Philips luidspreker...
 
Meldingen
Alles wissen

Philips luidsprekers AD10600/W8

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
543 Bekeken
(@wibbest)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo allemaal,

na 28 jaar is een van de luidsprekers van mijn installatie naar zijn grootje, en ik ben bang dat de andere niet meer lang op zich laat wachten. Heeft er hier iemand een setje AD10600/W8 liggen?

Of kent iemand misschien een ander luidsprekertype (wat nu op de markt is) wat men ipv de originele kan nemen?

Alvast bedankt!


   
Citeren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Hallo Wibbest,

Allereerst welkom op het forum! Wat is er precies kapot aan de woofer(s)?

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@wibbest)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hoi Joop,

bedankt voor het verwelkomen!

Ik heb slechts 1 kast opengemaakt (die kraakte), en daar is de conus / conusophanging gescheurd. De ophanging is bij deze luidsprekers uit schuim, en dat is gewoon in de loop van de jaren poreus geworden. Ik denk ook niet dat ik alleen de conus kan vernieuwen, omdat het allemaal met elkaar verlijmd is.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Wibbest,

Zo te horen is dus alleen de rand(waarmee de conus aan het chassis vast zit) verteerd. Dat is heel goed weer te repareren hoor! πŸ˜€
Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen.Op Marktplaats wordt wel geadverteerd met nieuwe foamranden. Ik heb ervaring met audiofriends en daar heb ik geen klachten over.
Je krijgt er een volledige handleiding bij hoe je het precies moet doen.
Als je vragen hebt hoor ik het wel, succes!

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Eventueel kun je ze ook laten refoamen door Audiolab in Follega. Dit kost natuurlijk wel wat maar je speakers zijn dan ook weer 100% in orde.

Voor mijn eigen luidsprekers heb ik het altijd nog door hun laten doen, voor de spulletjes voor iemand anders doe ik het meestal zelf om de kosten in de hand te kunnen houden.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Dat was ik er inderdaad vergeten bij te zeggen.Als je het laat doen wat zou dat ongeveer kosten theMode?


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Hey joop,

Ik heb het ook bij Audiolab laten doen (voor de FB825).

Het kost je dan 50 euro per speaker (niet box dus, maar per speaker), maar dan is het ook echt perfect. En je hebt een rubberen rand die nooit meer kapot gaat. Voor de FB825's vond ik dit het waard (en aangezien ik ze niet bijzonder duur gekocht heb).

Als je het zelf doet dan kost het je 7 eur per rand + kosten voor de lijm en verzendkosten.

Zelf doen: +/- 15 euro per rand (als je het echt heel ruim rekent en uit gaat van grote randen, dit is incl lijm en verzendkosten)
Laten doen: +/- 50 euro

Het voordeel van het laten doen is dat je zeker weet dat het goed gebeurt en dat je rubberen randen hebt die nooit meer kapot gaan.

Het voordeel van het zelf doen is dat het vele malen goedkoper is. De randen zijn verder van hoge kwaliteit, maar zijn zoals de oude van foamrubber, deze gaan zon 15 jaar mee onder normale omstandigheden.

Het nadeel van het laten doen is dat je veel geld kwijt bent en het alleen nuttig is bij speakers is die het echt waard zijn (high end series).

Het nadeel van het zelf doen is dat je veel gedult moet hebben, en als je het fout doet (maar dan ben je wel heel onvoorzichtig bezig) dat je de speaker kunt vernielen (aanlopen etc.).


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

@ Wibbest

Als je het niet vertrouwd zou ik ze eventueel ook voor je willen refoamen.. Ik reken alleen de foamranden en een kleine vergoeding voor het refoamen. Ik heb ook de resultaten gefotografeerd van een Setje FB821 als je wilt zien hoe het eindresultaat er uit ziet.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Hee michel,

bedankt voor de info! Ik ben trouwens zeer benieuwd hoe de 825's van jou nu klinken met rubberrand.Volgens sommigen klinkt het anders dan de originele foamrand.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Hey joop,

Ik weet niet of ze echt anders klinken, ik denk dat het verschil wel meevalt (ik denk dat het bijna niet merkbaar is). Bij het kiezen van de rand hebben ze bij Audiolab zoveel mogelijk het originele ontwerp proberen te benaderen.

Je mag ze ook wel een keer komen beluisteren als je wilt, dan kan ik ze naast de FB821 zetten.

groetjes


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ik kom graag een keer luisteren, zal ik mijn gerefoamde 825's dan ook meenemen als vergelijk?En als we dan toch aan het zeulen zijn met die kasten dan kan ik de 860 ook wel meenemen. πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Ik heb destijds wel het één en ander getest toen ik de woofers net had laten refoamen. Resonantiefrequentie en dergelijke parameters waren nog steeds hetzelfde.

Verder wordt bij Audiolab er ook op gelet of deze parameters gelijk blijven.


   
BeantwoordenCiteren
(@lostinmusic)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 78
 

Ik sluit me er ook bij aan dat refoamen goed te doen is.
Ja, je moet wel geduld hebben en er een enkele avond even goed voor gaan zitten, maar de voldoening dat je het zelf hebt gedaan zegt ook wat 8)

Zolang je je aan de handleiding van audiofriends.nl houdt moet het geheid lukken, en anders kun je ook mailen of zelfs bellen audiofriends en helpt hij je ter plekken. Mijn aanbeveling.

En het zou zonde zijn om zo'n mooi setje woofers te vervangen voor de kwalitatief mindere meuk. πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
Deel: