Meldingen
Alles wissen

FB 825 restauratie

25 Berichten
13 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,486 Bekeken
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@Labfreak wrote:

Dit keer aangestuurd door de lab 22ah578. het fikken
gebeurde bij lage volumes, maaar de laatse keer op de lab moet ik
erkennen op zo'n 75%, maar dat moeten ze makkelijk kunnen hebben.

Vraag 1)
M.a.w. het moet in het filter van die fb825 hebben gezeten. Beveiliging
stuk, dan wel sluiting of zijn deze oorzaken uitgesloten?

Ik denk dat als je de versterker op 75% zet, de vervorming in het hoog
dermate hoog is geweest dat je je tweeters hebt gestoofd, vervorming
fietst namelijk zo door je filter heen. Het is aannemelijk dat je versterker
DC gegeven heeft, als je woofers ook stuk zijn. Probeer ze eens in te drukken.
Als het een schurend geluid is kan je ze vrijwel direct afschrijven. Als het
dat niet is heb je nog een kans dat de spoel of de PTC op het filter losgekomen
zijn... De PTC beveiligd je speakers tegen overbelasting. Dit onderdeel
wordt heet en begint daarmee een weerstand te vormen, daardoor gaat
er minder vermogen naar je speakers toe.

Aangezien het iedere keer dezelfde speaker is geweest, zou ik je willen
aanraden het filter eens onder de loep te nemen, woofers gaan over het
algemeen niet zo snel stuk. Eerder een serie weerstand of condensator,
ik kan mij niet meer goed herinneren welke onderdelen in het filter aanwezig
zijn... Misschien dat je een foto naar mij kunt sturen of op het forum plaatsen?
Dat maakt het voor ons wat makkelijker om te oordelen over de staat van
het filter.

Maar ik zou toch echt wat modernere amps gaan gebruiken, voor die tijd
was het goed, maar wat ze nu kunnen is veel beter en veiliger ben ik bang...


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hmm de fa960 is wel heel zwaar ervoor en de lab578 ook . de fb825 kan op muziek wel een 350 watt aan , maar die amps zitten er ook heel dicht bij met muziekvermogen en een amp die lager uitgangsvermogen heeft is beter , zeker als je luisterruimte klein is bij dit vermogen is het al 20 bij 20 meter .en 4 bij 5 meter luisterruimte is 80 watt rms uit al genoeg .

ik heb de fr951 ook getest op uitgangsvermogen op 4 ohm en op bepaalde lage freqenties haalt hij veel meer als opgegeven in de folders.
dit ook bij de dfa888 .


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@mattie wrote:

hmm de fa960 is wel heel zwaar ervoor en de lab578 ook . de fb825 kan op muziek wel een 350 watt aan , maar die amps zitten er ook heel dicht bij met muziekvermogen en een amp die lager uitgangsvermogen heeft is beter , zeker als je luisterruimte klein is bij dit vermogen is het al 20 bij 20 meter .en 4 bij 5 meter luisterruimte is 80 watt rms uit al genoeg .

Hallo Mattie,

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, als een versterker veel vermogen
heeft houdt dat in dat hij veel reserves heeft en dus niet snel vervormingsproducten uitstuurt.
Bij kleinere versterkers zijn die vervormingsproducten er wel, en daar kunnen
speakers uitermate slecht tegen. Voor je speakers is het beter een zwaardere
versterker te gebruiken dan een lichtere. Vervorming gaat namelijk erg
makkelijk ongefiltert naar je tweeters en daar kunnen die niet tegen.

Gr
Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hmm ja maar de genoemde versterkers zijn ook te zwaar en het klinkt als overbelasting en als je een goed gehoor hebt haal je vervorming er zo uit . en dit klinkt als meervoudige overbelasting , en zullen de woofers ook wel ruiken naar verbrand hars en de spreekspoel zal het wel vertellen dan . blokgolf ziet er bij kapotte spreekpoel anders uit als een gewone overbelaste . en ik heb op een fr951 ook een woofer zo heet gekregen dat hij stonk naar hars en heet was op de magneet , en werkte nog wel maar was 0,5ohm lager geworden en de eerste overbelasting is dan ook de laatste , want er waren al wikkelingen aan elkaar gesmolten op dat moment , en dit kan in 5 minuten al .


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Oei Labfreak 4 tweeters opgeblazen.............
Wel erg stom als ik zo vrij mag zijn.
Na 20 jaar zal dat filter wel erg gare condensatoren hebben zo lijkt het.
Blaas je er eentje op lijkt me dat je als eerste voordat je er een tweede inschroeft toch wel de filters onder handen gaat nemen. Dit is nu wel heel erg duur leergeld.

Ik zou die filters maar eens flink onderhanden nemen, alles er af en opnieuw opbouwen. Spoelen zullen niets geleden hebben maar al het andere zou ik gaan vervangen.
Ik ken de FB825 als een heel goed klinkende speaker, maar heeft zeker door het gebruik van betere komponenten in het filter best wel groei potentiaal.

Van een beetje versterker vermogen is een speaker niet vies.
Er gaan meer speakers kapot door een te lichte versterker dan door een te zware. Mijn ACR'n zijn 120 Watt en worden door een versterker aangestuurd die 3x zoveel kan leveren. Nog nooit kapotte speakers gehad.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik denk dat het opstoken een persoonlijk probleem is , en muzieksoortafhankelijk , ik kan het ook geen heel nummer aan op vol vermogen , maar er zijn zat mensen die er zo een uur lang mee draaien . en dan is de speaker zo stuk . en het verhaal van te licht is meer gehoord maar dan vervormt hij zo dat hoor je wel . mijn amp's zijn ook zwaarder als de boxen en ik heb ook nog niks opgestookt .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 66
 

Tweeters heb ik vroeger genoeg opgeblazen maar sind ik in 1987 overgestapt ben op de fa960 is het me nooit meer overkomen ook met de huidige in mijn bezit zijnde nad c370 is het me nooit meer overkomen terwijl ik toch graag luid speel.


   
BeantwoordenCiteren
(@ravox)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 2
 

@stijnhk wrote:

... Jij hebt toevallig niet het schema van het FB825 wisselfilter? Ik heb al gezocht in de forums maar heb het niet kunnen vinden. Dat zou me helpen te bepalen of een condensator daadwerkelijk in de signaalweg zit dan wel parallel er mee.

De vraag naar het schema heb ik nu al een paar maal zien langskomen. Ik heb ook zo'n stel boxen staan, en heb ooit eens het schema getekend van mijn filter-printen. Als ik dat papiertje niet meer kan vinden, zal ik eens een woofer losschroeven...

Algemeen: de condensator van een 2e orde hoogdoorlaat-filter staat "in" de signaalweg, de condensator van een 2e orde laagdoorlaat-filter staat "parallel aan" de signaalweg. Evengoed zit in beide gevallen de condensator "in de signaalweg", en een slechte condensator zal kwalijk effect hebben. Een condensator "buiten de signaalweg" is b.v. een rimpelfilter voor een voedingsspanning in een versterker.

Als ik me goed herinner heb ik de serie-weerstand van de hele box overbrugd (zijn 2 stuks 8.2 ohm parallel), 1 serie-weerstand overbrugd (zijn 2 stuks 2.7 ohm in serie) voor de middentoner om midden-hoog iets op te krikken, en de tweeter-protectie er tussenuit gehaald, hopend dat mijn vertrouwen in mijn versterker niet misplaatst is.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hetgeen Jorissie en Piet 2401 zeggen over het gebruik van een dikke versterker is volkomen juist. De meeste tweeters gaan kapot (afgezien dan van een fout in het filter) door vervorming (partiële trillingen) die wordt veroorzaakt door het klippen van een te kleine versterker. Natuurlijk kun je elke tweeter opblazen als je de toonregeling op max hoog zet en dan hoog volume draait. Dan is het gauw gebeurd, maar dat is geen normale luister situatie.

Ik heb een hele tijd geleden al eens op het forum gezet wat ik mee maakte in een fonogram studio. Die jongens luisterden hun opnamen af op grote JBL speakers (kan ook Altec Lansing geweest zijn)met hoorn tweeters met een spoel diameter van 10 cm en belastbaar tot 300 watt. De spreekspoel bestond uit een alluminium bandje. In eerste instantie denk je dat kan gewoon niet kapot gaan en toch was het zo. De oorzaak was ook in dit geval een te kleine versterker die vastliep (klipte )waardoor een flinke vervorming onstond. Ik heb toen geadviseerd een grotere versterker te gebruiken. Probleem was daarmee op gelost!

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

bij de genoemde versterkers is een te laag uitgangsvermogen niet het probleem , ik denk dat de treble te hoog heeft gestaan .


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: