F9638 wat zijn die ...
 
Meldingen
Alles wissen

F9638 wat zijn die waard?

29 Berichten
12 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,208 Bekeken
 AJ
(@_aj_)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 19
 

Wil er iemand een setje goed werkende F9638 ruilen tegen een setje 587'ers? Zijn alleen een keertje overgeschilderd, overigens niet door mij πŸ™ Foto's te zien bij "jullie MFB's - Andor's ziekte".

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Andor,

Diezelvde "ruil-vraag" heb ik ook eens gesteld, toen werdt ik hard uitgelachen door sommige onder ons ( is niet erg ).
Maar 1 maal de 9638 gehoord te hebben, zou ik nog eens goed nadenken of je het nog wel wilt ruilen.
Daarbij komt dat ik toen 2sets 587's had, waarvan ik nu nog 1 zo goed als nieuw set hebt gehouden, maar die ruil ik never nooit tegen een set 9638.

MAAR DIT IS NATUURLIJK MIJN MENING !


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Martijn,

Je hebt gelijk, hoewel ik het misschien in mijn geval wel zou overwegen, ik heb wat meer ruilmateriaal zeg maar.

De 9638 heeft een "eigen geluid" Het blijft zeker achter bij de 587 dat wel. De 9638 is op zich wel interessant, platte speakers, strak uiterlijk. Kwaliteit is stukken minder, het moest allemaal een stuk goedkoper, veel plastic... grrr..

Herman en ik hebben speciaal vrij genomen in de kerstvakantie om alle speakers te gaan nazien. 9638 hebben meestal last van diversen klachten. We hopen dus ook onze sets 9638 te herstellen in de oude glorie zodat we mogelijk op de 3e meeting kunnen laten horen hoe ze echt zouden moeten zijn. De laatste keer in Klaaswaal is eigenlijk geen goede test geweest. De ruimte was immers te groot voor 2 speakers. Als alles doorgaat wil ik het lokaal boven de bar in Klaaswaal als luisterruimte inrichten zodat we in alle rust de verschillen kunnen meten. De grote zaal wordt dan "JAM" zaal, hier kan men dan lekker vol uit gaan met verschillende mfb's.

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 AJ
(@_aj_)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 19
 

Martijn,

Ja, als ik zo het e.e.a. over de 9638 lees vrees ik dat je gelijk hebt. Maar, ik ben ook in het bezit van twee puntgave 544'ers. Deze kunnen de 9638'ers aanvullen waar deze tekortkomen. Ik vind het design zo verrekte mooi πŸ™‚ Dus, nogmaals, ik sta open voor een dergelijke ruil!

[%sig%]

Bericht bewerkt (16-12-2003 20:09)


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik vind ze zelf persoonlijk ook wel appart kwa uiterlijk, maar op de Meeting vielen ze gewoon een beetje tegen, misschien dat dat in een huiskamer wel voldoening geeft.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Als ze goed zijn ze minstens 200 euro waard.

Ik vind dat de 9638 met klassieke muziek beter klinkt dan
een 541, 544, 567. Het hoog klinkt niet zo overdreven.
Laag is van het nivo van een 544.
De 9638 geeft natuurlijke warme klanken veel beter weer dan de
voorgaande series. In eerste instantie lijkt het of ze veel minder hoog geven als een 544 maar na een poosje schakelen is het hoog er wel
maar dan veel minder gestessed.
Het lijkt dan of de dome tweeter er een hoop harmonische bij maakt en daarom veel harder klinkt.

Ik heb ze allemaal hier staan en vergeleken (wat niet iedereen in dit forum kan zeggen).

Er zijn nogal wat nadelen aan een 9638.
De versterker is een een kunststof lade onderin de kast geschoven.
Deze kunststof is onder invloed van de omgeving en de warmte die de versterker zelf produceert in meer of mindere mate uitgedroogd.
Er zit geen stekker als scheiding tussen versterker en luidsprekers. De draden zijn gewoon door een gat in de bodem gestoken.
Dit betekent dat de doorvoer altijd lekt. Dit moet eerst netjes afgedicht worden.
Verder wil de bodemplaat van de kast ook wel eens lekken. Als je de kabeldoorvoer hebt afgedicht blaast de kast nog aan alle kanten.
Enige remedie daarvoor is de luidsprekers er uit halen en alle randen dichtkitten.
Ik heb daarvoor montagekit gebruikt. dit gaat goed maar moet wel een week uitharden. De oplosmiddelen in de montagekit zouden de speakers aan kunnen tasten.
Verder wil er ook nog wel eens een elco stuk zijn. Meestal een kleintje.
Verder kunnen ze ook niet erg goed tegen overbelasting.
(Een eindtrap van 100 watt er voor en de gevoelligheidsknop op maximaal.)
De 1e transistor voor de automatische aan uit schakeling wil dan wel eens overlijden.
Ze zijn overigens een dB of 6 gevoelliger dan een 5XX.

Je moet ze wel apart testen. Als je de originele kabel er bij krijgt schakelen ze allebij tegelijk in. Die gene die het eerst aan gaat zet de andere ook aan.

Ik denk niet dat je voor 200 euro een betere box zelf kunt maken.

[%sig%]

Bericht bewerkt (16-12-2003 21:04)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Cuno,

Interessant. Ik denk dat jij met deze post de eerste persoon bent die echt concreet lofuitingen over de 9638 doet. Jij bent trouwens ook de eerste waarvan ik ooit wist dat je ze had, of uberhaupt dat ze bestonden, grappig was dat.
Maar je geeft inderdaad een aantal punten aan, waarmee aan te tonen valt dat de 9638 kwa constructie gewoon een bagger box is. En als ik eerlijk ben.... 544 bas-niveau uit een kast die twee 544's kwa inhoud heeft, vind ik matig...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ja, en toch vind ik ze veel meer dan 200 waard , indien goed.

Hun klank is misschien een beetje -te- neutraal...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Herman,

Is dat niet met alle apparatuur uit die tijd (begin jaren 80) ? Neem mijn F-set nou, die klinkt ook vlak en schel als ik de loudness niet aan zet. Dit is volgens mij "sound of the eighties". Veel hoog en weinig bas. Luister maar eens naar Madonna's "Like a Virgin" of Cyndi Lauper met "Girls wanna have fun". Typisch allemaal van die jaren 80 muziek zonder lekkere bas.... die overigens wel heerlijk is om naar te luisteren!!!!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

Thomas,
ik heb reeds lang geleden de 9638 goeie punten gegeven op deze site.
Ik meen me trouwens te herinneren dat m'n 9638-demo jou wel beviel...

Cuno haalt enkele goeie punten aan. Prima tips trouwens (bedankt!)
Qua neutraliteit alsook natuurlijkheid staat de 9638 een trapje hoger.

Is het trouwens niet de opdracht van een luidpreker dat ie NEUTRAAL klinkt?
Dwz het geluid weergeven zoals het op de muziekdrager staat...


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Bart,

Je hebt gelijk, bij jou vond ik de 9638 wél goed klinken, heel vreemd was dat...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bart,

Ook ik vind dat jij met de laatste stelling gelijk hebt, ( IK ) ben van mening dat je op een set 9638 inderdaad beter klassiek kunt draaien.
Nou moet ik toegeven dat MFB's toch al muziekkeus gevoelig zijn....
En daarbij als je een hele strakke en moderne inrichting hebt komen ze prima van pas.
Ik zou ze de volgende Meeting toch wel eens uitgebreid willen beluisteren, in een wat kleinere ruimte, en met een wat ander muzikaal-behangetje.

En voor degene die ze bezit.....succes ermee,want het blijven toch apparte luidsprekers !


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Volgende meeting is het kooklokaal beschikbaar, hier hangen gordijnen langs alle 3 de muren, alleen het schoolbord kant is vrij. We kunnen hier in alle rust een luister sessie ten gehore brengen, dat gaat zeker lukken

Overigens de 9638 zal hier absoluut aanwezig zijn en ik denk dat ze best goed zullen scoren. Ik luister op dit moment ernaar en moet zeggen, een eigen geluid, maar alles ok. Vooral het stereobeeld is goed, zeg maar precies in het midden. Het laag zou beter kunnen maar vergeet niet dat de speaker niet te vergelijken is met andere mfb zoals de 587. De 9638 is meer een 585 speaker qua oppervlak en dan nog eens plat ook met een schuimpje, kan dus gewoon niet het zelfde zijn. Het probleem met deze speakers is ze mankeren gewoon altijd wat. Eerst opknappen en dan pas luisteren...

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Andre,

Helemaal mee eens.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: