Meldingen
Alles wissen

DRC9430 MkII

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
562 Bekeken
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Een huisgenoot van me heeft laatst twee DRC 9430 MkII's gekocht via marktplaats. Van de buitenkant imponerende dozen, en die vlakke luidsprekers hebben ook wel wat!

Nou was laatst een van de tweeters bij tijd en wijlen afwezig, even rammelen en hij was weer terug --> los contact.

Dus openmaken die handel, en wat zien we, de snoertjes naar de tweeter zijn niet eens vastgesoldeerd maar alleen aangedraaid! Zowel op de tweeter als op het filter (waar overigens ook een weerstand slecht gesoldeerd was).

Was dit een truc van Philips om kosten te drukken (aandraaien zonder solderen) of is hier een dhz-er aan het werk geweest?

(gewend aan de solide bouw van MFB's vond ik de constructie van de kast ook wel erg iel)

[%sig%]


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Martijn,

Het is een feit dat de DRC modellen (F serie) kwalitatief een stuk minder degelijk zijn dan alles dat met 22rh begon. Dit zie je ook in de MFB F9638. Alleen dat van die snoertjes lijkt me toch iets doe-het-zelverigs. Wat voor bekabeling zit er in de box? Oorspronkelijk gebruikte Philips hier vrij dunne draad met één massieve kern. geeneens losse koperen kern dus.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Je moet gemakkelijk kunnen zien of ze nooit gesoldeerd zijn geweest.
Is dat het geval?


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Ze zijn nooit gesoldeerd geweest, en de draadjes zijn een dunne rode en een wat dikkere witte, beide met meerdere koperdraadjes (dus geen massieve kern).

Door het ontbreken van soldeersporen begin ik toch meer aan een productiefoutje te denken, de woofer was wel uiterst degelijk gesoldeerd.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

ach wat, ik heb laatst een paar 496 uit mekaar gehaald en daar hadden ze de draad van een tweeter zo maar halfvast gesoldeerd, zat eigenlijk meer los. toch oud geworden dat beest.

Ik heb al jaren de F9434. Bevallen nog altijd prima. Maar dat waren de DRC's met de "echte" tweeters. πŸ˜‰

Die andere dingen leken erop maar waren die textiel dingen. Had je ook in het vierkant. Ik vond die niet mooi vroeger.
De oudste tweeters vind ik het best. (160)

En het lekkerst klinken de 45x serie boxen naar mijn smaak, maar een bandtweeter verslaat zowat elke andere.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: