Meldingen
Alles wissen

Oude AD0160/T8

13 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
681 Bekeken
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
Topic starter  

Hallo lotgenoten πŸ™‚ ,

Ik heb hier een setje AD0160/T8 tweeters liggen en nu ken ik degene met transparante dome en de zwarte kunstof en de geweven dome, maar deze had ik nog nooit voorbij zien komen..
Dit zijn duidelijk oudere exemplaren met een melk-achtige grijze dome en een andere (netter afgewerkte) magneet met een ronde uitsparing.

Graag wil ik er een foto bij plaatsen, zou iemand mij dit uit kunnen leggen 😳 πŸ˜†

Herkent iemand deze is dit soms met een Alnico magneet? Hij klinkt in mijn oren in ieder geval een stuk rustiger en minder 'schel' dan ik gewend ben met de meer voorkomende AD0160 tweeters.

Typenummer: 2422 257 33002, AD0160/T8, 114 AH


   
Citeren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Het is het eerste type van de AD0160 tweeter.
De tweede serie had de gele dome met een stukje schuim erin geplakt en de derde had een 'diffusor' geintegreerd in de behuizing.

Ze zijn van ongeveer 1970

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De foto kun je mailen naar info , regelen wij de plaatsing wel.

inderdaad nooit gezien deze tweeter, dus ik ben benieuwd.

Een alnico magneet heeft niet die zwarte rand maar een nikkel achtig uiterlijk. (buitenzijde/achterkant)

Zoek maar eens op ad9710 alnico. Als je een plaatje ziet van een 9710 met drie moeren achterop begrijp je vast wat ik bedoel.

Edit: oke, hier een plaatje dan:


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
Topic starter  

@ Herman:
vorige week de foto's toegemaild, wel ontvangen? πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Uhh... kan me niets herinneren.
99% van de mailtjes zie ik wel, ik kan me dus vergist hebben maar zou
je het eens naar herman apestaart mfbfreaks.nl kunnen proberen ?


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

mails zijn binnengekomen, helaas nog geen tijd gehad ze te posten!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ Herman apestaart.. die houden we erin! πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Leuk! ik heb nog wel ergens van die gele 0160's maar dat er ticonal versies zouden zijn is me nieuw.

de AD0160T is ergens eind 60 ontwikkeld. Toen was er die oorlog in Belgisch Congo. Dat dreef hier de prijs omhoog van kobalt.

Overigens hebben de jappen ergens anders kobalt vandaan gehaald, want die hebben nog lang kobalt gebruikt. Ook als tape, bijv, TDK SA / SA-X

Philips ontwikkelde ferroxdure, en dat was net zo goed, al is er nu een mythe rond kobalt magneten, als je naar de speakers kijkt en het magnetisme want netjes wordt opgegeven is er geen verschil.

Wat die oude speakers wel hebben is dat men toen de knoppen anders draaide: je kunt rendement uitwisselen tegen
andere zaken als karakteristiek vervorming etc.. Toen wilde men rendement. Want een versterker met buizen kon maar 10 watt, en daar wilden ze een zaal mee vullen. Nu wordt dat om wazige redenen leuk gevonden, en ontstaan mythes. Warm geluid, zogenaamde betere lineariteit. Dat buizengeluid is een vervorming die men prettig vindt. En er speelt mee dat je iets hebt wat buurman niet heeft en zo.
Sja, een koele techneut ligt er niet warm of koud van. Maar toch, soms is het leuker iets te horen op een ouwe wekkeradio, omdat je dat nummer vroeger ook zo gehoord hebt terwijl je iets leuks aan het doen was πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
 

@Zapper: Hahaha.. Maar serieus, ik heb nooit muziek aan op die leuke momenten, laat staan door een wekkerradio. Soms een tv maar die staat dan op mute en dient alleen als sfeerverlichting πŸ™‚

Dat gedoe met die buizen.. Ik begrijp dat het leuk is; ze geven licht en de buren en vrienden gaan van "oeh" en "ah", maar ik baal er serieus van dat wanneer ik op internet fora vind met "high-end" of "audiophile" in de naam dat er dan negen van de tien keer over buizen wordt gesproken.

Goed, het zal vast fijn klinken, maar als ik aan high-end denk, denk ik aan een fenomenale signaal/ruisverhouding en een te verwaarlozen harmonische vervorming. Bij buizen kom je geen van beide tegen πŸ˜• ..

By the way; weet iemand hier nog leuke sites met Γ©chte high end ontwerpen met opamps? Ik ben op zoek naar compacte eindversterkers om een tri- of bi-amped systeem te bouwen.


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Een buizenversterker is gewoon het perfecte voorbeeld van het feit dat goede cijfers ook niet alles zeggen....


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
Topic starter  

@ AndrΓ©
Geen haast voor de foto's hoor, het leven gaat al snel genoeg πŸ™‚
Wat betreft de discussie die hier ontstaat over buizen mijn mening is dat elk audio-apparaat en speakers hun eigen karakter hebben, zo moet je ook geen 'goed' of 'slecht' beoordelen het is puur smaak en persoonlijke voorkeur!

Zo vindt ik buizen op een lekkere nazomerende avond onder het genot van een glaasje absinth héérlijk om mijn plaatjes weer eens af te draaien πŸ˜›
Γ©n het is nog leuke sfeerverlichting ook! 8)

Ook ben ik het eens met The Mode, cijfers zeggen lang niet alles.. hoevaak je wel niet speakers/koptelefoons ziet met gegevens: 20 - 20.000 Hz, 250W πŸ˜• daar wordt je toch verdrietig van 😯
Misschien dat we over deze onderwerpen een ander topic kunnen toewijden πŸ™‚ .


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Het scheelt wel veel dat veel gerenomeerde fabrikanten toch wel terugkomen van dit soort opgaves, ik zie steeds vaker dat ze gewoon netje het RMS of Sinus vermogen erop zetten.

Denkt met weemoed terug aan de tijd dat de eerste buizenversterker werd gebouwd door mij (12 jaar oud). EL84 single ended, maximaal 8 echte Watts.... maar dat ding speelde harder dan de versterker van de buurjongen van wel 50W πŸ˜‰

Missschien is het inderdaad wel handig om hiervoor een ander topic te openen anders wordt het ook zo'n zooitje πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Die tweetertjes heb ik ook nog liggen AD0160/T8, heb tevens de T4 liggen.

Komen uit een setje zelfbouwspeakers van philips, heb geen idee hoe oud ze zijn, zitten tevens dezelfde middentoners in als in een MFB532. Alleen de woofers vond ik een beetje vaag. De een heeft een stoffen dome en dan ander een metalen, wel allebei AD dus philips woofers....

De filters waren ook niet hetzelfde in de speakers... beetje vage toestand maar goed... zijn tevens defect (de filters).


   
BeantwoordenCiteren
Deel: