setje 587 repareren...
 
Meldingen
Alles wissen

setje 587 repareren en gaan ?

55 Berichten
11 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,042 Bekeken
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

TDA, kom op joh.
Die zapper heeft met zijn "boeren" verstand geen benul van High End en verbergt dat door er de draak mee te steken. Beetje zwakjes.......... πŸ˜•
Gelukkig hoort hij wel verschil tussen een huis en tuin Philips CD speler en zo'n mooie CD11LE. Als hij daar nu eens een echt goeie versterker met een paar echte boxen aan zou hangen, heel misschien dat ie dan....... ook het dan ontstane geluid in al die, volgens hem, wazige en wollige termen zou willen uitspreken.
Er is meer dan alleen maar MFB.........enkele Freaks vergeten dat nog wel eens. πŸ˜‰
MFB is heel erg goed laag maar verders, sorry Piet, midden en hoog zijn maar van gewone midden klasse, Din norm Hifi maar zeker geen High End. Hadden ze die mooie bandje maar eens samen met MFB ingezet dan..................
Wacht nog altijd op een echte High End oplossing met MFB. Misschien dat Piet nog nieuws daar over heeft?


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo,

Zonder ook maar iemand te willen beledigen, stop ik de kreet "HIGH END" regelrecht in mijn "REAR END" 😯 . Kwaliteitsverschillen zijn er zeker maar ieder bepaald zelf wat hij mooi vindt of wat niet. Het moge bij mensen met redelijke technische kennis en een aardig gehoor bekend zijn dat er veel poeha, gepaard gaande met de mooiste kreten, in de HIGH END wereld is. Dat niet alles uit deze wereld onzin is mag ook duidelijk zijn. Kortom laat ieder op zijn manier plezier aan zijn hobby beleven en als er commentaar is op eventueel niet begrepen kreten dan is het toch een uitdaging om deze uit te leggen?

Een ieder veel luisterplezier gewenst πŸ˜‰ .

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@piet2401 wrote:

wazige en wollige termen

Nou, daar zijn we het alvast over eens. πŸ˜‰

Ik hoor goed.. en dat is soms vervelend want anders kon ik met een simpel radiootje toe.

En ik hoor ook dingen, en probeer dat dan te verklaren. Maar als ik dan zie dat ene Ed zo'n beetje bij alles wat ie verkoopt schrijft dat het rust en autoriteit uitstraalt, en ik zie dat men dat gaat overnemen.. dan maak ik een geintje en blijkbaar mag dat dan niet.. enfin, het is hetzelfde als dat je een geintje maakt over de kleding van een vrouw, maar ja, daar weet je tenminste van tevoren wat de reaktie is πŸ˜‰
Met de High-end apparaten steek ik niet de draak, daar is best wel goed naar gekeken door de fabrikant, maar de onzin eromheen.. bijv. speakerkabel die richtingsgevoelig is.. Op een spectrum analyser niet te meten trouwens.

Ik hou het er voorlopig op dat het grootste verschil komt door de analoge trap tussen de DAC en de uitgang. Voornamelijk de slew rate van de opamps en je ziet dat men die ook vervangt. Weleens geprobeerd in een cd100 en dan heb je inderdaad minder van die slisserige 's klanken.

Een ander onderdeel is het digitale filter. Daar zijn ook duidelijk meetbare verschillen. Niet bij cd10 tov cd11 want dat is hetzelfde filter.

Je ziet dat in de cd7 en ook in hele dure moderne spelers dat filter juist instelbaar is. Goed idee.. en maak dan ook een paar dB afzwakking mogelijk voor het werkelijke FIR filter, want op sommige signalen die zelf NIET zijn vastgelopen kan de dac vastlopen door het ringin/ringout effect. Dat hoor je.
Eigenlijk zou elke beetje hifi-cd speler (niet het hele goedkope spul) hetzelfde moeten klinken. Ook op een mfb box (en vooral een met bandtweeters) hoor je toch verschillen. Nouja, dan snap ik de relatie tussen dit fenomeen en "andere boxen" niet zo. MFB of oudere passieve boxen geven vervorming die uit de bron komt ook weer. Een versterker doet wat ie moet doen, dus hoe beter het signaal wat erin gaat...

Bovendien hoor ik de verschillen op mijn AKG240DF, direct op de uitgang van de cd.. dan elimineer je alles wat er eventueel tussen zit.
De spanning is 2Vpp max van een cd speler, over 600ohm, dan heb je een redelijk geluid. En zo'n koptelefoon werd vroeger gebruikt voor radiostudios, ik heb die indertijd gekocht omdat ik dan met mijn boere-oren beter de verschillende instrumenten kon onderscheiden. Dus ideaal om eigen geluidsopnames te bewerken. Enfin, dat ding is nog steeds mijn standaard.
Je kunt wel alles mooi hebben, het echte "Hifi" begint bij het begin, bij een goede opname. En da's helaas steeds lastiger te vinden.


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Willem,
zonder in onzinnige discussie verzeild te raken over High End en andere niet begrepen kreten.
Een heel belangrijk ding, respect voor elkaar!!!
Ik bespeur toch hier bij sommigen........................ een wel heel grote afkeer tegen alles wat dan High End mag zijn.
Mag ik je toch eens een keer vragen eens naar heel goeie, misschien ook wel bijna onbetaalbare, installatie te gaan luisteren.
Er is meer dan alleen MFB.
Of kom naar Klaaswaal naar de boxen vergelijk met Piet.
Daar zijn leuke vergelijkingen tussen MFB's en andere goeie boxen.

Er zijn eigenlijk maar twee dingen belangrijk.
Geniet van de muziek, al dan niet over een MFB of High End installatie.
De andere is dat respect voor mekaar en dan zonder elkaar belachelijk te maken.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@piet2401 wrote:

zonder elkaar belachelijk te maken.

ik vind het niet erg hoor, beter "boeren" verstand dan holle kreten napraten πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hmmja , maar er is nu wel genoeg activiteit in de topics op mfbfreaks dus is wat piet zag ook opgelost . en is zo'n vete ook eens duidelijk voor de andere forumbezoekers . nu zijn er 6 posts per dag die actief zijn een 2 weken terug nog 1a2 . het is nu dus soldeerboutenweer vroeg me al af wanneer dat zou gaan vallen dit jaar . op mp begint het ook drukker te worden al .

als er nu nog iemand een topic start over iets anders wat speelt bij forumleden bijv " is philips tegenwoordig geheel in china gevestigd " . of over welk merk bier bij mfbreparatie hoort , of jaren 70 audio had veel hout waarom was dat ( teveel bossen )? . of mfb's zijn ontworpen voor de vrouw des huizes voor ruimtebesparing in huis , en hoe kwam piet daarachter .... πŸ˜† dan is het lente voor we daar weer uit zijn .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

vete? neuh.. 😯


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

@piet2401 wrote:

Er zijn eigenlijk maar twee dingen belangrijk.
Geniet van de muziek, al dan niet over een MFB of High End installatie.
De andere is dat respect voor mekaar en dan zonder elkaar belachelijk te maken.

Hallo,

Met bovenstaande ben ik het eens maar commentaar moet ook mogelijk zijn en dan is het maar de vraag wat je belachelijk vindt. Verder hoop ik dat iedereen plezier heeft met de hobby en ik vind het ook jammer dat TDA van dit forum vertrekt maar het is zijn keuze (helaas).

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

[quote=

als er nu nog iemand een topic start over iets anders wat speelt bij forumleden bijv " is philips tegenwoordig geheel in china gevestigd . of over welk merk bier bij mfbreparatie hoort , of jaren 70 audio had veel hout waarom was dat ( teveel bossen )? . of mfb's zijn ontworpen voor de vrouw des huizes voor ruimtebesparing in huis , en hoe kwam piet daarachter .... πŸ˜† dan is het lente voor we daar weer uit zijn .

Nou Mattie, leef je uit!! πŸ˜€

Ha,ha Mattie πŸ˜† Als er dan toch een drankje bij de philips hobby moet, dan maar een cola beerenburg πŸ˜† (als dat maar goed gaat)


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hallo Joop, Mattie,
mag het ook een goeie whisky zijn, een single malt?
Dan kun je pas echt genieten van de rust en au.................uhh.
Oei bijna ook in dat wollige verzeild geraakt.

Maar laten we wel wezen die "wollige" uitspraken komen natuurlijk van de recenten die de moeilijke taak hadden wat ze hoorden bij het beoordelen van de spullen te vertalen naar "begrijpelijke" taal, zodat iedereen wist hoe goed of slecht de spullen waren. Ik denk zelfs dat in de tijd van MFB men zich er ook al aan schuldig maakte.
Daar kan Piet misschien nog wel iets van vertellen?
Misschien ook handig een vertaallijstje?
Hoewel ik me wel heel veel kan voorstellen bij rust en authoriteit.
Ook het geluid loskomen van de speakers begrijp ik.
Kom maar eens luisteren naar mijn setje Vincent + Kimber cable + ACR................

Ach iedereen beleefd zijn muziek op zijn eigen manier en als je tevreden bent is toch alles OK. Ben je het niet dan koop je net zolang spullen tot je het een keer wel bent. Dat kan spul uit de jaren 70 zijn maar net zo makklijk spul van nu.
Als je maar geniet................ πŸ˜€ Proost!!


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
 

@piet2401 wrote:

Hallo Joop, Mattie,
mag het ook een goeie whisky zijn, een single malt?
Dan kun je pas echt genieten van de rust en au.................uhh.
Oei bijna ook in dat wollige verzeild geraakt.

Maar laten we wel wezen die "wollige" uitspraken komen natuurlijk van de recenten die de moeilijke taak hadden wat ze hoorden bij het beoordelen van de spullen te vertalen naar "begrijpelijke" taal, zodat iedereen wist hoe goed of slecht de spullen waren. Ik denk zelfs dat in de tijd van MFB men zich er ook al aan schuldig maakte.
Daar kan Piet misschien nog wel iets van vertellen?
Misschien ook handig een vertaallijstje?
Hoewel ik me wel heel veel kan voorstellen bij rust en authoriteit.
Ook het geluid loskomen van de speakers begrijp ik.
Kom maar eens luisteren naar mijn setje Vincent + Kimber cable + ACR................

Ach iedereen beleefd zijn muziek op zijn eigen manier en als je tevreden bent is toch alles OK. Ben je het niet dan koop je net zolang spullen tot je het een keer wel bent. Dat kan spul uit de jaren 70 zijn maar net zo makklijk spul van nu.
Als je maar geniet................ πŸ˜€ Proost!!

Ja Piet Proost en...
(ik ben alweer op zoek naar DSS SE)
waarom en hoezo weet ik niet,gewoon het geluid wat er uit komt denk ik 😯
en darom hou ik de dsc950 "nog even vast" ook weet ik ❗ er zijn nog SEΒ΄s te koop( nieuw in de doos! niet honderd stuks of zo maar ze zijn er)(maar dan krijg ik denk ik ruzie met mijn vrouw)


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hallo Jan,
ja ze blijven trekken die SE's komt ook een geweldig mooi stukje geluid uit. Ook hier veel rust en dat komt omdat dit een fase rein systeem is. Ook natuurlijk dat bandje jammer dat men er geen heel goeie middentoner bij heeft gezet.

Mooie CD om op dat soort speakers te laten klinken is de laatste 2 metersessies CD "het beste van 2meter sessies 1987-2009".
Geen geknutsel met 40 sporen opnames maar heerlijk basic 2 sporen. Maar wel heel goeie opnames en alles life in een keer er opgespeeld.
Deze CD heb ik over gehouden na een bezoek van de VAD in Veldhoven.
Daar stond op de stand van Dynaudio de nieuwe Consequense van 48.000 per paartje te spelen aangestuurd door nog iets van een dikke 50.000 euro aan Mcintosh + kabel. Dat klonk wel zo geweldig zelfs in een niet perfecte demo zaal. Hier de link http://www.hifi.nl/artikel_pagina5/2022/VAD_Show_2009_verslag_deel_1_-_Dynaudio_____________.htm l"> http://www.hifi.nl/artikel_pagina5/2022/VAD_Show_2009_verslag_deel_1_-_Dynaudio_____________.html
Jan Douwe himself had wat muziek uitgezocht, natuurlijk van deze en andere 2meter CD's zeeeeeeeeeeeeer indrukwekend. Gelijk de CD laten signeren en thuis maar eens op een wat goedkoper setje laten spelen. Ook hier gelijk lekker in de muziek. Mijn ACR'n gaan wel niet zo laag dan de Dynaudio's, die gaan tot 17Hz. maar wel gelijk heel de sfeer van de goed opgenomen CD en voor heel veel minder geld.

Ik denk dat met wat geduld je de DSS'n SE nog wel op de kop zult tikken.
Of het ruzie met je vrouw waard is mag je zelf beoordelen.
Als ze bij je thuis spelen neem er dan maar samen een lekker glaasje bij.
Proost.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@piet2401 wrote:

Hallo Joop, Mattie,
mag het ook een goeie whisky zijn, een single malt?
Dan kun je pas echt genieten van de rust en au.................uhh.
Oei bijna ook in dat wollige verzeild geraakt.

Maar laten we wel wezen die "wollige" uitspraken komen natuurlijk van de recenten die de moeilijke taak hadden wat ze hoorden bij het beoordelen van de spullen te vertalen naar "begrijpelijke" taal, zodat iedereen wist hoe goed of slecht de spullen waren. Ik denk zelfs dat in de tijd van MFB men zich er ook al aan schuldig maakte.
Daar kan Piet misschien nog wel iets van vertellen?
Misschien ook handig een vertaallijstje?
Hoewel ik me wel heel veel kan voorstellen bij rust en authoriteit.
Ook het geluid loskomen van de speakers begrijp ik.
Kom maar eens luisteren naar mijn setje Vincent + Kimber cable + ACR................

Ach iedereen beleefd zijn muziek op zijn eigen manier en als je tevreden bent is toch alles OK. Ben je het niet dan koop je net zolang spullen tot je het een keer wel bent. Dat kan spul uit de jaren 70 zijn maar net zo makklijk spul van nu.
Als je maar geniet................ πŸ˜€ Proost!!

In de jaren 70 en 80 werd juist de nadruk op technische specs gelegd. En werd op simpele manier uitgelegd (met een afbeelding, zie folders) hoe de feedback werkt. Met had het toen over HiFi en dat hield in dat het aan de DIN45500 norm voldeed. Dat is wat anders als met luchtige kreten slingeren, en zeker als iemand dat bij zowat alles doet dan krijg ik het Willem Duys gevoel. Die sprak ook altijd in superlatieven, en dan stel je vanzelf je gemiddelde bij. Dat is dan weer een soort statistiek.

En een keer gaan luisteren naar heel dure speakers is net zoiets als naar de Ferrari-dealer gaan. Leuk maar je weet wel dat dat mooier is dan je ouwe brik voor de deur..
Ik heb nog wat leuke unitjes achter de hand maar de tijd ontbreekt nog altijd.. De RSQ8P, RT8P combo of de C2-11 en C2-77 (oudere maar nog nieuwe versies van de C2-12 en 79)
Eigenlijk moet daar MFB onder.

En dan nog iets wat betreft vergelijken van boxen.

Als we nou eens de AH587 nemen, die werd erg goed beoordeeld in de diverse tests, en we zetten daar andere ("high end" zo je wil) naast, maar wel met DEZELFDE afmetingen.
Niet groter iig.

Wat zou dat opleveren? πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

[quote="Zapper

En dan nog iets wat betreft vergelijken van boxen.

Als we nou eens de AH587 nemen, die werd erg goed beoordeeld in de diverse tests, en we zetten daar andere ("high end" zo je wil) naast, maar wel met DEZELFDE afmetingen.
Niet groter iig.

Wat zou dat opleveren? πŸ˜‰

Ha, Zapper ik denk dat er best wel heel veel boxen van gelijke grote zijn die de MFB weg zullen spelen in midden en hoog. In het laag zal de MFB met gemak de winnaar zijn. Als je boxen dus alleen maar beoordeeld op het laag gaat de vergelijking dus mank ook al omdat de MFB dus "vals speelt" en gebruik maakt van de MFB techniek. Daar wil ik niets negatief over zeggen, klasse wat Piet en zijn makkers daar ontworpen hebben.
Maar jammer dat men daar nu niets meer mee doet en er niet eens een paar klasse middentoners en heel goeie tweeters bij zet. 8)
Dan zal die box ook wel een stevige prijs gaan krijgen en misschien ook wel het predikaat High End .

Bij de vorige meeting in Klaaswaal speelden mijn vorige speakers, de Kappa 8.1i's tegen de gewone en de plus versie (Han) van de AH587.
Die Kappa's zijn een flink stuk groter en konden net meehouden met de AH587's. Dat is in het laag, in het midden en hoog geen schijn van kans die AH's. BV bleef bij de AH's het geluid aan de boxen plakken waar bij de LS95 en de Kappa's het geluid los in de ruimte stond. Natuurlijk stemt iedere freak voor de AH's omdat zo'n kleine box een lekker en goed laag geeft.
Maar als totaal box laag/midden/hoog waren de Kappa's gewoon beter. Ik heb geen specifieke voorkeur voor merk of wat dan ook, dus vergelijk puur op hoe het geluid uit de boxen komt. Daarom nu die Kappa's eruit en een paartje ARC's RP200 erin die wat laag wat minder zijn dan de Kappa's maar wel veel beter in midden en het hoog met hun magnetostaten. Ze zullen waarschijnlijk de volgende meeting ook van de partij zijn samen met de LS95's van Jan.
Kom maar eens luisteren dan.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ja hee.. die heb ik eens gehoord, zwarte bij iemand.. Zo'n midden en hoog bandtweeter dat wil wel.. Vals spelen? nou ehh het zijn luidsprekers.. πŸ˜‰

Dan zijn Linn's met de versterkermodules ook vals?


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 4
Deel: