Meldingen
Alles wissen

DSS 930 SE met hoogafval

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,296 Bekeken
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Dré,

Je uitleg is duidelijk en werpt mogelijk een ander licht op de zaak.
In mijn antwoord ben ik er van uitgegaan dat alle condensatoren waren vervangen en dan ligt het niet zo voor de hand dat bij voorbeeld een bepaalde condensator zich moet reformeren.

Bij sommige typen oudere condensatoren is het namelijk mogelijk dat bij langere tijd onder spanning staan, dat er dan een zeker herstel optreedt.

Als dat het geval zou zijn is je verklaring niet zo onlogisch, maar nogmaals daar ben ik niet van uitgegaan.

In dit geval is het heel moeilijk om achteraf vast te stellen wat de preciese oorzaak is geweest. Hoofdzaak is dat ze nu weer goed klinken en ook qua gemeten frequentie karakteristiek in orde zijn.

Veel luister plezier en tot ziens, groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hoi Piet, dat klopt ook, alle elko's zijn ook vervangen. er zit geen enkele oude meer in.
De Trafo is ook anders geschakeld zodat hij nu voor 240V geschikt is ipv 220V. daarna is de ruststroom ingesteld met kortgesloten ingang van de versterker zoals in de doc staat. het signaal uit de D/A converter was hierbij even losgemaakt.

Ik had nog niet eerder een SE onder handen en wist niet dat de weerstand niet standaard was. De SE komt niet voor in de servicedocs helaas


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Ik had uit de post van Dré begrepen dat jij ze gereviseerd had en jou kennende had ik voetstoots aangenomen, dat je alle elco's en eventueel andere dingen die daarvoor in aanmerking komen, had vervangen. Vandaar mijn eerste post.

Aangezien ik niet geloof in "inspelen" (maar wel in stabiliseren gedurende een aantal minuten), zag ik na de tweede uitleg van Dré maar één mogelijke verklaring, te weten: dat er ergens toch een onderdeel in moet zitten dat zich onder spanning langzaam herstelt. Maar die mogelijke verklaring komt nu op losse schroeven te staan als alles vervangen is, zoals ik ook aanvankelijk had verondersteld.

Ik ben trouwens het spoor helemaal bijster nu ik van jou begrijp dat die weerstanden er al in zaten en dat Dré er dus vroeger zo naar heeft geluisterd. Dan moet hij na verwijdering van die weerstanden toch een enorm verschil in hoog hebben moeten vaststellen, maar hij vond ze nog mat en vlak klinken. Pas na langere tijd "inspelen" waren ze weer zoals ze vroeger klonken. Maar dat kan ook weer niet want vanaf 4000 Hz moeten ze nu toch een pak meer hoog hebben dan vroeger.

Enfin, soms moet je in het leven niet voor alles een verklaring willen hebben of zoeken. Het is goed zo, hoofdzaak is dat Dré nu tevreden is en daar gaat het uiteindelijk om. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: