Meldingen
Alles wissen

DSS 930 SE met hoogafval

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,292 Bekeken
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Na jaren op zolder te hebben gestaan heb ik deze week, na een ingrijpende en zeer vakkundige revisie door Remi, mijn 930 SE's weer in gebruik genomen. Ze spelen weer de sterren van de hemel maar met 1 probleem(-pje) : de tweeters spelen wel maar lijken te weinig output te leveren. Op het eerste gehoor doen ze rond het middengebied nog wel mee maar vallen daarboven langzaam af. Gevolg is dat ze "plat" klinken. Ik weet dat na verloop van tijd stof op het folie een probleem kan worden. Wie heeft er ervaring met het schoonmaken van het folie? Een uitgewerkt plan van aanpak met begeleidende foto's zou natuurlijk ideaal zijn maar eenvoudige tips (hoe de folie te verwijderen en weer te monteren bijvoorbeeld) zijn zeker zo welkom. Daarnaast gelijk nog een andere vraag: bij mijn SE's is er in de signaalleiding van de tweeter (op het aansluitpunt van de tweeter zelf) een weerstand van 4,7 Ohm gemonteerd. Kan iemand mij vertellen of dit standaard is? Dit zou wel het lagere niveau maar niet de afval kunnen verklaren.


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb laatst wat foto's gemaakt van een SE setje, daarbij viel me geen weerstand op. Volgens mij heb je te maken met een wijziging dus.

Wat anders: ga eens met een ohm meter de weerstand van je tweeters meten. Dat van die stof op de folie zegt me niets maar ik weet wel dat de weerstand een indicatie kan geven voor verlopen of overbelaste tweeters.

Wanneer de verdachte tweeter ineens 2 ohm meet (hij is dan stuk) heb je helaas ook een verklaring voor je serieweerstand.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Ik zou het in ieder geval eens zonder weerstand proberen,
als dat het niet is wil ik wel uitleggen hoe je de tweeters moet demonteren.
Maar dat is een lang verhaal:)


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@Jorissie wrote:

Ik zou het in ieder geval eens zonder weerstand proberen,

als dat het wel is wil ik wel uitleggen hoe je de eindtrap moet demonteren...

Let op dus: wanneer je tweeter sluiting heeft kan het de eindtrappen overbelasten.


   
BeantwoordenCiteren
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Heb vanavond eerste actie ondernomen. Op advies van Herman de tweeters gemeten; geven beiden keurig 7 Ohm op de schaal πŸ˜€ . Aangezien ze toch gedemonteerd waren maar gelijk de weerstand eruit gesloopt. Morgen weer verder luisteren ..... Intussen ook de software geinstalleerd zodat ik, als het nog nodig is, op een vrij moment gewoon kan meten wat er nu eigenlijk gebeurt. Wordt vervolgd.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Goed nieuws, 7 ohm is een zeer bekende waarde.


   
BeantwoordenCiteren
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Bij de weg : @jorissie : ik hou me toch graag aanbevolen voor je verhaal over het demonteren van de tweeters. Mag ook in de verkorte versie hoor ...


   
BeantwoordenCiteren
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Laatste (en beslissende) update.....

De set SE's waren, kort voordat ik het bericht op het forum postte, gereviseerd. Hierbij zijn ook alle elko's vevangen. Nadat ik ze thuis kreeg heb ik de boel natuurlijk gelijk aangesloten en het resultaat viel dus een beetje tegen. In de tussentijd heb ik de tweeter gedemonteerd en de extra weerstand verwijderd. Daarna de boel aangezet en ze een dag of 5 gewoon aan laten staan met meer of minder signaal erop. In de tussentijd ook nog wat metingen gedaan om te zien of hetgeen ik hoorde ook door de metingen werd bevestigd maar dat bleek niet zo te zijn. Het hoog liep bijna langs een lineaal door tot in ieder geval 18KHz (daarboven valt de gebruikte microfoon af). De laatste dagen weer "echt" geluisterd en van de eerdere verschijnselen is niets meer merkbaar. Ze spelen weer zoals het hoort. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat al die nieuwe electronica toch even de tijd nodig heeft gehad om ingespeeld te raken. Dat is een verschijnsel wat wel vaker beschreven is maar wat ik zelf nog nooit zo duidelijk heb gemerkt als nu. "Case closed"


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@Dre wrote:

Laatste (en beslissende) update.....

De set SE's waren, kort voordat ik het bericht op het forum postte, gereviseerd. Hierbij zijn ook alle elko's vevangen. Nadat ik ze thuis kreeg heb ik de boel natuurlijk gelijk aangesloten en het resultaat viel dus een beetje tegen. In de tussentijd heb ik de tweeter gedemonteerd en de extra weerstand verwijderd. Daarna de boel aangezet en ze een dag of 5 gewoon aan laten staan met meer of minder signaal erop. In de tussentijd ook nog wat metingen gedaan om te zien of hetgeen ik hoorde ook door de metingen werd bevestigd maar dat bleek niet zo te zijn. Het hoog liep bijna langs een lineaal door tot in ieder geval 18KHz (daarboven valt de gebruikte microfoon af). De laatste dagen weer "echt" geluisterd en van de eerdere verschijnselen is niets meer merkbaar. Ze spelen weer zoals het hoort. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat al die nieuwe electronica toch even de tijd nodig heeft gehad om ingespeeld te raken. Dat is een verschijnsel wat wel vaker beschreven is maar wat ik zelf nog nooit zo duidelijk heb gemerkt als nu. "Case closed"

Mooi dat je het hebt gevonden, ben de afgelopen week niet meer op de pc geweest...


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Toch was die weerstand wel opmerkelijk.

Nog met weerstand geprobeerd ? Nee zeker, recht is prima natuurlijk.

Onvervormd hoog klinkt wat zachter overigens.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

nou , dat zeggen ze vaak , maar in werkelijkheid ben je er gewoon aan gewend . en dat gaat met bijna alles zo . ik heb het met meerdere sets gehad en dan denk je hmm daar moet ik nog iets aan doen , en een half jaar later vraagt iemand of je het nog gemaakt hebt , en dan denk je : eigenlijk niet gemerkt meer .

hetzelfde met een fiets , iemand anders zijn fiets zit raar en trappers lijken krom , en in een week merk je dat niet eens meer .
en met auto's ook , als je hem uitleent , zegt diegene je koppeling gaat wel zwaar . nooit gemerkt gehad , want het gaat geleidelijk .


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo DrΓ©

Je schrijft:

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat al die nieuwe electronica toch even de tijd nodig heeft gehad om ingespeeld te raken. Dat is een verschijnsel wat wel vaker beschreven is maar wat ik zelf nog nooit zo duidelijk heb gemerkt als nu. "Case closed"

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed dat je tot deze verklaring bent gekomen. Het ligt toch veel meer voor de hand, dat het verwijderen van de weerstanden, die in serie stonden met de tweeter, er toe heeft geleid dat het hoog weer terug is en weer klinkt zoals vroeger.

Immers, iets minder dan de helft van het vermogen dat naar de tweeters gaat wordt dan opgeslokt door die weerstanden van 4.7 ohm.
Ik kan me ook niet goed voorstellen dat die weerstanden origineel zijn.
In een ontwerp worden wel eens kleine serie/parallel correctie weerstanden aangebracht om het verschil in efficiency tussen de speakers onderling gelijk te trekken, maar nooit zo'n grote serie weerstand van 4.7 ohm. Bovendien verstoort dat ook de impedantie en het overname gebied.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@Piet wrote:

In een ontwerp worden wel eens kleine serie/parallel correctie
weerstanden aangebracht om het verschil in efficiency tussen de
speakers onderling gelijk te trekken, maar nooit zo'n grote serie
weerstand van 4.7 ohm. Bovendien verstoort dat ook de impedantie en
het overname gebied.

Inderdaad, meestal zie je een weerstanddeler om de impedantie van de tweeter aan te houden. (1 parallel, 1 in serie)
Maar het blijft een feit dat onderdelen even tijd nodig hebben om stabiel
te functioneren, maar of dat zo lang duurt dat je het echt een tijd hoort,
weet ik niet.

Offtopic:
Vanmiddag even naar de jaarmarkt, kijken of er nog 1541A's te scoren zijn πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jorissie en DrΓ©

Als je bijvoorbeeld de rust stroom van een eintrap opnieuw moet instellen, dan kan het na inschakelen inderdaad wel 10 Γ  20 minuten duren alvorens de versterker helemaal stabiel is, maar daar houdt het dan ook helemaal mee op.

Bij mechanise dingen kan dat anders liggen.Bij luidsprekers bijvoorbeeld heeft men het vaak over'"inspelen". Dat klopt ook wel. Hier kan het zijn dat door wat langer gebruik de ophang rand (zeker bij papier en textiel) en de vlinder wat soepeler worden. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Beste Piet,

Ik ben met je eens dat mijn conclusie niet gebaseerd is op keurig wetenschappelijk handelen :-). Achteraf bekeken had ik de volgorde van handelen (en meten) liever anders gedaan; dan was de kans groter geweest dat ik er echt iets van had geleerd. Om toch antwoord te geven op je vraag :

Bij de eerste keer luisteren viel me het "hoog-af"verschijnsel gelijk op; ik heb ook de dag daarna dit bericht op het forum gezet, inclusief de vraag over de bewuste weerstand. Naar aanleiding van de reactie van Herman (de weerstand meten) heb ik de tweeters gedemonteerd. De weerstand bleek OK. Omdat ze toch open waren en ik het vermoeden dat dat de bewuste weerstand er niet thuishoorde heb ik die bij beide speakers gelijk verwijderd.

Daarna weer geluisterd en ondanks het feit dat de tweeter wel harder speelde (zoals je al opmerkt :4,7 Ohm is best veel) klonk het toch niet zoals het hoorde. Hoe je zoiets subjectiefs onder woorden brengt : opgesloten, plat, niet levendig; verzin het maar. Door tijdsgebrek (en het feit dat alle meetspullenboel niet zo voorhanden was) heb ik het toen even gelaten voor wat het was maar ik heb ze wel aan laten staan en er signaal op laten staan (tuner aan en zachtjes laten spelen).

De week daarna er echt even de tijd voor genomen, meetopstelling klaargemaakt maar eerst ook even op het gemak geluisterd. Op 1 of andere manier klonken ze totaal anders; alles wat ik eerst miste was er weer. Aangezien ik alles klaar had staan om te meten dat toch maar even gedaan met het genoemde resultaat.

Op dat moment dus nagedacht wat er nou aan de hand kon zijn geweest en dus maar de, voor mij enige overgebleven, conclusie getrokken.

Daarbij komt dat ik een soortgelijk verschijnsel al eens eerder had meegemaakt. In een "vorig leven" heb ik, op verzoek van een klant, de koppelcondensatoren van een (hele dure) buizen eindversterker vervangen door een paar (ook hele dure) Black Gate papier-in-olie condensatoren. Daar gebeurde ongeveer hetzelfde. De eerste keer luisteren was echt schrikken; het klonk nergens naar. Pas na een dag of 2 was de bewuste versterker weer "op stoom". Met die ervaring in het achterhoofd leek me deze conclusie nog niet eens zo gek (zeker gezien het aantal componenten wat dit keer was vervangen).

Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker ben geweest maar zoals altijd geef ik mijn mening graag voor een betere.

Groeten, Dre


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: