Meldingen
Alles wissen

DSC 950 en analoge versterker samen te gebruiken

13 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
698 Bekeken
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Hallo,

Ik ontdekte dit zeer informatieve forum op mijn zoektocht naar gegevens over de DSS boxen.

Sinds jaar en dag heb ik een Philips 900 set, met een analoge versterker FA 930 (en een DCC, CD, etc.)

Nu heb ik eindelijk een DSC 950 en een paar DSS 930 boxen gekocht !

Mijn vraag is simpel : kun je tegelikertijd een analoge verterker (in de salon) en een DSC (waarvan de boxen in een andere kamer staan) gebruiken?

Of stoort de ESI-bus dan de werking van de ene of de andere opstelling (dus als je in de ene ruimte je afstandbedieding gebruikt, springt dan de andere kamer ook over)?

Ik ben dolbenieuwd naar de DSS! Ik heb nu Jamo Art platte boxen; leuk, maar niet echt audiofiel...

Groeten uit Frankrijk,

Citro


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Als je beide installaties apart gebruikt, in aparte kamers kan het eigenlijk niet fout.
De muren zorgen wel voor de afscherming van de infrarood signalen die uit de afstandbedieningen komen.

Zet je beide installaties in dezelfde kamer, dan heb je kans dat beide versterkers gaan reageren.

De groene ESI bus stekkers moet je zeker niet van de DSC950 op een FA930 doorverbinden, maar aangezien ze in aparte kamers staan lijkt me dit niet logisch.

Of heb je iets aparts gedaan?

Nogmaals, de AB werkt met infrarood, en niet met HF signalen, en de ESI bus werkt op apparaten die onderling met elkaar verbonden zijn.
Zonder ESI kabel=geen bus.


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Hoi Zapper,

Bedankt voor het snelle antwoord.

De hele 900 zal staan in dezelfde kamer (zodra ik m'n DSC 950 + DSS 930 ontvang).

Maar via de DSS-boxen, gaat er ook een ESI-signaal naar de set.

Ik neem aan dat dit de beste oplossing is :

- alle digitale uitgangen naar de DSC 950
- alle analoge uitgangen naar de FA 930 (maar wat dan met de tuner...)

- alle ESI-verbindingen naar de DSC, en pech dan maar voor degene in de salon met de FA.

Op de FA zit ook een digitale uitgang; die is wellicht aan te sluiten op de DSC?

Het simpelst is mischien om gewoon de FA met pensioen te sturen, en meer DSS te kopen πŸ™‚

Vr gr uit Grenoble,

Citro

P.S. Heeft iemand een Apple AirPort Express digitaal aangesloten? Tot nu toe gebruik ik de analoge uitgang voor de streaming van m'n iTunes-muziek, maar met de DSC die er aan komt is digitaal natuurlijk ideaal.

Er zit een digitale uitgang op, maar de informatie over de juiste kabel en het soort signaal is vrij summier.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Dat Apple-ding is toch MP3 hè? Zoiets hoort niet thuis op een DSS. 😯

Als je van het geluid van een DSS wilt genieten dan kun je het beste een goede CD-speler aansluiten en vooral geen MP3-zooi. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

Je kunt in principe niks verkeerd doen met de ESI-bussen, feit is wel dat er rare dingen gaan gebeuren als je én een 900 serie versterker (waar een controller in zit) en een DSC950 gaat doorlussen, de set krijgt dan namelijk van 2 kanten signalen en dat werkt niet optimaal. Ik heb zelf 2 DCC-recorders en 2 CD-spelers doorgelust via de ESI met als gevolg dat ze allebei reageren op de AB maar het systeem zelf zal niet kapot gaan of zo, de "kunstmatige intelligentie" werkt wel niet goed in zo'n geval, ik moet dus altijd één of 2 apparaten uitschakelen (power off) en dan werkt het allemaal prima. Wat Zapper al zei, infrarood licht gaat niet door muren heen dus de FA930 in de slaapkamer zal nooit signalen uit de woonkamer ontvangen om maar een voorbeeld te noemen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Hoi,

Leuk dat er zo snel gereageerd word op dit forum.

De gein is dat alle HiFi in één kamer zal staan (één set, met een DSC en een FA, dus niet twee aparte installaties), en dat het te bedienen is door het hele appartement (via de DSS-link voor de DSC en een EM 2200 voor de FA).

Natuurlijk ben ik met je eens dat IR niet door de muren gaat, maar het ESI signaal via de DSS-link wel.

Ik heb ook zo'n EM 2200 gekocht op Marktplaats, dus zelfs de FA kan bediend worden in een andere kamer.

AirPort Express gebruikt een andere codec dan MP3, ietwat prentieus AppleLossless genoemd. Geen idee hoe goed dat is. En of het thuishoort op een DSS πŸ˜‰

Hier is de info op WikipΓ©dia : http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossles s"> http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless

Ik haal de DSS en de DSC in januari op; ben er razend benieuwd naar.

Sinds die tijd heb ik altijd de Philips-catalogi waar de 900 serie in staat, gehouden, en herlees de informatie nu. Niet heel actuele lectuur !

Groetjes,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ja die oude Philips boekjes heb ik ook nog liggen... πŸ˜€

Apple Lossless is een goed formaat, het is vergelijkbaar met FLAC en APE dus er treedt GEEN verlies op als je CDDA of WAVE bestanden middels deze codecs comprimeert. M.a.w. het is dag en nacht verschil met MP3, deze codec geeft namelijk ALTIJD verlies.

Als er geen DIGITAL OUT op het apparaat zit moet je zelf al iets knutselen... Kwestie van het ding openschroeven, kijken wat voor een type decoder-IC erin zit, de datasheet zoeken/ downloaden en een kabeltje vastsolderen op de pin waar het TTL-out signaal zit, klaar is Kees en toen was er een digitale uitgang. πŸ˜€

P.S.: het is verstandig om DEZE schakeling toe te passen zodat het digitale signaal optimaal is en zodat je een impedantie van 75 Ohm krijgt.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Hoi,

Er zit een digitale uitgang op de AirPort Express. Een combi-jack 3,5 mm (digitaal/analoog), met het adequate kabeltje levert dat een Toslink op aan de zijde van de DSC.

Daar zitten toch drie van die ingangen op (naast de RCA digitale ingangen)?

Zo ziet het eruit aan de AirPort Express-zijde :

Bedankt voor de tip voor het zelf inbouwen van een digitale uitgang. Interessant !

Groetjes,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De DSC heeft 2 optische ingangen (CD+DCC) en 1 uitgang (DCC).

Ja die combi-digitaal/analoog uitgangen ken ik, zie je veel op portables... Daar krijg je trouwens adapters voor zodat je een TOSLINK-kabel erop aan kunt sluiten, kosten niet veel, paar Euro...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Argh, dan moet ik m'n DCC vermommen als AUX en aansluiten via RCA... πŸ™

Bestaat een Jack 3,5 naar RCA kabel (digitaal, natuurlijk)?

Ik vond dit bij Monster :

Het product :

http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=14 6"> http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=146

Net als een gewone kabel, maar een tulp is in en de andere uit, ipv links en rechts.

Ik hoop dat dat werkt, of is zo'n gecombineerde uitgang altijd optisch voor het digitale gedeelte?

Al gebruik ik m'n DCC nauwelijks, het blijft z'n plekkie !

Groetjes,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

STOP STOP STOP!!! Dat wat jij van plan bent moet je NOOIT doen! 😯

Die gecombineerde digitaal/analoog uitgang op je Apple geeft een ANALOOG signaal via de jack maar GEEN (elektrisch) digitaal signaal. Het digitale wordt alleen optisch doorgegeven.

Ik heb eens even in de webshop gespiekt daar hebben ze wat je nodig hebt: klik de LINK.

Ze hebben ook van die kleine stekkertjes en zo, moet je maar even zoeken ...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Ik ben een minder goede expert dan M0vieman, maar wellicht kan ik dit nog toevoegen: Een portable DCC speler heeft alle 3 de mogelijkheden op 1 jack verbinding, misschien dat apple device ook.

Dus optisch digitaal via het kabeltje dat M0vieman geadviseerd heeft, analoog via de jackplug. En ook elektrisch digitaal signaal via een extra (out of spec?) ring in de jackplug. Er zit dus een kabeltje bij met een jackplug met 4 zones, met aan de andere kant 1 tulp plug.

Wel ff cheken of apple netjes spdif aflevert of er e.o.a. eigen digitale codering op nahoudt.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Je hebt inderdaad van die 4-polige jack-aansluitingen die over elektrisch digitaal uit beschikken, echter dit moet je in de gebruiksaanwijzing nakijken... Indien dit het geval is, heb je dus een 4-polige jack-stekker nodig met de juiste verbindingen...

Sommige apparaten hebben een extern omvormertje (optisch naar elektrisch digitaal) erbij, Creative bijvoorbeeld. Dat zul je moeten uitzoeken...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
Topic starter  

Hallo,

Ik heb inderdaad ook een DCC 170 portable DCC-speler/recorder, met een combi-uitgang; vandaar wellicht de verwarring.

Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing πŸ™‚

De DAC in de AirPort Express staat niet zo heel goed bekend, dus uiteindelijk ga ik dan toch de Jack/Toslink-optie gebruiken om de conversie over te laten aan de DSS-boxen.

Jammer dan voor m'n DCC, die dan coaxiaal aangesloten moet worden op AUX o.i.d.

Beste groet,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
Deel: