het laag bij de DM6 beinvloed zou kunnen worden door de hoeveelheid dempingsmateriaal in het bas-compartiment. Dit zit nu compleet volgestouwd met Dr Bailey's wol. Je zou er wat uit moeten halen.

Ik kreeg de vraag of deze boxen bij mij in de huiskamer staan.
Ja, ze staan in mijn huiskamer. Mijn vrouw heeft er ook aan moeten wennen maar ze is ook overtuigd geraakt van de kwaliteit van de DM6. Zij luistert graag naar klassieke muziek.
Gelukkig heeft onze huiskamer een dermate grootte dat de boxen niet buitensporig aanwezig zijn.
De vraagsteller zei dat hij onder de indruk was van het geluid, maar dat hij van zijn echtgenote nooit toestemming zou krijgen ze in de huiskamer te plaatsen.
Dus Piet, je ziet, voor deze persoon is een MFB de oplossing!

Groeten, Roy


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Zo te zien hebben jullie een leuke meeting gehad.

Ik was er niet bij (herstellend van een flinke griep).

Een beetje extra laag fokken rond 80Hz dat wekt wel de indruk ja, op mijn autoradio kan dat ook en dan krijg je de indruk van veel laag.

Echt diep laag daar moet je voor bij Marnix wezen 😉 (meeting van een paar jaar geleden toen die met de RH499 onder een stapel 587's door speelde..) hahaha nou dat vergeet ik niet gauw meer 😉

In een grote zaal kun je ook hele lage tonen weergeven, in een gewoon huiskamertje dempen die meteen uit, de golflengte van 32 Hz past daar gewoon niet in.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Royp,

Het is goed dat je even gereageerd hebt, dat geeft mij dan weer stof om wat achtergrond informatie te geven. Weet je, MFB hoefde niet perse van alle grote boxen te winnen. Ik dacht dat doen de vrouwen wel voor me, ha ha. De filosofie die er achter zit is daar ook voor een deel op gebaseerd. Ik heb gerekend op het psychologisch inzicht en de kracht van de vrouwen, die in de meeste gevallen toch de baas zijn in huis. Die strategie heeft gewerkt.

Wat het laag betreft is MFB nog altijd superieur in vergelijking met de meeste passieve boxen in de zelfde klasse. (Als voorbeeld: een DM6 vergelijken met een 541 is natuurlijk onzin )

Echt Roy, met het juiste muziek materiaal dan is het niet moeilijk om aan te tonen dat de 545 (mits in goede conditie en de egalisatie vakkundig is uitgevoerd) gewoon verder doorloopt in het laag en strakker is en minder distorsie heeft dan de DM6. Ik denk zelfs dat de 544 het de DM6 nog aardig moeilijk kan maken.

Wat het midden gebied betreft, daar ligt het anders. Daarom heb ik ook naar aanleiding van de opmerking van Pionline over helderheid van de stemmen gezegd, dat ik me daar in kon vinden. Verder vind ik, behalve wat kleuring, dat de DM6, in totaal gezien, een prima box is en daar valt niets op af te dingen.

De beperkingen bij MFB waar ik over gesproken heb, hebben te maken met het feit, dat je bij MFB gezien de kastafmetingen beperkt bent wat betreft speakers keuze (aantal en grootte). Dat is ook de reden dat bij de 544 de tweeter voor de woofer is gemonteerd en bij de 587 de tweeter en midrange geïntegreerd zijn. Er is dus geen ruimte om een 4 weg te maken of een conus speaker voor het mid/laag toe te passen zonder het MFB concept geweld aan te doen. Maar ondanks die beperkingen blijft MFB een uniek concept dat bijna 40 jaar na dato nog steeds opgang doet en dat kun je maar van weinig producten van die leeftijd zeggen.

Bij de vergelijking in Den Bosch had ik om die reden en ook om een beetje te plagen toch een 587 naast de grote jongens gezet en als ik af en toe eens omschakelde op de 587 had ik het zelfde effect als bij jou presentatie : een gemompel door de zaal!! En dat had echt niet alleen met het laag te maken. De 587 kon echt een heel eind mee met het passieve geweld!

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: