Meldingen
Alles wissen

philips 800 ohm

5 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
783 Bekeken
(@qhuhlzhb)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

Hallo,
heeft er iemand ervaring met de 800 ohm series van Philips zoals de AG9014, AG9015, de HF303 eindblokjes etc. Positieve ervaringen hiermee, zo ja in combinatie met welke luidsprekers?
Ik heb namelijk deze versterkers en ook 9710 am (800ohm)luidsprekers. Ik vroeg me af of ik deze zou kunnen combineren met laagohmige bombardons (bij gebrek aan hoogohmige). Dus 1 voorversterker, daarna een actief filter, daarna een transistorversterker voor de laagohmige bombardons en de 2 HF303's voor de hoogohmige 9710's. Een soort bi-amp systeem dus.
Iemand ervaringen of tips??


   
Citeren
 Fred
(@fred)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 191
 

Zo te zien niet..... πŸ™

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Heu, je kunt wellicht een trafo op de kop tikken en die 800 ohms omzetten naar lager.. ik heb lang geleden zo'n oude TV luidspreker via zo'n trafo uit een buizenbak op een gewone versterker aangesloten.

Normaal werkte die andersom dacht ik maar dat maakt niet uit.


   
BeantwoordenCiteren
(@kees)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 11
 

@qhuhlzhb wrote:

Hallo,
heeft er iemand ervaring met de 800 ohm series van Philips zoals de AG9014, AG9015, de HF303 eindblokjes etc. Positieve ervaringen hiermee, zo ja in combinatie met welke luidsprekers?
Ik heb namelijk deze versterkers en ook 9710 am (800ohm)luidsprekers. Ik vroeg me af of ik deze zou kunnen combineren met laagohmige bombardons (bij gebrek aan hoogohmige). Dus 1 voorversterker, daarna een actief filter, daarna een transistorversterker voor de laagohmige bombardons en de 2 HF303's voor de hoogohmige 9710's. Een soort bi-amp systeem dus.
Iemand ervaringen of tips??

Het verschil tussen 5 Ohm en 800 Ohm op een trafoloze buizenvesterker is enorm. Als voorbeeld kun je de AD3800M en AD3800AM met overeenkomstige buizenversterkers met elkaar vergelijken. De zwakste schakel is de uitgangstrafo in een buizenversterker. Dit is gedeeltelijk op te heffen door het toepassen van spanningstegenkoppeling, maar je houdt dan geen "buizengeluid" meer over.

Bij trafoloze 800 Ohm versterkers heb je geen tegenkoppeling meer nodig. Gevolg is een hele mooie lage tonen weergave, alsook mooi sprankelend hoog. Zelf ben ik PA geweld van de nodig KW's aan RMS vermogens gewend, maar je staat raar te kijken wat je met 3 Watt RMS in een 800 Ohm luidspreker kunt doen. Voorbeelden zijn de oude Philips Zwart wit TV's met een AD3800AM ingebouwd. Doen het heel leuk als je TMF opzet πŸ™‚

groetjes,
-=Kees=-


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb zelf ad9710 in een reusachtige kast zitten, en het laag valt niet echt tegen.

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een goed kastontwerp, en het zonder bombardon proberen !


   
BeantwoordenCiteren
Deel: