Meldingen
Alles wissen

Afregelen potmeters van de PHILIPS DSS930 en DSS930SE

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
727 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Er schijnt de laatste tijd een "run" op SE's te zijn ontstaan, althans gezien de vele berichten op het forum. Welnu dan wil ik als zijnde een gelukkige bezitter van zowel een setje DSS930 als ook een setje DSS930SE's mijn steentje bijdragen...

Het technische DSS-gebeuren is nogal complex, soms snap ik het zelf niet eens allemaal, maar ja, van schade en schande wordt men wijs...

Het afregelen van de in totaal 4 potmeters (2 op de voortrap en 2 op de eindtrap) is een precies werkje. Een nauwkeurige mV-meter is een "must" als je eraan begint (zou het dan al noodzakelijk zijn om wat voor reden dan ook). Beide typen speakers moeten verschillend afgeregeld worden. Het schema van de "gewone" variant is hierzo op het forum te downloaden en daarin vind je genoeg info om het klusje te klaren. Helaas gelden voor de SE's andere "regels".

Ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in de materie en mijn bevindingen en/ of adviezen zal ik t.z.t. met jullie delen (als er interesse is uiteraard).

P.S.: met de DSS940 heb ik persoonlijk nog geen ervaring opgedaan maar het één en ander is wellicht uit te zoeken...

Tot horens... πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
Citeren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Alles wat er te weten valt over de SE versie willen we weten m0vieman.
We weet war het goed voor is. 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

De spanningen variΓ«ren als je het DSP-board op de XDA-print aansluit of niet. Beetje vaag allemaal... Ik krijg de volgende waardes als het DSP-board NIET aangesloten is:

In het midden/laag meet ik in één SE 5,7mV en in de ander 6,7mV. We zullen het dan maar op 6mV (volgens het schema van de DSS930) houden...

In het hoog meet ik in beide SE's 1,9mV. Dat is mooi want dan hoeven we niet te "gokken". In de gewone DSS-en moet je overigens 6mV aanhouden. Het verschil zal wel iets te maken hebben met de andere software en het model tweeter van de SE's...

Ik ga nog uitzoeken wat de exacte (fabrieks)waardes moeten zijn... Alhoewel ik weinig hoop heb op een schema van de SE's... Area 51 is een lachertje in vergelijking met de "TOP SECERET" elektronica van de SE, zo lijkt het wel. Lang leve Philips... 😯

P.S.: ik heb het hier over de ruststroom van het XDA-board (de eindversterker). Oh ja en binnen 10 seconden afstellen na het inschakelen van de DSS.

Dan hebben we nog de DSS940... beide waardes voor zowel hoog als midden/laag moeten hier 15,4mV zijn (volgens schema).

De spanningen kun je meten in het midden/laag over de weerstanden 3305 en 3307 en in het hoog de 3304 en 3306. In de 930-ers zijn dat 2 (4) van die dikke 0,33 Ohm en in de 940-ers eveneens 2 (4) van die dikke 0,22 Ohm dingetjes.

De rest gaan we nog uitzoeken...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ik heb wat zitten experimenteren met de SE's...

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je de ruststroom alleen goed kunt afstellen als je het stekkertje van het DSP-board (oftewel het kabeltje wat naar het XDA-circuit gaat) los koppelt. De speakers zelf en ook alle andere stekkertjes moet je wel aansluiten.

Een optimale versterking krijg ik bij de volgende (ruststroom) instellingen:

Midden/laag: 6mV

Hoog: 2mV

N.B.: sluit eerst de mV-meter aan, zet de speaker dan pas aan en stel de potmeters af binnen 10 seconden na het inschakelen van de DSS.

Of de waardes voor de gewone DSS930 in het schema kloppen, ga ik nog uitzoeken... Daar moet zoals gezegd ook de ruststroom in het hoog 6mV bedragen. Wordt vervolgd...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@dcvanduyn)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 8
 

Hi m0vieman.

De 1,9mV die je voor de tweeter eindtrap meet is niet representatief. Deze waarde meet je omdat de speakers niet aangeschakeld zijn. Dat gebeurd alleen als het relais bekrachtigd wordt. Je kunt de eindtrap alleen instellen als de speakers zijn aangeschakeld.

Dit kun je trucken, maar het eenvoudigst is om het DAC/DSP board gewoon aangekoppeld te laten. Dat is geen probleem zolang je maar geen ingangssignaal aanbied.

Zie ook mijn andere post voor de juiste procudure.

Wat wel frapant is is dat in al mijn DSS930 (6 stuks) de instelspanning op pakweg 12 mV ingesteld stond. Dat kan geen toeval zijn. Wellicht dat op enig moment door Philips besloten is om de ruststroom van de eindtrappen te verhogen om de "cross-over" vervorming te reduceren.

Mijns inziens is het circuit voldoende overgedimensioneerd om een hogere ruststroom toe te staan. Ik heb ze dus allemaal op 12mV staan.

MVG
Dave


   
BeantwoordenCiteren
Deel: