Meldingen
Alles wissen

Dac dsc950

17 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,056 Bekeken
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
Topic starter  

Hallo
wie kan mij vertellen welk type DAC er in de dsc950 zit?
is het beter om de dac van de cd931 te gebruiken of zit er een "betere"
DAC in de dsc950?
Ernst


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

er zit geen DAC in de DSC950, die zit in de DSS speaker.
alleen voor de koptelefoon zal er een dacje in zitten, maar die komt niet aan de achterkant tevoorschijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

@Remi wrote:

er zit geen DAC in de DSC950, die zit in de DSS speaker.
alleen voor de koptelefoon zal er een dacje in zitten, maar die komt niet aan de achterkant tevoorschijn.

De DSC950 heeft geen DAC aan boord ook niet voor de hoofdtelefoon, wel een ADC en die is alleen bedoeld voor de DSS-uitgangen, het gedigitalliseerde signaal wordt dus NIET naar de "gewone" digitale uitgangen doorgegeven.

De allerbeste bitstream-DAC zit in de Marantz DD-82 DCC-recorder, een combinatie van een SAA7350 en TDA1547. Laatstgenoemde variant zit ook in de CD950/951. Het IC doet al een heel aardig werkje maar toch... Er is altijd baas boven baas, en ja het beste voorbeeld is de Marantz.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 660
Topic starter  

Dank voor de info!
de dd-82 maar van stal halen dus..
maar op de ds950 heeft dat geen effect...
ernst


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

echt waar? ook niet voor de hoofdtelefoon?
ik dacht dat de mijne stuk was, want er kwam geen geluid uit maar ik zal het eens met een analoge bron proberen.
Zal me wel een mooie stunt wezen als het waar is, wat een misser dan 😈
kan het nog niet geloven.... 😯


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@m0vieman wrote:

Hoi,

@Remi wrote:

er zit geen DAC in de DSC950, die zit in de DSS speaker.
alleen voor de koptelefoon zal er een dacje in zitten, maar die komt niet aan de achterkant tevoorschijn.

De allerbeste bitstream-DAC zit in de Marantz DD-82 DCC-recorder, een combinatie van een SAA7350 en TDA1547. Laatstgenoemde variant zit ook in de CD950/951. Het IC doet al een heel aardig werkje maar toch... Er is altijd baas boven baas, en ja het beste voorbeeld is de Marantz.

Groetjes. πŸ˜‰

Een nog betere dac7 zit in de marantz cd15. 2x dac7 met speciaal geselecteerde tda1547's (blue star tda1547's). πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@Remi wrote:

echt waar?

Ja, helaas, het is niet anders. De hoofdtelefoon werkt alleen als er een analoog signaal aangeleverd wordt.

P.S.: ik heb het schema van het ding en NEE er is geen DAC te vinden.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Ik steek de CD aan, koptelefoon in de DSC en..geluid!

maar ik kwam er snel achter dat ik mezelf bij de neus nam want wat was er aan de hand?
De DCC900 stond ook aan en op REC/Pause. Deze kreeg via glas z'n signaal van de DCC-OUT uitgang op de DSC en ik had analoog uit de DCC weer teruggelust naar de analoge CD-ingang op de DSC.
volgt u me nog? die hoorde ik dus want op het moment dat ik analoog los nam had ik geen koptelefoon meer.

Vervolgens de cassette aangezet en op tape-in aangesloten, inderdaad direct geluid op de koptelefoon.
De DCC bleef stil, die zag geen signaal op de DCC-out van de DSC.

Maar nu het mooie!
zie ik een stukkie verder een elektrisch digitale DSP-out tulp aansluiting en heb ik voor de gein even de DCC900 op de elektrisch digitale ingang aan deze DSP-out verbonden.
En hoppakee, daar kwam de cassette digitaal tevoorschijn, geweldig he?

Ergo, de DSC950 heeft wel een analoog/digitaal omzetting beschikbaar aan de achterkant en niet alleen voor de DSS'n 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

...inderdaad, daar wordt je stil van... πŸ™„ πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

😯 😳 πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

:mrgreen:


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ Remi:

Die DSP-in/uitgang is nogal "tricky" en is niet echt S/PDIF compatible. Net zoals de DSS-uitgangen, gaat er ook een gemoduleerd audio/data-signaal naar de DSP-uitgang. Probleem is dat dit signaal hoogfrequent is, m.a.w. je zou een extern apparaat dus wel eens "pijn" kunnen doen. Ik heb er eens ooit de geluidskaart op aangesloten en toen zei het BOEM! Twee IC's defect van de DSC... Ik zou eens in het schema moeten kijken of er niet iets aangepast kan worden om schade te voorkomen.

Zo'n techneut van Philips vertelde mij destijds dat ik maar beter van die DSP-aansluitingen af kon blijven... Hij zal er wel een goede reden voor gehad hebben...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

hmm, dat zou ook zonde zijn om zo iets op te blazen. "gemoduleerd signaal" ? zou dat zo kunnen zijn, of is het juist alleen de onbewerkte uitgang zonder allerlei stuursignalen?

De manual is ook al zo duidelijk op dit punt:
"Bewerkt/onbewerkt audiosignaal"
"Als een DSP (Digital Signal Processor) is aangesloten op het systeem via de ESI bussen, kunt u een bewerkte of onbewerkte opname maken of luisteren naar een bewerkt of onbewerkt audiosignaal.

Uitgebreidere informatie kunt u vinden in de gebruiksaanwijzing van uw DSP."

toch een beetje vaag πŸ˜•


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ja heel erg vaag... Het ding is nooit op de markt gekomen... πŸ˜₯

"Sense and Simplicity" oftewel lekker makkelijk. πŸ‘Ώ


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Het ding is wel in ontwikkeling geweest, maar men vond het te duur worden.
Indertijd was zoiets nog "professioneel"
het concept is toen in een zwaar uitgeklede versie door een klein bedrijf overgenomen, helaas weet ik de naam niet meer. Heb er zelfs een folder van aangevraagd toen en de prijs was zo'n 2000 gulden.

Dan kreeg je een kastje met een dac-7 erin en een ADC, dat kon samplerateconversie, toonregeling en een aparte funktie: tikkenverwijderen voor LP's
Voor 1993 was dat heel wat. Een PC kon dat toen nog nauwelijks, dat kwam pas later met programma's als CoolEdit.

Voor de 900-serie is toen alleen de FV930 equaliser gemaakt en ik heb em gehad maar vond het een slecht ding. Bromde zelfs een beetje.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: