Meldingen
Alles wissen

Tapedeck N4415: capstan probleem

9 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
588 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

De afgelopen 2 weken heb ik continue een N4415 intensief gebruikt. plots begon hij vals te spelen, tot hij er mee ophield...
een onderzoek wees uit dat de capstanmotor geen zin meer had. Even openmaken bracht aan het licht dat de motor lichtjes vast liep.

een beetje siliconenolie op het asje deed wonderen, maar ik begin me nu toch de volgende vragen te stellen:
1) kan een capstanmotor verslijten ?
2) kan het lager inslijten door verticaal gebruik ?
3) wat is de normale gebruiksduur van zo'n motortje, aangezien dit toch altijd draait, zelfs al staat de tapedeck gewoon in standby.

bij mijn weten heeft enkel de 4450 een uitschakelbare capstanmotor, alhoewel, dit zou eenvoudig te maken zijn door een schakelaartje ergens te monteren...

hebben jullie ook al problemen gehad hiermee ? Hoelang gaat het truukje met de siliconenolie nog helpen ?

groeten
steve


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Met deze motor heb ik geen ervaring, maar meestal worden de transistors van de sturing slecht nadat het zaakje een poosje te zwaar gelopen heeft. Ik praat over motortjes met stuurtorren erin.

Bij ventilators zie je dat ook vaak, ze gaan dan bijvoorbeeld brommen ( ook al lopen ze weer licht ) omdat de stuurtransistors een soort onbalans hebben.

Remedie is gewoon motor vervangen. Je partnummer 4822.361.20096 is alleen niet meer leverbaar, dus dat wordt zoeken naar een alternatief ...


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

@steve wrote:

1) kan een capstanmotor verslijten ?

Ja, alles kan slijten ... zeker bewegende delen (wrijving) πŸ˜‰
@steve wrote:

2) kan het lager inslijten door verticaal gebruik ?

Horizontaal of vertikaal, slijten zal 't ❗ De meeste lagers (want daar zit het probleem) zijn ontworpen voor of horizontaal of verticaal gebruik, ik denk dat deze motor is uitgerust met een lager wat voor deze positie bedoeld is.
@steve wrote:

3) wat is de normale gebruiksduur van zo'n motortje, aangezien dit toch altijd draait, zelfs al staat de tapedeck gewoon in standby.

Geen idee, dat moet je nagaan bij de fabrikant van de motor.
@steve wrote:

bij mijn weten heeft enkel de 4450 een uitschakelbare capstanmotor, alhoewel, dit zou eenvoudig te maken zijn door een schakelaartje ergens te monteren...

Lijkt me vrij eenvoudig als je het schema er bij hebt (Herman ❓ ).
@steve wrote:

hebben jullie ook al problemen gehad hiermee ? Hoelang gaat het truukje met de siliconenolie nog helpen ?

Niet met een tapedeck maar wel met twee ventilatortjes die heel veel bedrijfsuren hadden gemaakt. Op een gegeven moment zal het lager uitslijten en iets te groot worden voor de as die er in zit, bij deze ventilatortjes uitte dit zich door een hoge pieptoon en heel snel trillen om uiteindelijk vast te lopen. De as was eigenlijk aan het stuiteren in het lager, nog wel met diverse smeersels een aantal uurtjes uit de fans weten te persen maar op een gegeven moment was het einde oefening πŸ˜₯
Het waren vrij goedkope dingetjes maar ik had in die tijd niet veel centjes om maar ff twee nieuwe te kopen, vandaar dit ik nog even door ben gegaan met expirimenteren.

Mijn advies: ga op zoek naar een vervangende motor. πŸ’‘


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

ps.
Die ventilators waar ik het over heb waren uitgerust met 220 volt motoren (zonder electronica ❗ ) en bedoeld om de mens de koelen, ik denk dat Herman de PC ventilators bedoelt πŸ˜‰

[edit]

Zo'n modelletje dus, maar dan nagemaakt. Niet dat het iets toevoegd aan dit topic maar ik ben nu eenmaal gek op plaatjes πŸ™„
[/edit]


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
 

dit ook niet.... lekker voor de vingertjes!!!!!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Het is idd te hopen dat die motor niet te sterk is. Maar een blauwe vinger, ach als je dat als kind meemaakt heb je weer wat geleerd πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63
 

@Zapper wrote:

Het is idd te hopen dat die motor niet te sterk is. Maar een blauwe vinger, ach als je dat als kind meemaakt heb je weer wat geleerd πŸ˜‰

Och, je bent nooit te oud om te leren 😳


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@steve wrote:

De afgelopen 2 weken heb ik continue een N4415 intensief gebruikt. plots begon hij vals te spelen, tot hij er mee ophield...
een onderzoek wees uit dat de capstanmotor geen zin meer had. Even openmaken bracht aan het licht dat de motor lichtjes vast liep.

een beetje siliconenolie op het asje deed wonderen, maar ik begin me nu toch de volgende vragen te stellen:
1) kan een capstanmotor verslijten ?
2) kan het lager inslijten door verticaal gebruik ?
3) wat is de normale gebruiksduur van zo'n motortje, aangezien dit toch altijd draait, zelfs al staat de tapedeck gewoon in standby.

bij mijn weten heeft enkel de 4450 een uitschakelbare capstanmotor, alhoewel, dit zou eenvoudig te maken zijn door een schakelaartje ergens te monteren...

hebben jullie ook al problemen gehad hiermee ? Hoelang gaat het truukje met de siliconenolie nog helpen ?

groeten
steve

ook de N4506 of N4515 kunnen dat omdat het ook MFB stuurversterkers zijn.
de N4522 idem omdat hier een eindversterker in zit.

ik heb nog geen problemen met een motor gehad, wel een capstan zelf die iets te veel weerstand gaf met het draaien en daarom de hoogste snelheid niet goed gehaald werd. loshalen schoonmaken en opnieuw smeren was de remedie.


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

ik heb de indruk dat de siliconenolie begint te werken. de 4415 heeft al een heuse DP verwerkt zonder janken. maar toch ben ik er niet gerust in. zo'n klein motortje !!!
dat piepklein ding moet trouwens altijd draaien, en draaien en draaien. dus al die jaren zwoegen zullen wel ergens al slijtage veroorzaakt hebben.
trouwens, die capstanmotortjes, kun je die nog apart verkrijgen ?


   
BeantwoordenCiteren
Deel: