Meldingen
Alles wissen

Beter bedrading DSS930 (SE)

28 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,286 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Het merk Burmester heeft leuke kabel (ongeveer € 300,- per meter). Ik dacht dat-ie 6mmΒ² is en uiteraard 100% zilver. Het schijnt een voordeel op te leveren volgens Burmester zelf... πŸ™„

Overigens de bekabeling tussen de speakers is wel degelijk van belang. Ik heb wat zitten experimenteren met de diverse soorten. Als het signaal niet goed doorgegeven wordt of de kabel last heeft van instraling gaan de speakers raar doen, d.w.z. ploppen, schokken bij volumeregeling, uitvallen van het signaal, etc... De stekkers zelf moeten een zilver of goud laagje hebben omdat GOED contact heel belangrijk is. Ik heb ook normale metalen stekkers uitgeprobeerd maar dat werkt niet. Je moet bedenken dat het signaal hoogfrequent is en slechts enkele mV's. De stekkers van mijn SE-kabels waren zowat dolgedraaid en dat hoorde je! Vervanging is een goede zaak in zo'n geval. Voor wat betreft de speciale kabel van de SE's die is volgens mij zelfs van zilver althans hij heeft een hoog aandeel van dit edelmetaal.

De DSC950 is ook nogal gevoelig voor "foutjes" in het bidirectionele circuit. Als de einweerstand(en) niet goed zijn of slecht contact maken werkt bijvoorbeeld de "touch-control" niet. De DSS-en gaan vaak ploppen als je het volume regelt. Heel veel rare dingen kunnen er gebeuren... De optische in- en uitgangen van de controller krijgen een eigen willetje als de ontkoppelelco's gaar zijn, sterker nog het systeem kan zich in zo'n geval compleet ophangen en de DSC doet dan niks meer. Ik heb dat eens ooit gehad helemaal in het begin toen ik het ding pas in mijn bezit had. Ik heb destijds het hele systeem naar het lab in Eindhoven gestuurd en daar kreeg ik van de techneuten te horen wat er aan de hand was...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
Topic starter  

Leuk kabel van 600 Euro de meter.... πŸ˜• πŸ˜•

Kabeltje van 50 ohm wat ik nu gebruik is best wel goed, zitten alleen nog geen goeie plugjes aan. Had even geen vergulde dus heb er van die goedkope chromen nu aan. Ga ze binnekort wel vervangen door vergulde.

Speel nu ook over de digitale link van zowel mijn gemodificeerde NAD 521 BEE CD (Tent klokje) als de DSC950 met een gewoon goed Ixos video interlinkje. Lekker dikke coax soepel en met mooie vergrendelbare vergulde plugjes. Wou dat ik die plugjes ergens los kon kopen........... zitten als een huis als ze aangedraaid zijn.

Kun je trouwens in de DSC en ook de DSS iets doen aan betere AD DA convertors?

Trouwens de bouwkwaliteit van de DSC is niet echt je dat heb ik gezien. Wat lullige geklemde pootjes, voorfront wat niet super stevig vast zit, je kunt het hele frontje zo maar op en neer bewegen. Weegt ook niet echt veel. Zal er eens wat loodbitumen in gaan plakken en misschien hier en daar een extra parkertje.

Blijkt maar weer wat iedereen al wist, goed in bedenken maar slecht in mechanica dat Philips.. 😳 Denk maar aan de aan/uit knop vroeger van de TV. Beeldbuis doet het 30 jaar, de aan/uitknop als je geluk hebt 1 jaar...............


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ja inderdaad de printplaten uit de 900 serie zijn troep en de chassis konden volgens mij niet meer goedkoper, over de displays zullen we het maar helemaal niet hebben... Let wel: het was destijds redelijk betaalbaar spul voor de gemiddelde consument en het werkte allemaal prima. En dat was het geheim: goedkoop en toch goed.

Voor wat betreft het verhaal van TV's dat klopt ook, de beeldbuizen waren haast onverwoestbaar maar de schakelaars (lees: de algehele elektronica) was idem dito troep.

De DAC in de DSS-en is prima. De DSC950 heeft geen DAC aan boord trouwens. Het is een verbeterde/verfijnde versie van de SAA7350 die ook in de CD850MkII zit, oftwel het ding is vergelijkbaar met de latere DAC7, de TDA1547. Uiteraard geeft de combinatie SAA7350/TDA1547 in o.a. de Marantz DD-82 (DCC) een nog beter resultaat maar of het het wat uitmaakt voor het "concept DSS" waag ik te betwijfelen... De kanaalscheiding is 100% en de ruis moet je echt gaan zoeken met een PC wil je hem constateren... In diezelfde Marantz zit ook een hele goede 16/18-bits ADC en als ik me niet vergis zit in de DSC950 hetzelfde IC of in ieder geval een vergelijkbaar type. Neem van mij aan dat de techniek destijds al zo ver ontwikkeld was dat er zelfs tegenwoordig geen schokkende verbeteringen/veranderingen meer op de markt zijn gekomen, afgezien van nieuwe 24- en 32-bits omvormers (HDCD).

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
 

Hoi,

Ik vind dat wel een mooie filosofie : "goedkoop en toch goed". Een beetje zoals de 2CV πŸ˜‰ (heb er eentje/eendje uit 1959 die het nog altijd goed doet, maar dat is een ander verhaal).

Ze maakten tenminste de dingen in eigen fabrieken. Tegenwoordig is alles waarschijnlijk uitbesteed. Daar zal de algehele kwaliteit ook niet beter op worden?

Groetjes,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
Topic starter  

Tja goed en goedkoop.
Eigenlijk gaat dat niet samen, zekers tegenwoordig niet.
Het moet goedkoop als je de massa wilt bereiken en dan staat kwaliteit gewoon op het tweede of derde plan. Iets kwalitatiefs goed kost namelijk wel wat en dat wil de huidige massa consument niet betalen. Trouwens in de vaart der volkeren gaan de dingen nu zo snel dat wat je nu als "state of the art" koopt over drie jaar toch al weer hopeloos verouderd is. Waar in de auto industrie de levensduur alleen maar toeneemt zie je bij consumenten electronica een omgekeerde curve. Trouwens sinds daar electronica een grotere rol is gaan spelen is kwaliteit/betrouwbaarheid daar ook wel wat minder geworden 😳 😳

Ik werk bij de medische tak van de gloeilampjes en daar precies het zelfde, waar vroeger voor 15 jaar gedesigned werd gaan we nu al terug naar 10 omdat gewoonweg de componenten na 10 jaar niet meer zijn te leveren en je dan dus geen service meer kunt doen op de electronica.

Jammer dat men in de top van Philips gekozen heeft om in de consumenten tak te gaan voor massa en zich dus niet heeft willen onderscheiden van de rest door voor de kwaliteit te gaan die bv Burmester wel na streeft. Tja ik zou het wel weten.....
Wat zouden we dan nu leuke luidsprekers hebben gehad hihihi πŸ˜€ πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ piet2401: Philips is net zoals heel veel andere (oorspronkelijk) Nederlandse bedrijven geen familiebedrijf meer met hart voor de klant. Het beste voorbeeld is Albert Heijn oftewel Ahold. De firma's worden thans gerund door geldgierige managers die de hals niet vol kunnen krijgen en aandeelhouders van hetzelfde soort. Ik ken heel veel mensen die welliswaar van mening zijn dat ze beter duurder spul kunnen kopen vanwege de kwaliteit maar uiteindelijk toch met een goedkoop "made in China" prulletje van de MediaMarkt thuiskomen. Dus ja waar hebben we het over? Die grote bedrijven lachen zich kapot en maken maar al te graag misbruik van de domheid van de gemiddelde consument... Trouwens wie kan er tegenwoordig nog veel geld uitgeven voor spullen? We zijn haast gedoemd om het zo goedkoop mogelijk te houden. Stille armoede is de oorzaak en geloof me er zijn meer problemen in Nederland dan iedereen denkt... Toen de Euro er nog niet was kon je goed leven met een gemiddelde baan maar nu... Zelfs mensen die werken kunnen de vaste lasten niet of nauwelijks meer betalen of houden niks over aan het einde van de maand... Dan is er toch iets aan de hand wat niet deugt hè...?

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
Topic starter  

Oei m0vieman,
gevoelige snaar geraakt. 😳 😳

Tja de mensen worden nu eenmaal graag besodemieterd.
Zo'n mooi 5.1 setje van de mediamarkt klinkt toch als een klok??? Nou.................en, kost ook nog eens weinig!!!

Ik moet die prul niet gelukkig en heb altijd al dan niet tweedehands goed spul gekocht of zelf gebouwd. Want ook tweedehands klinkt dat spul echt vele malen beter als die ....... prul.

Niet kunnen betalen, ja veel? mensen niet. De zgn midden klasse, pak hem beet de helft van werkend Nederland dat is de enigste groep die al 5-6 jaar op rij uitgekleed wordt. De minima zijn ongeveer gelijk gebleven en de schurken (dikke managers) van Nederland incl. ons fijne kabinet zijn de enigste die er echt flink bij gekregen hebben. Geroofd van ons dus 😈 😈
Is weer eens tijd voor een revolutie 😯 😯 .


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@piet2401 wrote:

Oei m0vieman,
gevoelige snaar geraakt. 😳 😳

Nee hoor, geen paniek! Ik constateer feiten en meer zit er echt niet achter. πŸ˜€
Dat men (lees: die kl**tzakken in Den Haag) al jaren bezig is om de middenstand naar de verdoemenis te helpen dat is ook een feit dus jouw mening wat dat betreft kan ik alleen maar onderschrijven. Ik heb de indruk dat er uiteindelijk 10% rijk en 90% arm (lees: dom ongeschoold) volk over moet blijven. Laatsgenoemde groep kan men dan nog meer uitkleden de 10% toplaag moet nog rijker worden. Met andere woorden het systeem V.S. En jongens vooral CDA, PvdA en VVD stemmen de volgende keer hè want die gasten hebben zo'n leuke koppies op TV... 😯
Och ja... Live is a b*tch, etc etc etc... πŸ˜€ πŸ˜€ πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
 

Hoi,

Vanuit Frankrijk gezien, heb ik altijd de indruk dat het in Nederland nogal goed gaat. Maar dat blijkt niet zo te zijn !

Hier geeft de regering 20 miljard euro per jaar aan de bedrijven, in de vorm van ontheffing, om banen te scheppen die niet meer dan het minimumloon (x 1,3 max.) betaald mogen worden. Zo schep je natuurlijk een hele klasse die onderbetaald is, en nauwelijks de huur kan betalen (laat staan iets anders kan kopen dan consumentenproducten van Chinese makelij).

Het koopkrachtprobleem is dus niet alleen een Nederlandse problematiek...

Groetjes uit Grenoble,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Zoiets hebben we ook in Nederland gehad, de zogenaamde Melkert-banen: werken en toch in armoede leven... Thans hebben ze een nieuw systeem bedacht: verplicht werken met behoud van uitkering. Je komt meestal terecht in de plantsoenendienst, je mag achter de vuilniswagen aanhollen of je kunt stadswacht (lees: MATENAAIER) worden met het risico dat je op iedere hoek van de straat in mekaar gestampt wordt door boze automobilisten die 3 seconden na het verstrijken van de tijd op het parkeerbonnetje bij hun auto aankomen. Geloof me die kl**tzakken staan echt met een geijkte stopwatch naast de parkeerautomaat! En dan heeft onze minister-president het over (vervaging van de) normen en waarden in de maatschappij... Nou, wat ik hierover denk mag je zelf invullen! Ze hebben al eens een keer met een mes achter hem aangezeten, wellicht dat dat nog wel eens zal gebeuren. πŸ˜€

P.S.: gelukkig hebben we in NL (nog) vrijheid van meningsuiting. Afgezien van het beledigen van Hare Majesteit de Koningin (wat ik dus ook NOOIT zou doen) mag je zowat alles zeggen. Voor de rest moet je niks over Moslims zeggen want dan krijg je een kogel door je kop. Zijn ook lieve mensen trouwens dus ik zou niet durven! Als dit de enige beperkingen zijn, daar kan ik mee leven... πŸ˜€

P.P.S.: dit heeft natuurlijk helemaal niks te maken met de bekabeling van een DSS maar dat hadden jullie wellicht al door. Ik zeg het er maar even bij voor het gemak. 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@citrophilips)
Eminent Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 31
 

Hallo,

Op zich lijkt het me niet een slecht principe, de Melkert-banen, mits het alleen als opstapje fungeert. Permanent laag betaalde banen subsidiΓ«ren werkt natuurlijk heel slecht uit op het niveau van de salari[ssen].

Van de DSS-bekabeling raken we inderdaad ver verwijderd πŸ˜†

Groetjes,

Citro


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Nog even on topic :

welke terminators gebruiken jullie het liefst ?
Dat is pas een bron van storingen als hij rot is ...


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi Herman,

Ja klopt helemaal wat je zegt. Ik heb hier overigens al heel vaak aandacht aan besteed. Die dingen moeten echt goed zijn of goed contact maken anders gaat het fout en dan wel in het hele systeem.

Ik adviseer een metaallaagweerstand van 75 Ohm / 0,6 Watt / 1%. In een plug solderen en klaar is Kees. Koollaagweerstanden hebben te veel afwijking en werken bovendien niet optimaal. In de voortrap van de DSS-en en in het digitale circuit zijn ook bijna alle weerstanden van eerstgenoemd type, niet voor niets natuurlijk. Volgens mij is 0,25 Watt ook prima maar dan moet ik er meteen 100 bestellen, is zo'n zakje... Je kent dat wel hè... LOL

De kabels van de DSS930SE hebben een hogere interne (eigen) weerstand, ongeveer 4 Ohm dus dan zou je met zo'n plug op 79 Ohm uitkomen alhoewel dat in principe geen donder uitmaakt, het gaat namelijk alleen om de juiste afsluitweerstand van de uitgang van de laatse speaker in de lus. Als ik me niet vergis herkent het systeem de laatste speaker en geeft dus de signalen niet meer door (zou ook overbodig zijn LOL).

P.S.: Ieder "speakersystem" dus A/B/C kan 4 speakers in één lus aansturen, totaal 12 dus. Ik vraag me af wat er gebeurt als je 5 speakers in één lus hangt... Herkent het systeem dan een te hoge (overgangs)weerstand (van de coax) en wordt de laatste speaker dan gewoon niet geactiveerd of wat zou er gebeuren? Dit is misschien de reden waarom de afsluitweerstand zo precies moet zijn... geen idee eerlijk gezegd... Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd omdat ik maar 4 DSS-en heb.

Het zou ook zo kunnen zijn dat iedere speaker een binaire waarde krijgt en als het maximum bereikt is er simpelweg niks meer gebeurt in speaker numer 5,6,7,enz...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: