Meldingen
Alles wissen

DSS 930 - 1 vd boxen doet soms niks/kraakt, en is soms OK

27 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,219 Bekeken
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

bedoel je dit soldeerpuntje (zie mijn kromme pijl)?

Komend weekend zal ik dit soldeerpuntje ff proberen te corrigeren.

Wat de voorkant betreft:
het gaat niet om het gaas, maar om het kunstof raam waarin het gaas met de rubbertjes vast zit. Dit hele raam kan ik uit de MDF kast halen.
Zie evt foto voor verduidelijking.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

nee ik bedoelde deze:

moet dit front niet verlijmd worden met de kast?
zo heb ik 'm nog niet gezien 😯

pas wel op met deze scheur, door het rooster er vaker uit te halen loop je de kans dat dit doorzet. het is MDF


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

dank voor je snelle reactie.
Zal komend weekend de punt nasolderen.

MDF-raam is indertijd door val deels los komen te zitten.
Kan ik dat op 1 of ander manier weer verlijmen? Wat voor lijm zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

weet ik zo niet, je zal moeten kijken wat er in de sleuf zit.

misschien is het front al wel helemaal los, je zou de onderste kunststof afdekkap los kunnen maken en kijken of hij dan verder los ligt.
naast het venster waar de ledjes en IR oog in zitten zie je twee afdekkapjes.
daaronder zitten de twee schroeven die hem op zijn plaats houden

Ik heb geen idee hoe dit hele front aan de kast is gezet, de service doc laat er ook al niets van zien.
misschien is hij gewoon gelijmd geweest, misschien geschroefd
als het lijm is denk ik dat je met een soort van montage kit wel uit de voeten kan.daarvoor is het het mooiste als hij echt los is want dan kan je er goed bij.
ik zou wel bv sjorbanden gebruiken om het front tegen de kast te klemmen maar pas alsjeblieft op met de gleuf in het front waar het rooster in hoort, dat je deze niet kapot drukt. stop er ter plaatse iets in en gebruik een hoekstukje van stevig materiaal.

voor de scheur in het midden zou ik secondenlijm gebruiken, in ieder geval iets dat heel dun is.


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

dank voor je concrete tips; wordt vervolgd (zal wel in het weekend worden)


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

ben ik weer.
Heb hele box weer uit elkaar gehaald; aantal contacten nagesoldeerd (ook degene met het haarscheurtje).

Alles weer in elkaar gezet, en

er komt helemaal geen geluid uit de box (ledje wordt wel groen).
Volgens mij heb ik wel alle connectors weer goed aan de printplaat bevestigd.

Heeft iemand nog een idee/tip, of is er iemand die mij zou kunnen helpen?


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

ik had wel een audiobron aan staan, die speelde uit 1 box.
Na ongeveer 15 minuten begon toch ook opeens de bewuste box (normaal) te spelen.
Dit effect trad ook de vorige keer op, nadat ik de box uit elkaar gehaald had. Is het normaal/verklaarbaar dat dit effect optreedt?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

nee, dit is een vreemd effect.
wat wel voorkomt is dat hij slecht of niet reageert op de AB.
een paar keer via de DSC in en uitschakelen kan dan e.e.a. weer in het gareel krijgen


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Ik heb eergisteren de hele box uit elkaar gehaald en het front met montagekit vastgelijmd. Dit ziet er nu redelijk uit.

Ik heb alles weer in elkaar gezet, en wilde toen testen of het resoneren van het front weg was.
Er kwam echter helemaal geen geluid meer uit de box; ook niet na enkele minuten wachten (wat wel het geval was voordat ik de boel gelijmd had).

Na wat proberen kwam ik erachter dat een lichte druk in de rechterbovenhoek aan de voorkant er voor zorgt dat er wel geluid uit de box komt. Dit geluid is dan echter zeer vervormd.

Wat rommelen aan de cinch stekkertjes heeft geen effect; het lijkt er dus niet op dat die contacten (die ik ook al een keer nagesoldeerd had) niet goed zijn.

NB: mijn 75 ohm afsluitweerstand is tijdens reparatie gesneuveld doordat ik de box een keer op de achterkant gelegd had :). Elders op dit forum kreeg ik echter de indruk dat dat niet direct tot bovengenoemde effecten leidt. EN zo en zo traden de problemen al op toen deze connector nog goed was.

Wat zou ik nu moeten doen om het probleem verder te analyseren? Ik ben een redelijke leek op electronicagebied (heb alleen een multimeter en geen scope of zo).

Misschien wat off topic, maar de andere box, die het in principe wel goed doet, heeft altijd het effect dat de hoge tonen er in eerste instantie (na het aanzetten van de DSC en een audiobron) geen hoge tonen uitkomen (tweeter doet het volgens mij niet). ALs ik de DSC ff flink hard zet, dan hoor ik dat de hoge tonen erbij komen; als ik daarna de DSC weer zachter zet blijven de hoge tonen gewoon komen. Is dus een heel ander probleem, maar jullie zijn experts dus weten hier misschien ook wel antwoord op πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

tijd voor een revisie lijkt het
drukken in de bovenhoek om er wel geluid uit te krijgen is bijzonder.
kan er niet veel anders bij bedenken dan bedrading/printbreuk(je) maar wel heel vreemd dit effect.
geef eens een klopje bovenop of tegen de achterplaat? wat doet hij dan?

de andere box heeft duidelijk een vuil relais, ook deze tweeter zou je met een klopje weer bij kunnen krijgen en zo ja dan is het zeker het relais dat vies is en gereinigd of vervangen moet worden.


   
BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

tijd voor een revisie lijkt het
drukken in de bovenhoek om er wel geluid uit te krijgen is bijzonder.
kan er niet veel anders bij bedenken dan bedrading/printbreuk(je) maar wel heel vreemd dit effect.
geef eens een klopje bovenop of tegen de achterplaat? wat doet hij dan?

kloppen tegen achterkant heeft geen effect.
Als er na kloppen aan voorkant geluid uit komt dan is het meestal sterk vervormt (lage kraaktoon erdoorheen; deze toon komt in elk geval uit zowel de middelste als de onderste luidspreker).
Zijn er nog zaken die ik zelf zou kunnen nameten (heb alleen simpele multimeter)?

Revisie: wie zou dit kunnen doen, en wat gaat zoiets kosten?

de andere box heeft duidelijk een vuil relais, ook deze tweeter zou je met een klopje weer bij kunnen krijgen en zo ja dan is het zeker het relais dat vies is en gereinigd of vervangen moet worden.

Dat klinkt simpeler; waar vindt ik dat relais, en hoe kan ik dat schoonmaken?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

je hebt een PM


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: