Meldingen
Alles wissen

DSS940 toch (M)FB?

118 Berichten
23 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,194 Bekeken
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Je maakt me (ons) nieuwsgierig!
Wat hebben jullie allemaal aangepast met het filter?

Een kennis van mij heeft er jaren geleden wel eens aan gemeten.
Hij vertelde mij laatst op een feestje dat de filters
op een "brick wall"leken.
Het ene moment bijna het volledige signaal, een paar hertz
verdere bijna niks meer.
Hebben jullie ook nog iets tegen compressie gedaan?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@stefan-willems)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Cuno,

Brickwall, nu ja. De filters lopen wel steil af rond de 2.7 kHz , dat is de crossoverfrequentie van de 940. 930 ligt rond de 4kHz. Let wel dit zijn de akoestische overnamepunten, daar waar woofer en tweeter beide 6 dB down zijn, dit is niet hetzelfde als de elektrische overnamepunten.
Akoestische hellingen zijn 36dB/oktaaf wat natuurlijk stukken steiler is dan bij passieve of MFB boxen.

Groeten

Stefan


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ok ik kon het niet laten. Dit weekend een set DSS 930 gekocht met controller, dit mede mede naar aanleiding van het hele bovenstaande verhaal.

Ik heb nu een paar dagen geluisterd en ik wil beginnen met het geruststellen van mijn mede MFB freaks. Mijn 544ers gaan de deur zeker niet uit en ja de DSS930 klinkt anders.

Maar elk van deze spakers heeft zo zijn sterke kanten. Het hoog van de DSS is 'gedempter' maar wel degelijk prettig om naar te luisteren. De boxen klinken ook ruimtelijker, zoals we konden verwachten. Het laag is alleen een heel ander verhaal.

Er zit zeker een goed laag in de DSS930, maar wel heel anders dan MFB. Ik kan het niet precies omschrijven, maar het is of je beter je best moet doen om het laag te horen.

De DSS930 kan het laag in sommige gevallen beter weergeven. Wanneer ik het eerste nummer van STING's cd Brand New Day draai, dan kan de DSS930 daar beter mee uit de voeten dan de 544.

De 544 kan ik bij dit intro niet hard zetten, dan gaat er iets een beetje mis.

Zet ik de DSS930 uit en de 544 aan, dan klinken deze weer heel sprankelend door het vele hoog.

Bij de DSS930 heb ik ook de indruk dat de druk op de oren groter is, vermoeiender om naar te luisteren, terwijl deze in het hoog gedempter zijn.

Misschien dat de DSS930 ook nog eens bij te regelen is, ik heb er wel een vrijdagavond voor over. Misschien dat we met een aantal de uitnodiging eens moeten accepteren.

Vriendelijke groeten,

Hilbrand Boorsma.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

heb je compensation op ON staan? Dat schijnt de voorkeur te verdienen geloof ik maar ik vind dat geen porem, het lijkt wel een ordinaire smerige Loudness die dan de bocht om komt zeilen...

Ik zou zeggen zet Compensation maar eens uit.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

Natuurlijk! Zet die compensation maar uit...
Wat voor zin heeft een DSS dan überhaupt nog?
Kan je evenzeer naar een gewone box staan luisteren.

Bij m'n 940's laat ik lekker de processor z'n werkje doen.
Klinkt DUIDELIJK beter dan zonder compensation.
CD Rechtstreeks d'erop in en hoppa.
En 't is ook zo gemakkelijk. Gedaan met dat eeuwige geregel. 🙂


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

PS Bij een laag volume vind ik het soms wel
interessant om de compensation af te zetten
en scherpe tonen wat bij te regelen.

Groeten, Bart


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Bart

we zijn het eens!

de compensation op de DSS940 is anders als op de DSS930.

De 930 compensation heeft een Loudness achtig karakter, dwz de bas en treble worden flink opgekrikt, op de 940 is eigenlijk weinig verschil te merken tussen compensation AAN of UIT. Je kunt wel zeggen dat het een DUIDELIJK verschil is maar zo heel duidelijk is dat niet. Er is een verschil hoor dat ben ik wel met je eens.

De 930 compensation op ON zetten is voor mij geen optie, dat klinkt gewoon kloten.

De 940 compensation aanzetten zou ik ook doen hoor, niks mis mee en kinkt goed.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@stefan-willems)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Heren,

even korte reactie over de compensation.

Die compensation knop heeft eigenlijk geen zin. De toenmalige productmanager van de DSS'en (Geert Christiaensen) wou die knop om de voordelen van DSP weer te geven. Compensation OFF in de 930 maakt de box bewust slechter klinken : een cross-over volgens het boekje (geen amplitude en fase correctie van de speakers) en een flinke dip in het crossover gebied is het resultaat. Met compensation OFF kan je ook bass en treble bijsturen, wat in compensation ON onmogelijk is, om de eenvoudige reden dat wanneer je bass en treble bijstuurt je van geen phase lineaire box meer kan spreken.

Voor de 940 hebben we dit er bewust uitgelaten(het verschil tussen ON en OFF). De functie moest wel nog aanwezig zijn, omwille van het bestaan van de DSC950 de controller waar er hardware matig een knopje op zit.

In de DSC950 (controller) wordt er niks komma nul aan processing gedaan : het is een controller die aan de luidspreker vertelt om zijn volume te regelen en om de bass en treble control in te schakelen. In die zin is het absoluut geen voorversterker (met uitzondering dan van de phono voorversterker, welke tussen haakjes vrij audiofiel is ontworpen : de RIAA correctie gebeurt passief en actief (hoogafval passief, laagcorrectie actief, en buiten de ingebouwde A/D converters om ook analoge bronnen te laten weergeven op de DSS)
Alles gebeurt in de DSS, volume regeling, mute, bass en treble control.
Het is dus enkel een schakelcentrum

In de 940 heeft compensation ON en Off nauwelijks zin : er is een subtiel verschil tussen ON en OFF : in OFF is er 1 sample delay (22.05 usec) tussen woofer en tweeter, verder zijn de filters identiek.

In de eindtrappen van de 940 zijn alle beveiligingsschakelingen die je in een klassieke eindversterker vindt weggelaten.(kortsluitbeveiliging) en dit om audiofiele redenen (elke schakeling in de signaalweg gooit roet in ons audio-eten)

Met vriendelijke groeten

Stefan Willems

PS. Zijn er studenten onder jullie(niveau Ing. of Ir.) , die een leuk afstudeerwerk zoeken, laat maar eens iets weten..... Ik denk dat er nog wat leuke dingen te vinden zijn in verband met DSP en MFB.
Liever niet via dit openbaar forum wegens begrijpelijke confidentialiteitsredenen.

@philips.com">Stefan.Willems@philips.com


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

nou ik ben blij dat de 930 compensation op OFF de box een stuk slechter laat klinken.... anders had ik ze allang weer verkocht, net zoals met de 940 geschiedde...


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

welke mfb vind je dan wel goed?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

MFB's vind ik sowieso allemaal erg goed uiteraard. Ik heb zelf een surround opstelling met 2x541 en 2x585 bij mn PC. DVDtjes kijken in surround klinkt dan prima. Kan niet beter eigenlijk. De gemiddelde bioscoop kan er niet aan tippen.

Kwa normale speakers heb ik Vifa Vivace zelfbouwspeakers. Dat zijn 70 liter kasten. Dat is voor het echte werk... Wel aangestuurd door een Philips versterker natuurlijk, te weten een FA860. Ik vermoed dat dat (samen met de FA960) de best klinkende Philips versterker is van na 1982, zeg maar sinds de introductie van de CD.

Begrijp me niet verkeerd over de DSSen hoor, ik ben er een fan van, de 940 vond ik op zich erg goed, ondanks de bas problematiek, maar ja ik had ze eigenlijk niet nodig. Gezien de hoge bedragen die er voor gegeven worden heb ik maar besloten ze weg te doen. Als ik beter in de slappe was had gezeten had ik ze nooit verkocht hoor.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Aansluiten van de DSS930 op de computer.

Ik heb een sound blaster live kaart in mijn computer waarvan ik de digitale uitgang eens wilde gebruiken om de DSS930 direct aan te sturen. Dit leek mij gewoon eens aardig om te doen.

Ik krijg er wel geluid uit, maar veel te zacht. De speakers gaan niet eens vanzelf aan. Ik moet dan een keer 'alleen digitale uigang' uit en aan klikken en dan komt er iets geluid. Het digitale deel werkt dus wel. Ik heb alle volumeregelingen al geprobeerd, maar niet gelukt.

Misschien kan het ook wel niet direct, maar ik las eerder dat mede freaks alleen een cd speler gebruikten om de DSS aan te sturen, vandaar mijn poging.

Nou ben ik als MFB freak natuurlijk analoog ingesteld en weet ik het fijne niet van de digitale aansluitingen.

Met de DSC950 er tussen, met de digitale ingang van bijvoorbeeld de tape werkt het wel perfect. Het leuke (mag ik dat zeggen) is dat dan de lage- en hogetonen regeling van de computer wel instelbaar zijn.

Kun je de zaak eens leuk oversturen.....

Nog iets, bestaat er ook een simpele module waarmee ik de DSS930 direct op de analoge stuurverterker F3610 kan aansluiten?

Groeten,

Hilbrand Boorsma

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Hilbrand

zodra je een verandering in de configuratie hebt gemaakt moet je de 930's even uit en aan zetten. Er zit wat logica in het geheel in termen van master en slave toestanden. De 950 is normaal de master, en als de 930's geen 950 aantreffen bij opstarten wordt 1 van de 930's de master. Misschien heeft dit met je probleem te maken.

Verder is het zo dat de 930 zondermeer een normaal SPDIF signaal accepteert.

Voorts zijn de digitale interfaces van Creative kaarten niet altijd helemaal jofel geloof ik. Ze zijn fixed op 48kHz meen ik, al zou de 930 dat moeten aankunnen. Misschien zijn er nog andere problemen met die interfaces.

Een module, hmm je wilt een A/D converter... Probeer eens een DCC recorder in stand REC/PAUSE. De 3610 zal de DCC analoge ingang wel snel oversturen dus het 3610 volume zou ik dan op een fixed laag niveau laten staan. De digitale output van de DCC recorder stuur je naar de 930's.

groeten

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Voor de liefhebbers, op Marktplaats staat weer een Philips 900-series set te koop met o.a. 2 stuks DSS940!!! Het is maar dat je het weet....

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

[%sig%]

Bericht bewerkt (24-12-2003 14:32)


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Hmmm.... al een bod van 1000 euro. Straks kom ik nog in de verleiding om mijn set dss930 te verkopen.

De dss is echt een heel andere box dan de mfb's. Alleen de F9638 klinkt een beetje als de dss930. Niet verwonderlijk natuurlijk omdat er vergelijkbare tweeters in zitten.

Op de mfb dag viel het verschil in hoogweergave ook direct op. Toch is het ook zeker een kwestie van ondermeer gewenning. Nu ik al een tijdje luister naar de dss930 komt het minder schelle de rest van de hoge tonen en het midhoog ten goede.

Misschien vergelijkbaar met het gebruik van de contour (loudness) toets. Wanneer je deze altijd aan hebt staan, vind je het geluid erg kaal wanneer je deze weer uitschakeld. Luister je echter een tijdje zonder, dan komt het laag als het ware vanzelf weer terug.

Gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2004,

Hilbrand Boorsma
(die twijfelt of hij zijn DSS'en of een set mfb zal verkopen.;-)


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 6 / 8
Deel: