Meldingen
Alles wissen

22rh426 t.o.v. 532 mfb

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,107 Bekeken
 Bram
(@bram)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

hallo,

ik volg al geruime tijd dit forum passief, met veel plezier ๐Ÿ™‚ , maar heb nu zelf een vraag.

ik luister al geruime tijd naar mijn muziek over 4 22rh426 speakers, waar ik erg tevreden mee ben, ik begin echter steeds beter te merken dat ik wat mis in het laag.

Als ik mijn bas-versterker aansluit als sub, of sinds kort een 591 versterker met een 22rh457 heb ik een mooier en vollere en ook diepere bas. (ik bedoel niet een bonkende bas, ik luister niet naar trance, dance of dat soort muziek, maar gewoon een voller geluid)

een makkelijke oplossing zou zijn voor 2 22rh457 speakers te gaan, maar ik vind ze wat te log voor mijn studentenkamer, vandaar de vraag:

heeft iemand ervaring met zowel de 22rh426 en de 532 mfb?
Voor zover ik heb begrepen zijn hier de squaker en tweeter nagenoeg gelijk van. Omdat de woofer van de 532 uitgerust is met mfb dacht ik dat die met vrijwel het zelfde formaat mischien "beter" zouden klinken in het laag.

bij voorbaat dank,

Bram

4x 22rh426 (waarvan 2 voorzien van de AD8066/w4 )
1x 22rh457

AMP: AKAI AM-2400 / PHILIPS 591
PICKUP: AKAI AP-006
TUNER: AKAI AT-2400


   
Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

ik heb 532's en ik ben er ongelooflijk blij mee... de andere speakers die je noemt ken ik niet.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Bram
(@bram)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

de 22rh426 is een passieve speaker van Philips, zie Philips Retro folder 1974, ik meen dat ze zijn uitgerust met dezelfde mid en hoog als de 532 (om 't zeker te weten zou ik ff moeten gaan schroeven, maar dat doe ik liever alleen als 't noodzakelijk is. vandaar dus mijn vergelijking vraag ๐Ÿ™‚

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Hoi Bram,

De 426 heeft inderdaad dezelfde mid en hoog als de 532, de AD5060SQ als mid en de AD0160T als hoog (532 heeft de 8 Ohm versies, de 426 de 4 Ohm versies.
Zelfs de woofers zijn qua typenummer 'identiek'., de AD8066W4 voor de 426 en de AD8066MFB4 voor de 532. (kan ook beiden de AD8065W4 resp. AD8065MFB4 zijn).
Volgens mij is de 426 de passieve variant van de 532, gezien de luidsprekerbezetting en daarop aangepaste kastformaat.
De exemplaren met de AD8065W4 woofer zouden zelfs nog iets lager moeten komen door de aanmerkelijk lagere resonantiefrequentie van deze woofer tov de AD8066W4.
Wil je echt alles uit de 426 halen zou je deze box echter wat meer moeten versterken (stijver maken, hij heeft wat last van resonanties en zijn dunne kastdikte) en dempen, ook de 427 heeft daar last van.
Ook heb ik ergens gelezen dat er een overname-gat zou zijn tussen het laag en het midden, wat door aanpassing van het filter te verhelpen is.
De 427 heeft een grotere kast (35 ipv 25 liter) en de dubbele woofers dus meer conus-oppervlak om het laag weer te geven.
Ook daar kunnen AD806x varianten in zitten (AD8065W8 c.q. AD8067W8).
Heb zelf ook en paar stel 426 / 427 en de 532, mogelijk ga ik volgend jaar nog op de 'passieve' verbeter-toer' 426/427 serie.

Groetjes,

Marnix.


   
BeantwoordenCiteren
 Bram
(@bram)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hoi Marnix,

bedankt voor je reactie, ik heb zelf helaas niet zoveel verstand van electronica dat ik met filters ga knutselen, maar mocht je op de 'verbeter toer' gaan dan ben ik erg geinteresseerd, ik hou het forum in de gaten

Groeten,

Bram


   
BeantwoordenCiteren
(@joram)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

@tismarnix wrote:

Ook heb ik ergens gelezen dat er een overname-gat zou zijn tussen het laag en het midden, wat door aanpassing van het filter te verhelpen is.

Zou je het artikeltje kunne posten waar de aanpassing staat van de filter. Al zit ik er ook mee dat ik me 462 wat te schel vindt klinken, vooral bij spraak hoor je de s verschrikelijk sissen ๐Ÿ™ .
Al heb ik wel een een warme versterker Denon 1905.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Hierbij het adres waar ik de gegevns van heb:

http://www.hsi-luidsprekers.nl/modificatie.htm

Zelf heeft de auteur reeds en 427 onder handen genomen.

Ik moet nog zien wanneer ik tijd vindt.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@joram)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

Als ik het door lees dan kom ik de volgende verbeteringen tegen.

*Kast verstevigingen
*Beter demping
* Condesator verwijderen die parralle staat op de midde toner
* De Woofer / midde toner hoger filteren ( er staat alleen geen ferq of waardes bij van de condesatoren en spoelen ๐Ÿ™ .

Maar ik dacht dat het over de 426 ging, de 427 heeft toch andere luidsprekers ? Ik dacht zelf aan deze modificatie;
http://www.members.lycos.nl/comok/Luidspreker-filter426.gi f">

*Boven; links de origineele 426 rechts boven de orginele 532.
*Onder links; de 426 aangepast met de correctie bij de tweeter zoals de 532. Bij me test opsteling had ik voor c15 4ยตF gebruikt en R5 5 Ohm. Ik vindt dat die een stuk beter(minder schel) klinkt dan zonder die correctie.
Bij de midde toner moet ik het nog testen hoe het klinkt.

*Onder rechts; Ik heb nog 2*AD0160/T8 en 2*AD5060/sq8. Daarmee wil ik ongeveer de zelfde luidspreker maken. Ze zitten in een 12 Liter kast met een panasonic 14cm woofer voor me het suround geluid. Ik moet nog bedenken hoe ik dat ga oplossen met die impiedantie verschil.

Ik weet alleen niet de spoel waarde's ๐Ÿ™ , kan iemand me daarmee helpen og heeft iemand hier een meter waarmee die de spoelen wel even mee kan door meten.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

De 427 heeft 2 stuks 8 ohm woofer parallel staan (AD8065W8 c.q. AD8067W8).
Qua filter is hij gelijk aan de 426.
De box is gemaakt in begin jaren '70 en in die tijd was er een grote nadruk op het laag en het hoog (liefst nog met loudness aan), hij voldeed dus aan die wensen.
Je zou dus voor beide boxen dezelfde aanpassing kunnen doen.
Dat de 0160 zo schel klinkt komt mede door het 'verzwakte' middengebied wat door het gewijzigde filter verbeterd wordt.
Je kunt de tweeter natuurlijk ook zelf laten afvallen.
Ik ben echter benieuwd wat de box doet als het middengebied meer nadruk krijgt, hij zou dan al veel evenwichtiger moeten klinken.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@joram)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

Ik ben even aan de slag geweest met de filter
*C2 verwijderd
* Tweeter 9db gedempt (als ik hier naar kijk naar de grafrieken dan zie ik dat de tweeter daarna 9dB minder hard speelt) met twee weerstanden van 2,7 en 1,8 Ohm.
*Hogere crosofer ferquentie. Van de grafriek geschat op 1,2Khz. Waneer je L3 en L4 vervangt voor 0,68mH en C3 en C4 voor 22ยตF dan komt de crosover rond te 1,28Khz te liggen.

http://www.members.lycos.nl/comok/filter.jp g">

Ik ga nu kijken hoe het in pratijk klinkt.


   
BeantwoordenCiteren
(@joram)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 9
 

Ik vindt het aardig klinken, al moet ik zeggen dat ik pas goed kan ooordelen waneer ik beide aangepast heb en paar dagen naar heb kunne luisteren. Morgen ga ik op zoek naar de juiste weerstanden. De juiste condesatoren had ik hier nog liggen (erg mooie folie condesatoren).

De condesators in de luidsprekers zijn wel aan vervanging toe eentje van 8ยตF heeft het voor elkaar om naar de 11ยตF te stijgen ๐Ÿ˜ฎ . Ik moet nog kijken hoe ik het met de spoelen ga doen. Hopelijk hebben ze een LCR meter op school.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ik vond nog een aardig linkie over een modificatie van een 427:
Philips 22RH427


   
BeantwoordenCiteren
(@mctommi)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 286
 

Mooie link, maar een beetje te hoog gegrepen voor een eenvoudige automonteur....

Eerst een setje 427 scoren, dan kijk ik wel verder....

Kunnen jullie geen cursussen gaan geven, Andrรฉ (en Herman) ???

Groeten,
Tom.

P.S. Ooit wil ik er wel eens verstand van krijgen natuurlijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

tja misschien een goed idee, cursus geld in bier betalen? mij heb je hoor ! maar ja de aan de tijd ontbreekt het vaak.... overdag een gewone job en dan 's avond nog een hobby of 2 erbij...


   
BeantwoordenCiteren
(@mctommi)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 286
 

Hebben jullie slaapplaatsen daar in Krimpen ?

Als we in bier moeten betalen, mag je na afloop zeker niet meer autorijden !

Groeten,
Tom.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: