Meldingen
Alles wissen

Refoamen FB820's

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
567 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Beste MFBfreaks,

Ik heb laatst weer een setje speakers van iemand gekregen waarvan de randen verteerd waren, deze zou ik voor hem refoamen. Misschien dat er iemand benieuwd is naar de resultaten dus bij deze :).

Stap 1:
Het verwijderen van de oude foamrand, zorg eerst dat je het frame van de speaker en de oude rolrand verwijdert.

Stap 2:
Achter de conus van de speaker zitten ook resten van de oude foamrand, verwijder deze ook, met een beetje geluk is de rand nog redelijk intact en kun je hem er zo vanaf trekken:



Stap 3:
Pak een wattenstaafje, doe hier een klein beetje wasbenzine o.i.d. op (niet te veel, het is een agressief middel!!) en haal de rest van de achtergebleven foamresten weg. Dit is erg belangrijk omdat de nieuw rand anders misschien niet goed hecht.

Stap 4:
Plak de nieuwe rand achter de conus (om het originele ontwerp zo veel mogelijk te benaderen), ik heb hier helaas geen foto van. Heb wel een foto van het aandrukken van de rand. Wanneer de lijm een paar minuten op de rand zit moet je af en toe even de rand achter de conus aan proberen te drukken op de conus zodat deze wat beter hecht.

Stap 5:
Het centreren, hier heb ik tevens ook geen foto's van, maar bij audiofriends leggen ze in hun handleiding erg goed uit hoe je dit het beste kunt doen. Centreren is erg belangrijk om te zorgen dat de woofer niet aanloopt!

Het resultaat:




Vind het nog steeds erg leuk om te doen, en het geeft nog steeds voldoening om een setje Philips geschiedenis in leven te houden :D.

Binnenkort moet ik voor iemand een setje FB690's refoamen, daar zal ik ook weer wat resultaten van posten :).


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Knap stukje werk. maar dat foam.. dat vergaat toch weer? Is het dan niet slimmer om rubberen randen te nemen?


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

@Zapper wrote:

Knap stukje werk. maar dat foam.. dat vergaat toch weer? Is het dan niet slimmer om rubberen randen te nemen?

Rubber zou inderdaad ook kunnen, maar dan moet je wel rubber met exact dezelfde eigenschappen als het foam nemen. Wanneer het rubber namelijk niet dezelfde eigenschappen (flexibiliteit etc.) heeft als het foam, zal de speaker anders gaan klinken. De foamranden gaan tevens ook weer een goeie 15 ~ 20 jaar mee.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Mooi gedaan michel, die kunnen er weer even tegenaan. Als ik de foto's zo zie doe jij aan de voorkant , waar de conus overgaat in de rand, nog extra lijm of niet?

Joop


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ziet er goed uit 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
Topic starter  

Ik doe er inderdaad wat extra lijm tussen. Dan heb je niet van die gapende gaten tussen de rand en de speaker.

Ze kunnen er in princiepe ook gewoon voor geplakt worden (dan moet je het rubberen randje wat er nog rond de speaker zit weghalen). Dit doe ik niet omdat ik ze graag zo origineel mogelijk wil houden. Zijn verder trouwens mooie stevige conussen van de FB's, dat maakt het refoamen ook wat makkelijker.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: