Meldingen
Alles wissen

Soms niet zuiver (22rh457?)

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
807 Bekeken
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Hi,

Heb soms uit (als ik het goed heb) 22rh457 (helemaal houten kast uit ergen eind '77 met de 2 woofers actief/passief) een onzuiver geluid in het midden gebied.
Heb is niet altijd aanwezig. Mogelijk ook afkomstig uit de tv/radio zenders. Kan moeilijk aangeven of het geluid klipt of gewoon niet zuiver is.

Mijn vraag : zijn er specifieke cd's om dit uit te testen en eventueel met zekerheid vast te stellen of het hier de midden toner (ad0211) of de hoge tonen speaker betreft of toch gewoon uit het (digitale) tv/radio signaal meekomt.

Of misschien iemand die hele goede oren heeft die eens wil (komen) luisteren πŸ™‚

Iemand tips?


   
Citeren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 66
 

Je zou met een toongenerator kunnen proberen.
Je kunt er ook een downloaden en het met de geluidskaart van je pc doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

haal deze even binnen http://www.mfbfreaks.nl/tools/VB_Generator_standalone.exe

deze werkt erg fijn


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

dank voor de reacties. Ga morgen via hdmi de laptop eens aan de tv (die weer aan de versterker gekoppeld is) hangen en kijken of ik iets kan vinden.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wanneer zo'n middentoner ooit hersteld is of los geweest is bestaat de kans dat de conus niet helemaal in het midden zit.

In zo'n geval, of om gewoon te proberen (eigen risico) kun je eens een signaal van ongeveer 1200 hz aansturen en de drie front schroeven (soms onder de zwarte prut) even wat los schroeven.

Deze aktie maakt dat je , als de midden toner is uitgebouwd, de conus vanaf de achterkant redelijk heen en weer kunt bewegen. Aan het geluid kun je horen wanneer hij scheef zit en kun je dus ook met wat fingerspitzengefuhl de zaak recht zetten en de drie schroeven weer vast zetten.

Het kan geen kwaad om tijdens die test je woofer even los te gooien, dan hoor je het beter.


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Met de generator (sweep) en ook de voorgestelde 1200Hz geen vervormingen gevonden.

Moet er dan denk ik van uitgaan dat de waargenomen vervormingen meekomen uit de bron (tv/radio/internetradio) of gewoon slechte opnames.

Dank voor de hulp.


   
BeantwoordenCiteren
(@bertin)
New Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 1
 

Hoi,

Bij mij is er een groot verschil in volume in de mid-range tussen de twee 22rh457. Heeft dat iets met de (mid)speaker te maken? (is dat een AD 0163 T8??) Er komt namelijk nog wel geluid uit.

Graag tips.


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

ad 0211 (zover ik me herinner).


   
BeantwoordenCiteren
Deel: