Meldingen
Alles wissen

deukjes in conus AD02111/SQ8

19 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,459 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

zie plaatje boven de aap, daar ligt de ring ondersteboven op de achterplaat waar hij vanaf komt.
je ziet aan de buitenring en aan de binnenring nog wat lijnresten zitten.
het is dus gelijmd, maar het zit zonder lijm ook wel zo stevig dat ik daarna niet opnieuw gelijmd heb.

ik heb rondjes gedraaid tijdens het spuiten om zoveel mogelijk van de sierring heel koud te maken. de gok was dat de lijm het zou opgeven, maar ik wist toen nog niet waar de lijm precies zat.

De mazzel was dat de ring was begon te vervormen (overigens maar tijdelijk) en ik hierdoor ook een beginnetje kreeg. dan kan je er iets onder zetten zodat er wat spanning op de lijmpunten staat en dan weer verder afkoelen. op een gegeven moment heb je 't gewonnen 8)

dus veel rondjes draaien en ja het was helemaal wit.

ik ben benieuwd


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

Tja, daar is het dan, en het heeft even geduurd.
De truuk met de vriesspray.................................... is mislukt.
Okay, mislukt wil niet zeggen dat het voor niets is geweest.
Ik denk te weten waarom het mij niet is gelukt en bij Remi wel.
Volgens mij is de basisplaat met daarop een tweeter en een AD02111SQ8 bij Remi van metaal, de ringen zijn van plastic, dus verscillende uitzettingscoëfficiënten. Bij een losse AD02111SQ8 (en 4) is het allemaal plastic, ABS of PS (polystyreen), dus gelijke uitzettingscoëfficiënten.

Ik had overigens besloten het experiment aan te gaan met het oorspronkelijk zwaarst ingedeukte en reeds herstelde exemplaar. Die was dus al 'open' geweest via de gatenboren methode, de flens was dus al beschadigd. In geval van mislukking geen man overboord. Het resterende beschadigde, nog niet onderhanden genomen exemplaar, wilde ik daar nog niet aan wagen.

Wat ging er mis? De antraciet-grijze sierring brak bros in plaats van in z'n geheel los te komen. Ziet er nogal dramatisch uit, maar omdat het allemaal PS of ABS is, kun je het heel fijn weer lijmen met butanon, ook bekend onder de naam MEK (methyl-ethyl-keton). Dat krijg ik wel weer redelijk in orde, goed genoeg voor eigen gebruik achter een luidsprekerdoek.

Dan hier de plaatjes:


Dat 'propje' in het midden is ter bescherming van de dome tijdens het spuiten met vriesspray.

Met groet,

HappyMac


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

😳 😕 he zonde dat dit hier niet wil, brak hij spontaan of probeerde je 'm wat op te tillen?

De lijmrand lijkt aan de buitenzijde te zitten, misschien zou het bij een volgende beter gaan als als alleen ter plaatse van de lijmrand sterk afgekoeld wordt?


   
BeantwoordenCiteren
(@happymac)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 24
Topic starter  

@Remi wrote:

😳 😕 he zonde dat dit hier niet wil, brak hij spontaan of probeerde je 'm wat op te tillen?

Nou, zo erg is dat nou ook weer niet, desondanks dank voor je medeleven.

Het zaakje brak bij een poging tot optillen.
Ik heb er nog eens wat over nagedacht hoe het zo gekomen is.
ABS en PS worden bij temeperaturen onder nul snel bros, d.w.z. breken gemakkelijk zo à la keramiek.
Wat je in dit geval zou willen is dat de buitenrand van de sierring naar binnen wil (diameter kleiner wordt) en de binnenrand naar buiten (diameter groter) ten opzichte van de flens zodat de lijmnaad 'krak' zegt, bezwijkt om het netter te benoemen. Om dat te bereiken was ik in principe op de goede weg, eerst de buitenrand, maar het bros worden door de lage temperatuur, haalde mij in, ging sneller, dan de krimp aan de buitenrand.

Nou ja, 't is niet anders. Ik hoop dat anderen hun voordeel kunnen doen met mijn en Remi's ervaringen.

Met groet,

HappyMac


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: