Meldingen
Alles wissen

wat is het verschil tussen oude en nieuwe FB800 serie boksen

47 Berichten
15 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,735 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik weet alleen dat je bij de oudere series Γ©cht moet rekenen op kapotte wooferranden.


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

ja hoop dat ik nog lang niet aan de beurt ben met die ellende!


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Nu is het reconen van speakers best wel zelf te doen. Het is een precies werkje en het duurt even maar dan heb je voor +/- €40,= vier prima woofers voor de FB 825!


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Aha, geen problemen ondervonden met centraal richten van de conus? Zodat hij perfect in het midden gecentreerd is?


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Het centreren is inderdaad het moeilijkste ,heb ik ook een hele tijd over gedaan maar je krijgt er een uitgebreide beschrijving bij hoe je het precies moet doen. Volgende keer wil ik proberen om de stofkap eraf te halen om hem zo te centreren dat lijkt mij zelf het gemakkelijkst. Alleen hopen dat ik de stofkap netjes eraf kan krijgen.
Ik heb de randen gekocht bij die adverteerder op M.P. uit maarssen, aardige vent en je kunt hem ook bellen zodat hij je nog wat tips kan meegeven.
Maar toegegeven het blijft een lastige klus.


   
BeantwoordenCiteren
(@culcanmar)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
 

Centreren zonder stofkap ging bij de woofers van mijn 850 iig makkelijker. (de luchtspleet is namlijk nogal smal) Overigens moest ik ze toch al open hebben omdat ze door het verteerde rubber ergens aanliepen en ik zeker wilde weten dat dat na refoamen geen problemen zou geven.

Wat betreft het verwijderen van de stofkap, dat is inderdaad een lastig werkje. Pas vooral goed op dat je uitkijkt waar de aansluitdraden de woofer in lopen want ik hoor weleens verhalen van mensen die de draden doorsnijden. Verder zou ik wel proberen de originele stofkap te bewaren aangezien die wel invloed heeft op het geluid.

Groetjes,
Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

WATER kabel?????? verklaar!!!


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

@Culcanmar wrote:

Centreren zonder stofkap ging bij de woofers van mijn 850 iig makkelijker. (de luchtspleet is namlijk nogal smal) Overigens moest ik ze toch al open hebben omdat ze door het verteerde rubber ergens aanliepen en ik zeker wilde weten dat dat na refoamen geen problemen zou geven.

Wat betreft het verwijderen van de stofkap, dat is inderdaad een lastig werkje. Pas vooral goed op dat je uitkijkt waar de aansluitdraden de woofer in lopen want ik hoor weleens verhalen van mensen die de draden doorsnijden. Verder zou ik wel proberen de originele stofkap te bewaren aangezien die wel invloed heeft op het geluid.

Groetjes,
Martin

Bedankt voor de tip, ik ga het in de vakantie maar eens uitproberen want de FB 825 is het zeker waard!

p.s. Heeft iemand ervaring met de FB 821?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het centreren gaat een stuk makkelijker als je er even een rustig 50hz signaal op zet !


   
BeantwoordenCiteren
(@sendur)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 19
 

@Zapper wrote:

Ik weet alleen dat je bij de oudere series Γ©cht moet rekenen op kapotte wooferranden.

Van de oudere 8 serie moet je idd altijd rekenen op rotte randen, maar is dit ook bij de 840/850/860 het geval? De randen die ik daarvan tot nu toe heb bekeken (10+ speakers) waren allen nog zeer flexibel, en leek ook gemaakt van ander materiaal?


   
BeantwoordenCiteren
(@culcanmar)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
 

@herman wrote:

Het centreren gaat een stuk makkelijker als je er even een rustig 50hz signaal op zet !

Wordt dat dan niet erg lastig plakken (of ben ik nu heel blond?)

Groeten,
Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Beetje vreemde vraag misschien maar hebben alleen de FB6xx luidsprekers last van slijtage van de randen?

Ik bedoel mijn DSS-en zijn 15 jaar oud en echt in nieuwstaat (na een opknapbeurt van de elektronica) maar de randen... Niks mis mee, die zijn nog net zo elastisch als toen. Waren die speakers niet van polypropyleen oftewel kunstrubber?! Mijn scheikundekennis is wat vervaagd in de jaren dus verbeter me maar als ik helemaal fout zit...

P.S.: de lijm schijnt wel los te laten met de tijd... Van 1 speaker is de rubberen rand 1 mm verschoven of zo, maar het zit nog allemaal stevig vast dus geen reden tot paniek.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 24
 

het grote verschil tussen de 825 en de 860 zit m wat mij betreft in de middentoner, die is in de 860 beter (glassfiber ipv papier). Bi-wiring kan iets opleveren mits je goed bekabeld en een stevige versterker hebt die het verschil waar kan maken. Bi-ampen is nog mooier maar een beetje overdone voor deze speakers lijkt me. De kwaliteit van de kast is gelijk. We hebben bij Philips voor de lol ooit een paar sets helemaal in MDF laten maken, dat was mooi maar relatief duur. Het laag van de 860 is iets strakker getuned dan de 825 en lijkt daardoor iets minder diep te gaan.

Mbt de randen: de DSS930 heeft rubber randen en die gaan erg lang mee. De rest heeft allemaal foam waarvan de levensduur tegenvalt. Ik heb pas ook een foam rand van mn DSS940 aan flarden geblazen...


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ja ik heb voor de FB850's (die zijnhet uiteindelijk geworden), 2 NAD c270 eindbakken gekocht en de nieuwe C162 voorversterker (nog meer A-klasse doorgevoord dan zijn voorganger C160). En v/d Hull Clearwater luidsprekerkabels gebruikt om te bi-ampen.

Resultaat tov mijn oude FA960, een werledverbetering en nu klinken de boksen fenomenaal!! Maar idd als je naar de NAD app. kijkt qua uitgaven zou je eerder voor een dure Kef of B&W of Elac doen dan een Flips, maar de FB850's zijn het waard hoor!


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ralphies jij bent een vreemdganger. Wacht maar, ik zal je vrouw eens bellen! 😈

Ik had vroeger "Heco" speakers op de FA890 hangen. Die klonken best wel aardig ware het niet dat ik om de maand terug moest met opgeblazen tweeters. Ik geloof dat ik ze (samen met de middenwoofers) 20 keer omgeruild heb in een jaar tijd. Daarna toch maar besloten om ze te verkopen... En toen het dilemma: vette FB's of DSS-en, die laatse zijn het uiteindelijk geworden en heb er tot nu toe nog steeds geen spijt van... Vooral niet van die RUBBEREN randen. 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 4
Deel: