Meldingen
Alles wissen

Bandtweeter van 9434 MKII plaatsen in 9432 MKII

8 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
631 Bekeken
(@bart-slide)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 28
Topic starter  

Omdat de 9434 MKII niet veel bassen geeft, dacht ik om de bandtweeter en de middentoner luidspreker uit de 9434 MKII te halen en beide in de 9432 MKII te plaatsen. Deze geeft goede bass en met de twee betere luidspreker van de 9434 MKII zou het dan een zeer interessante box worden. Heeft iemand hier ervaring mee ?


   
Citeren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
 

ik denk niet dat je ongestraft verschilllende type tweeters kan omwisselen..
mij lijkt dat de filters anders zijn!!
check dat eerst even...

Ernst


   
BeantwoordenCiteren
 royp
(@royp)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 5
 

Ik heb zowel een set 9432 als een set 9434. Ook ik heb overwogen om de bandtweeter van de 9434 over te zetten. Hij is echter groter dan de dometweeter van de 9432. Het betekende dus ook zaagwerk. Daar had ik eigenlijk geen zin in.
Uiteindelijk heb ik besloten om de 9434 helemaal te reviseren in samenspraak met Speaker&Co in Rotterdam. Het betekent een geheel nieuw filter met hedendaagse componenten, nieuwe interne bedrading en verzwaring van zij- en achterpanelen met loodbitumenplaten.
Het resultaat mag er zijn. Midden en hoog zijn helder en gedefinieerd.
Het laag is strak, niet boemerig. Het is wel zo dat de plaatsing van de speakers kritisch is. Ze staan op wieltjes ca 5cm van de plavuizen. EΓ©n staat in de hoek, de ander ca 4 meter verder langs de muur.
Ik heb een grote huiskamer en het is me opgevallen dat de lage tonen steeds anders klinken als je door de kamer loopt. Het is inderdaad zo dat op sommige plaatsen het laag minder goed hoorbaar is, terwijl op andere plaatsen het prachtig diep en strak doorkomt. Het is ook afhankelijk van het geluidsvolume: hoe harder, hoe beter.
Al met al ben ik erg tevreden over de revisie van mijn 9434'ers.
Mijn zoon heeft nu de 9432'ers bij hem thuis in een veel kleinere kamer. Hij is DJ en "misbruikt" ze voor het voorbereiden van zijn optredens. Hij is er erg blij mee.

Roy Pieters


   
BeantwoordenCiteren
(@bart-slide)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 28
Topic starter  

Hallo Roy,

Ik ben geinteresseerd in je verhaal. Wat waren de kosten voor de upgrade van deze 2 boxen ?
Zou het mogelijk zijn het adres, telefoonnummer en de contact persoon te geven die deze upgrade heeft gemaakt ?

mvg,
Bart


   
BeantwoordenCiteren
 royp
(@royp)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 5
 

Hallo Bart,

Als je je e-mailadres stuurt naar royp@rbpieters.demon.nl , zal ik pdf'jes sturen van het schema en van het lijstje van de componenten met de prijzen die Speaker&Co heeft gerekend. Misschien lukt het ook nog wel om een foto van het filter te maken.

M.vr.gr.,

Roy Pieters


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vooral die zijpanelen verzwaren lijkt me de truc bij deze speakers. Is misschien ook nog eens wat om bij de 9638 te doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

@royp

Misschien verstandig om je e-mailadres fonetisch te noteren (het woord punt ipv. de . en het woord apeding ipv. de @), dat voorkomt spam πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Misschien is het van een mug een olifant maken, maar als je loodbitumen erin ga plaatsen, neemt de kastinhoud toch af? Volume wordt kleiner welke ooit "ideaal" berekend was voor de woofer (bij basreflexen heb je dan ook nog een nadeel dat de pijp dan niet meer optimaal is afgestemd, maargoed dat terzijde).

Of valt het in praktijk allemaal wel mee?
Ik heb destijds met 28mm mdf, kasten om mijn kasten gemaakt, verlijmd en geschroefd zodat het binnenvolume intact bleef (bij jamo d365, die dingen klinken nu goed nu die stomme resonanties weg zijn).


   
BeantwoordenCiteren
Deel: