Meldingen
Alles wissen

deukjes in conus AD02111/SQ8

19 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,445 Bekeken
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

Dag allemaal,
Heb recentelijk in mijn verzameling 'chaotisch' vier stuks AD02111/SQ8, jawel die met drie enen in het typenummer, teruggevonden. Hebben daar minstens 20 jaar goed ingepakt verbleven. Ze zijn nog goed, in de zin dat ze 'het doen', maaaaaaarrrrrrr, er zitten deukjes in de textiel domes. Dat was destijds de reden ze op te bergen want ik wist niet wat daar aan te doen en dat is eigenlijk nog steeds zo.
Dus mijn vraag of verzoek: nuttige tips hoe op een zachtzinnige manier die deukjes eruit te kunnen krijgen.
Met zachtzinnig bedoel ik dus duidelijk wat milders dan de stofzuiger methode.

Ben in dezelfde verzameling ook nog twee AD1056/W8-en tegengekomen. Afkomstig uit in 1978 cadeau gekregen boxen van een oud collega. De Sq's en de T's waren gesneuveld. Conus van de 1056 is behandeld geweest met dat zwarte coatingspul van waarschijnlijk Visaton. Ziet er verder wel nog heel gaaf uit.
Ik vraag mij af in hoeverre het nog de moeite loont daar iets mee te doen, twee pakweg 40 liter boxen met die 1056-en en bijvoorbeeld AD5062/SQ8 en AD016x/T8 of T15. Heb ik allemaal nog liggen.
Gaat ook weer gauw 100 Euro inzitten aan MDF, dempingsmateriaal, lijm en scheidingsfilters.....

Met groet,
Happymac


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De AD1056 is dacht ik voor 30 liter.

je kunt beter zo'n set 02111/SQ8 erboven zetten en AD163T8

Dan heb je een veel rustigere weergave dan de 5060 (5062) en AD0161.

Tenzij je dat echt seventies geluid wil natuurlijk..

deukjes.. sja de stofzuiger werkt wel, maar je kunt bij zo'n ding de zuigkracht regelen door ergens een schuifje open te zetten of aan een knop te draaien. Dan gaat het niet meteen drastisch.


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Deukjes haal ik er uit met plakband.
Voorzichtig in het deukje plakken en dan voorzichtig trekken.
Normaal komt het deukje er dan uit, ook te gebruiken voor wat grotere deuken.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik zal eens zien of ik met plakband de deukjes ook uit deze mid kan krijgen


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
 

wanneer het plakband niet voldoende plakt, kan je ook proberen met een scherpe speld wat houvast te vinden en de deuk naar voren te trekken.
v*


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Er schiet mij een maniertje te binnen; nog niet getest:

Maak een gat in de achterkant van de zwarte plastic drukkamer.
Voorzichtig blazen zodat de conus naar voren komt.
Gat achterop weer goed dichtmaken.

Wie durft ???


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

Tja, kijk, geïnspireerd door de reactie van Remi en de link naar zijn web-site waarop een verslag van de reparatie van een AD0211SQ8, heb ik besloten de twee het meest ingedeukte exemplaren te repareren.
De plakbandtruuk deed niets, nakkes, nada, noppes.
De stofzuiger met voor de gelegenheid een echte tot nul terug regelbare dimmer voor inductieve lasten in de voedingslijn opgenomen, vermocht ook niks uit te halen.
Dus, dan maar de sprong in het diepe: de frontjes lichten van die AD02111SQ8-en. Het vermoeden: de manier waarop die bevestigd zijn zou wel eens aardig veel kunnen lijken op de manier waarop dat bij de 0211 het geval is. Enig groot verschil: bij de 0211 zie je de schroeven meteen en duidelijk zitten, bij de 02111 zie je een sierrand.....
Hmmm, waarschijnlijk zitten daar schroeven onder verstopt of weggewerkt.
Eens goed kijken net onder de flens, in de ruimte tussen magneetsysteem en flens. Jawel, verrassende overeenkomsten met de plaatjes van Remi z'n 0211 reperatie. Conclusie: de schroeven worden door de sierring aan het zicht onttrokken.
Ik moest op een of andere manier op de juiste plaatsen en op een elegante manier door die sierring heen zien te komen.
Na goed kijken en meten, nogmaals goed kijken en nogmaals meten, tekeningetje maken kom je erbij uit dat de flensbevestigingsschroeven op een steekcirkel met diameter 80mm en om de 120 graden liggen.
Gaten die precies boven de schroeven (moeten) uitkomen boren en accepteren dat de boorgaten zichtbaar zullen blijven.
Even een sprong naar het eindresultaat: jawel, het is heel goed gelukt, het bleek minder riskant dan ik aanvankelijk dacht en nee, helemaal weg heb ik de deuken niet gekregen maar wel voor 99 procent.
Minder riskant dan de methode die Herman voorstelt.
Tot zover hier.

Als er belangstelling voor bestaat, wil ik er wel een nieuw topic van maken. Ik heb van de operatie een fotoreportage gemaakt, als iemand mij nou kan vertellen hoe ik die in dit forum geplaatst kan krijgen......
Gewoon in het bericht schuiven of plakken werkt niet.

Met groet,
HappyMac


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

o jongen had even gezegd dat je dit ging doen 😕
is het ook zo'n kunststof sierrand die erop zit?

van de 587 zoals op de foto heb ik die eens met vriespray zo koud gemaakt dat hij een beetje begon krom te trekken. kon er toen net met een tandarts sonde onder komen en wat later kon er ook een stukje van een houten wasknijper onder.
verder sprayen en toen zei de lijm knak en was de ring los zonder beschadigingen.

dan komen de drie schroeven tevoorschijn en is de rest inderdaad idem aan de gewone 211


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

Ah, de truuk met vriesspray.
Aardig resultaat bereikt door Remi en nog aardiger, hoe hij het beschrijft: een knak en hij is los. En ja, ik heb de site met fotoreportage gevonden van Remi's expeditie om de sierring eraf te krijgen. Mijn fotos voegen daar weinig aan toe, dus die hoef ik hier niet meer te plaatsen.
Maar, ik heb minder goede ervaringen met vriesspray. 't Is eigenlijk alleen maar geschikt, vind ik, om printspoorbreuken op te sporen, en dan nog, je hebt geen garantie dat je een aanwezige minuscule breuk in een printspoor ook echt vindt.
In geval van de sierring op de AD0211(1)SQx heb ik vriesspray heel even overwogen, maar omdat er, volgens mij toch, iets behoorlijk fout gaan als op een wat ongelukkige manier wat van dat vriesspul op het ferriet(achtige) magneetmateriaal terecht komt. Redelijke kans dat er vanwege de thermische shock een stukje van dat brosse ferriet afspringt. Nou dat vindt geheid de weg naar de magneetspleet waar je het waarschijnlijk nooit meer uit krijgt. Of, nog dramatischer: de hele ferriet scheurt of breekt.
Of, op die witte plastic (ik vermoed ABS) ring met diametraal aangebrachte uitlopers voor de soldeerpunten waar de dome aan bevestigd is, komt verdwaald vriesspul terecht. ABS wordt ook erg bros bij vriestemperaturen, dus kans op breken en dat wil je niet.
In geval van de 587 contraptie van Remi -het duo AD02111SQ8 en AD0163 of 4 T15 op een en dezelfde rechthoekige basisplaat- is de kans op schade door uit de koers geraakt vriesspray, beduidend geringer.
Vandaar dat ik had besloten dan maar met sierringen te leren leven waar drie (toch redelijk nette) gaten in zijn gemaakt.
Wellicht dat ik daar nog eens aan begin om dat ook nog netjes af te werken. Met ingekleurde epoxyplamuur en een malletje van het ringenpatroon getrokken van een gaaf stuk sierring. Klein propje polytheenfolie (bijvoobeeld geknipt uit een plastic zak zoals je die bij kassa's krijgt) op de schroefkop om te voorkomen dat die aan de epoxy vast komt te zitten. Wordt een tamelijk arbeidsintensief karweitje. Wellicht iets voor de kerstdagen...... 🙂

Goed, de deuken in de domes van mijn 02111SQ's waren nog net even erger als die in de 02111SQ's van Remi's 587 zoals te zien valt op bovenstaande foto van Remi.
Hoe heb ik die uitgedeukt?
Door de flens met de bolle kant van de dome naar beneden gericht op een oude krant op een gladde werktafel te leggen. De top van de dome blijft dan enkele milimeters vrij van het tafeloppervlak, dankzij de dikte van de nog aanwezige sierring.
Dan, van de holle kant uit, met een wattenstaafje de boel nat maken, gewoon met water en met gevoel natuurlijk, want de textiel dome is erg kwetsbaar. Om de dome voldoende nat te krigen, moet je het wattenstaafje een keer of tien opnieuw in het water steken. Als je het durft kun je het met een natte vinger proberen, maar dat is een tikje gevaarlijker. Nagel(s) goed kort knippen eer je begint.
De dome eenmaal voldoende nat, doe je er een druppeltje ter grootte van hooguit een halve luciferskop boekbinderslijm in. Waarom boekbinderslijm? Dat blijft namelijk soepel en wordt nagenoeg kleurloos na opdrogen, eigenschappen die hier goed van pas komen. Waar haal je boekbinderslijm vandaan? Bij de beter gesorteerde kantoorboekhandel of zo'n zaak waar ze wasco, kleurpotloden, olieverf, plakkaatverf, houtskool, schildersdoek, allerlei mooie papiersoorten en dergelijk spul verkopen.
Vervolgens dat druppeltje boekbinderslijm een minuut of vijf met een wattenstaafje of natte vinger voorzichtig en veel gevoel over de holle kant van de dome 'inmasseren'. Omdat het weefsel van de dome inmiddels goed door en door vochtig is, laten de deuken zich er gemakkelijk uitwrijven. In het begin denk je: Oh jee, dit wordt helemaal niks...... eh, gewoon doorgaan. Het ziet er wat wittig wolkerig vlekkerig uit, maar, dat trekt vanzelf weg tijdens het opdrogen. Na die minuut of vijf inmasseren/deuken uitwrijven, met een stukje keuken- of WCpapier de zichtbare nattigheid opdeppen zodat je geen plasje meer ziet onderin, als je dat al zag. Een nachtje wegzetten en laten drogen.
Verbaas je er de volgende ochtend over dat de deuken niet of nauwelijks meer zichtbaar zijn en dat het wittige van de boekbinderslijm ook verdwenen is.

Voor mij heeft dit goed gewerkt, de 02111SQ's doen het weer en ja, die boorgaten, ach daar komt bij gelegenheid wel een aardig luidsprekerdoekje voor.

HappyMac


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik zou nu een foto ook wel leuk vinden, al was het alleen maar om te zien hoe die sierring er nu precies uitziet.

mooi dat het uitdeuken zo goed werkt


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@happymac wrote:

...Ik heb van de operatie een fotoreportage gemaakt, als iemand mij nou kan vertellen hoe ik die in dit forum geplaatst kan krijgen......
Gewoon in het bericht schuiven of plakken werkt niet.

Met groet,
HappyMac

Het handigst werkt het als je eerst een account maakt bij bv Photobucket.
dan kan je daar je foto's uploaden, eenmaal daar staan er diverse linkjes onder voor verschillend gebruik die je vervolgens in je tekst hier opneemt.
ik gebruik de variant IMG code, kopieer die link en laat hem hier vallen zoals deze bv

als je deze post quote, zie je dat er tussen vierkante haken IMG staat, dit zit bij de keuze voor IMG code er standaard al bij.

Bij een plaatje dat al op het net staat en je wil linken moet je even de eigenschappen van het plaatje oproepen en de link kopieren.
vervolgens druk je -als je een topic aan het schrijven bent, anders zie je 'm niet- op de knop Img hierboven. dan plak je de link en drukt weer op Img om de afsluitende code erachter te plaatsen.
zoiets bv

je kan onderwijl eens even op preview drukken -als je aan 't schrijven bent- om te zien of hoe het gaat worden

je kan bij photobucket meerdere plaatjes uploaden en in verschillende mappen zetten voor het overzicht. of je doet dit bij een andere soortgelijke service, Imageshack is er ook een maar die blijkt ergelijk traag bij het laden van de plaatjes. Je kan er gif op innemen dat als een verhaal met plaatjes heel langzaam opgebouwd wordt, dat de plaatjes hier geparkeerd staan.


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

Voilà, de fotos van de dome uitdeukerij van mijn AD02111SQ8.

Plaatje één: frontaanzicht van het exemplaar met de zwaarst ingedeukte dome.

Tamelijk goed zichtbaar, de potlood hulplijnen aangebracht om op de juiste plaatsen uit te kunnen komen. Zo'n ouderwetse GEO-driehoek komt heeeeeel goed van pas.....

Plaatje twee: dezelfde dome als plaatje één, maar dan van schuin opzij.

De flens is hier al los van de magneet, vandaar de drie tamelijk opvallende gaten (diameter 10mm) waardoor de kruiskopschroeven waarmee de flens aan het magneetsysteem vast zit, zichtbaar zijn.
De ergste indeuking is al verwijderd door voorzichtig duwen van de binnenzijde. Verder of langer duwen heeft geen zin, het springt meteen weer terug tot wat je nu ziet.

Plaatje drie: magneetsysteem, binnen (holle) zijde dome.

Kun je de achterkant van de deuken bewonderen en het systeem door Philips gebruikt om de dome tamelijk foolproof op de magneet te centreren.
In de rode cirkeltjes....

Plaatje vier: de holle, binnenkant van de dome, na aanbrengen boekbinderslijm.

De dome circa 5 minuten voorbewerkt met water om de textiel soepel of week te krijgen. Dan klein druppeltje boekbinderslijm en weer water aangebracht en weer een minuut of vijf inmasseren. Het dan nog op het laagste punt verzamelde water/lijmmengsel met keuken- of WCpapier opdeppen. Als je dat hebt gedaan ziet het er ongeveer zo uit.

Plaatje vijf: zelfde als plaatje vier, maar dan de buitenkant.

Plaatje zes: en zo ziet de buitenkant eruit na een nachtje drogen.

Plaatje zeven: zo zag de deuk in de dome van het tweede exemplaar eruit voor ik eraan begon.

Plaatje acht: de peil/sondeer/loodsgaatjes.

In de rode cirkeltjes kun je (net) de 1mm geboorde gaatjes zien om precies op de bevestiginsbouten uit te komen, althans, dat is de bedoeling.
Zit je inderdaad op een bout, dan in vijf à zes etappes met oplopende boordiameters verder opboren tot 10mm.

Plaatje negen: binnenzijde dome na deuk wegmasseren met water en boekbinderslijm aanbrengen zoals beschreven bij plaatje vier.

Plaatje tien: zo zag exemplaar twee eruit na een nachtje drogen.

Okay, lang niet iedereen zal de stap naar het op de juiste plaats boren in de sierringen, toejuichen. Maar ja, je moet wat, tenminste, als je van die deuken af wil. Nu is een lelijke deuk in de dome weliswaar weg, maar vervangen door ook niet mooie gaten in de sierring.
Of het één erger is dan het ander, die vraag moet ieder maar voor zichzelf beantwoorden.

Happymac


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hoi

er is nog een methode , namelijk met een fohn ( niet te heet )
de dome verwarmen , en dan vlak erna de stofzuigertruc
( ook niet te hard ) . daar er een coating opzit die je verwarmt
en is dan makkelijker weer origineel te krijgen .
want de dome eraf halen heeft een risico , daar de spreekspoel
dan net zo kan komen zitten dat hij aanloopt .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mijnheer Mac, het resultaat voor de dome mag er zijn hoor, boven verwachting 8)
je had m.i. best kunnen experimenteren met vriesspray als ik deze middentoner zo zie. heb je er nog een?


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

@Remi wrote:

mijnheer Mac, het resultaat voor de dome mag er zijn hoor, boven verwachting 8)
je had m.i. best kunnen experimenteren met vriesspray als ik deze middentoner zo zie. heb je er nog een?

Ajajjaj, iemand noemt mij mijnheer, fantastisch dat mij dat nu nog eens mag overkomen, dank je wel Remi. 😀

Je vraagt of ik er nog heb. Jawel, twee stuks zelfs.
Eén helemaal gaaf, de tweede met drie kleine deukjes.
Ik wil dat experiment met vriesspray wel aangaan en dan hier in deze rubrieken verslag uitbrengen.
In dat kader toch enkele vragen aan Remi:
- hoe zat(en) die ring(en) in die duo behuizing(en) vast? Gelijmd of geklemd?
- hoe heb je gesprayed? Royaal en langdurig (hoe lang?), gericht op één plaats of verdeeld over de omtrek?
- zag je ook echt ijs/rijp c.q. wat 'wittigs' ontstaan?

Kijk, voor mij was het aanvankelijk een experiment met ongewisse uitkomst, vandaar dat ik begonnen ben met het zwaarst gehavende exemplaar. Daar is het minst aan verloren als het mislukt.
Het resultaat aan de zwaarst gehavende bleek voor mij, net als voor Remi, boven verwachting, vandaar dat ik nummer twee, de op één na zwaarst gehavende, onder handen durfde nemen.
Nu komt dus de minst beschadigde in aanmerking voor een alternatieve methode.
De sierring eraf proberen krijgen d.m.v. vriesspray en de dome eruit masseren met warm water, dit geïnspireerd door de post van mattie.
De föhn vind ik net even te heftig, maar het achterliggende idee, warmte toevoeren, zie ik wel wat in. Alleen, ik wil er vocht bij hebben. Laten we wel wezen, met een stoomstrijkijzer krijg je de zwaarst gekreukte stoffen, ook hele zware stoffen, weer glad.
Ik sluit niet uit dat na het wegmasseren met warm water de boekbinderslijm niet meer nodig blijkt. Daar kom ik vanzelf wel achter.

Happymac.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: