Meldingen
Alles wissen

Informatie eindtrappen/torren en powerelco's DSS930(SE)

41 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,925 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Sommige eindtrappen van de DSS930(SE) zijn niet meer (origineel) leverbaar. Ik heb tot nu toe alleen de BDT64C en BDT65C kunnen opsporen.

Voor een aantal typen is een vervanger te krijgen.

BDT62B = BDW94C

BDT63B = BDW93C

BDT64 = BDT64C

BDT65C = BDT65C

Voor ongeveer € 10,- heb je een compleet setje. De prijzen zijn nogal verschillend in de diverse winkels.

Over de powerelco's:

Voor de twee 2200µF/50V van het hoog kun je een 35V type nemen want dat is al voldoende omdat de spanning in het circuit maar 34V is.

Die twee 3300µF/80V voor het midden en de bas zijn wat lastiger te krijgen, sterker nog, ik heb ze nog steeds niet gevonden. De spanning in het circuit bedraagt 68V. Van Vishay BC Components is een 3300µF/63V/105°C met passende diameter (25mm) te krijgen. Die kunnen de 68V makkelijk aan aangezien de temperatuur niet echt hoog wordt in de luidsprekers. Ik heb ze ook van Panasonic gezien en zo zijn er vast nog wel meer merken... Je kunt ook 100V elco's erin zetten maar helaas die passen niet (te grote diameter). Wat je wel kunt doen als je de 2200µF/35V (16 tot 18 mm) neemt dan heb je genoeg plek voor één 3300µF/100V (30mm) elco in het midden. Die ander (op de rand) zet je iets hoger op een stukje plastic of zo, verleng de pootjes met een stukje koper(draad) en klaar is Kees.

Groetjes. 😉


   
Citeren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

m0vieman

je zegt:

"Van Vishay BC Components is een 3300µF/63V/105°C met passende diameter (25mm) te krijgen. Die kunnen de 68V makkelijk aan aangezien de temperatuur niet echt hoog wordt in de luidsprekers. "

Het is echter niet zo dat de 63V en 105°C in relatie tot elkaar staan, in de zin dat als de omgevingstemperatuur lager is dan 105°C, dat de spanning dan hoger mag zijn. Het zou wel kunnen dat het 63V type bij 68V nog steeds normaal werkt, maar dan neem je een gok. De 105°C is overigens de maximum omgevingstemperatuur waarbij de elko kan worden gebruikt.

Hoezo zou je de eindtransistoren willen vervangen? Zijn die al end of life dan? Ik ga wel een keer de elko's plus relais vervangen denk ik maar de rest blijf ik af.

groeten

Basemaster


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@ basemaster:

Je hebt van die gasten die alles kapot krijgen, ja ook de eindtrappen. Die van mij zijn overigens nog goed alleen begint het hoog te storen (beetje brom en ruis en zo). Toch maar eens ooit vervangen dat spul... Kost immers niks.

Ik heb lang gezocht naar passende en vooral betaalbare elco's voor in de DSS-en en kwam uit bij Vishay. Ik heb gecorrespondeerd met één van die techneuten uit Zwolle en heb 'm het "probleem" voorgelegd. In principe heb je gelijk wat die temperatuur betreft ware het niet dat de types die ik noemde ook bij hogere spanningen goed werken en dus niet BOEM zeggen; dat doen ze pas als de temperatuur boven de 70 uit zou komen en dat gebeurt echt niet met die "baby-torren"-schakeling. De 85 graden types van Vishay knallen uit mekaar als ze een hogere spanning dan de nominale (maximale) aangeboden krijgen. Zo zit dat. 😀

Voor de relais heb ik contact gezocht met de oorspronkelijke makers, Fujitsu Takamisawa en ben zeer goed geholpen. Die gasten hebben net zo'n TOP-service als Vishay. En ja zo moet dat ook! Als Philips denkt me van het kastje naar de muur te moeten sturen dan zoek ik me bedrijven uit die WEL service verlenen en zie daar ik heb succes gehad. Geen kwaad woord over Fujitsu of Vishay anders word ik boos! 😈

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

uiteraard geen kwaad woord over Vishay vooral omdat ze Philips passive components hebben overgenomen (via kortstondig tussenstation BC Components).

er zijn vast wel types in de Vishay catalogus die precies passen maar de verkrijgbaarheid is vaak lastig, minimum 1000 stuks enzo voor niet gangbare types.

De meeste standaard elko's maakt Vishay trouwens niet zelf, als ze nog elko's maken zijn het alleen de grotere (beker) elco's. 3300u/63V dat is een beetje een grensgeval maar is denk ik ook geen eigen productie meer.

Het kleinere spul is allemaal productie in verweggistan met Vishay label (BC, ROE (Roederstein) etc erop geplakt.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Het zal best dat het meeste kleine spul uit China komt...

Ik kreeg overigens een testrapport bij de elco's, heb alleen nog geen rekening ontvangen, als ik die heb zal ik wel van mijn stoel af donderen LOL. 😯

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Op de eerste foto kun je de achterkant van de XDA-print van de DSS930 zien. Daar waar het rode pijltje staat kun je een extra gaatje boren zodat OOK de elco's met 30mm doorsnede (de 100V types) passen. Je kunt er NU namelijk eentje iets draaien. De rode ringetjes geven de plaats van zekering 1250 en 1251 aan. Die moet je naar de achterkant van de print verplaatsen anders krijg je de elco's er niet in.

Op de tweede foto zie je de elco's zitten, zie de blauwe ringetjes. Je kunt het eilandje rechts gebruiken om één pootje van de elco vast te solderen met een draadbrug of zo.

Als je het precies uitmeet kun je volstaan met een gaatje van 2mm doorsnede. Maak een oogje aan een stukje draad en schuif het over het pootje van de elco. Mooi het soldeer rondom laten vloeien en vervolgens het uiteinde van de draad op het eilandje vastsolderen. En geloof me dat houdt een leven lang!

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

zo m0vieman, je bent al lekker bezig met mijn DSSen zie ik... 😀

groeten

Basemaster


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@basemaster wrote:

zo m0vieman, je bent al lekker bezig met mijn DSSen zie ik... 😀

groeten

Basemaster

Dat is voor u een vraag en voor mij een weet. :mrgreen:

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

En hier dan een paar foto's van het eindresultaat...


Zo hehehe en nu een kopje koffie!

P.S.: ja het zijn die van jou basemaster. 😀

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Ziet eruit als een goede oplossing om het spul te vervangen.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Ze staan momenteel op duur-test... Wat een verschil... Het verbaast me toch steeds weer wat een aantal nieuwe componentjes kan doen...

Zo en nu heb ik een pizza verdiend. 😀

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Ja dat is het spannende van vernieuwingen, maakt het ook nog eens een verschil uit (lees: verbetering).
Zo denk ik ook wel eens aan wat Flipsen te laten upgraden bij bijv Sound Evolution, zo'n upgrade side o.a., maar ja is enkel gehoord verschil een verbetering? en tegen welke prijs? en als je paar hondered euro afgetikt heb en het bevalt alsnog niet...

Maar goed dit is nog wijs verbouwen, iets wat vervangen moet worden door slijtage, dan een 1e klasse onderdeel erin.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Herman vertelde mij eens ooit dat je de DSS-en niet te perfect moet maken. Ik kan zijn redenering wel enigszins begrijpen gezien het feit dat zowat de hele DSS uit standaard elektronica opgebouwd is. Het is destijds allemaal zo berekend... Ik gebruik de ietwat duurdere componenten omdat die wat minder afwijkingen en bovendien een langere levensduur hebben. Zo'n "kanon" van Vishay gaat 10.000 uur mee bij maximale continu belasting terwijl de gemiddelde troep van de elektronica boer nog geen 1000 uur haalt. Als ik een speaker van iemand onder handen neem dan wil ik absoluut voorkomen dat-ie ieder jaar bij mij op de stoep staat, als jullie begrijpen wat ik bedoel... Maar ja er zijn grenzen, om nu elco's met vergulde pootjes te gebruiken dat zou mij ietwat te ver gaan. Het vervangen van OpAmps doet wel wonderen zoals ik heb mogen constateren... Die dingen van tegenwoordig hebben een ruisgetal ergens 4 plaatsen achter de komma en geloof me zo ver waren ze 15 jaar geleden nog niet met de (betaalbare) techniek. De hele elektronica heeft een revolutie meegemaakt en dat kan mijns inziens alleen maar goed zijn voor een opknapbeurt.

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

ow die 900 series hebben niet dezelfde kleine tolerantiewaarde verschillen als met de 800 series?? Terwijl die apparatuur is er niet goedkoper op geworden...


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Ja en nee... De voortrap van de DSS-en zit vol met (precisie) metaallaagweerstanden terwijl de eindtrap uitgerust is met standaard spul... 10% en 20%, je weet wel... De CD930 verschilt bijvoorbeeld ook dag en nacht met de 950. Laatsgenoemde heeft veel beter spul aan boord. Er was destijds niet voor niets een behoorlijk prijsverschil tussen de apparaten hè.

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: