Meldingen
Alles wissen

DSS940 toch (M)FB?

118 Berichten
23 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,036 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ard,

Prima idee. Dan mag je direct je adres erbij doen, want je krijgt nog een CD van me (offtopic, min of meer)

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Koen
(@koen)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2
 

Beste,

Ik heb een Versterker 70DSC950 + cd-speler CD 911 + 2 boxen DSS940, en wens die te verkopen. Hoeveel kan ik daarvoor vragen? iets tussen de 500 à 1000 Euro?


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

De marktwaarde is niet zomaar te zeggen dus plaats de set gewoon op www.marktplaats.nl en laat erop bieden. De door U genoemde bedragen zijn realistisch, al is 500 Euro aan de lage kant.


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Hoeveel je vraagt staat natuurlijk vrij.
Wil je dit laten afhangen van,

1- wat je er zelf (ooit) voor gegeven hebt;
2- een redelijke prijs;
3- de marktwaarde;
4- hoe graag wil je het kwijt

1 - wat je er zelf (ooit) voor gegeven hebt.

Is een moeilijke. Wanneer je naar afschrijving kijkt van gemiddelde apparatuur, dan blijft er weinig over. Er is 1 voordeel deze apparatuur is zeker niet gemiddeld.

2- een redelijke prijs.

Hier zou je de prijzen van kwalitatief vergelijkbare boxen als handvat moeten gebruiken. Alleen weer een probleem, welke boxen zijn vergelijkbaar.

3- de marktwaarde.

Er hebben de afgelopen maanden wel een paar setjes op marktplaats te koop gestaan. De laatste was een complete set met dss940 boxen. Hier werd tot over de 1000 Euro voor geboden. (Het hoogste bod was van iemand die deze site ook veel bezoekt.)
Later werd de randapparatuur, zonder controller los te koop aangeboden. Ook hier werd volgens mij een (on)behoorlijk bedrag voor gevraagd.

De weken daarvoor hebben 2 sets dss930 met alleen controller op marktplaats gestaan. De biedingen liepen hier tegen de 750 Euro.

Maar een bod is niet altijd gelijk aan wat je er werkelijk voor krijgt. Nodig je de hoogst biedende uit, dan is er altijd wel wat te katten enz. zodat de prijs aangepast wordt, of er wordt minder apparatuur verkocht.

Ik heb zelf een setje dss930 + controller. De reden van aanschaf was een zeer redelijke prijs en de bovenstaande verhalen. Ondertussen heb ik de set uitgebreid met 900 serie componenten en zoek ik nog een dcc 951 recorder.

4- hoe graag wil je het kwijt.
Is er een reden dat je de spullen kwijt wilt? Werkt het niet meer naar jouw zin. Is de kwaliteit niet meer zoals het moet zijn? Dit zijn vaak dingen die je als koper niet altijd direct kunt ontdekken. Toch heb je als verkoper een bepaalde verantwoordelijkheid te nemen. Waarom je het wilt verkopen gaat mij niets aan hoor, maar weet je het wel zeker?

Let wel dit is een hobby (liefde??!!). Dan doe je soms dingen die niet alijd even verstanding zijn.

Vriendelijke groeten,

een 'verliefde' HOB

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Koen
(@koen)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2
 

HOB,

Bedankt voor uw uitleg!
Ik hebt het materiaal op www.koopjeskrant.be gezet onder de veilingen (blijkbaar niet zo gekend)
Deze spullen zijn gebruikt geweest op de firma om de 'ESI' bus te demonstreren. In 2003 is dit nog één maal gebruikt geweest. Ikzelf ben geen 'freak' tevens passen deze boxen niet in ons interieur. Er is tevens geen tuner bij...


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Heren

Eindelijk weer een beetje tijd om wat toe te voegen aan het forum.

Op de laatste meeting voor het eerst een DSS gehoord. De DSS930.
Ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk was.
Een paar van die kleine speakers en een GEWELDIGE impuls weergave.

Ik begin te begrijpen wat ze met de dsp gedaan hebben.
Volgens mij is deze meneer er ook mee bezig.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Vanmiddag was ik een beetje handleidingen aan het zoeken op internet. Daar kwam ik op de philips site de handleiding van de dss940 tegen. Helaas niet de handleiding van de dss930.

Maar goed, ik zag bij het lezen van de manual dat er een afsluitweerstand gebruikt dient te worden. Wie kan en wil voor mij nagaan of dat voor de 930 ook geldt en zo ja of ik deze afsluitweerstand ook zelf kan maken?

Wanneer iemand deze te koop heeft, dan is dat natuurlijk ook prima.

Groeten,

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Beste Hilbrand,

Zojuist even in de handleiding gekeken van de DSS930 en daar staat ook duidelijk met vette letters vermeld: DEZE KETEN MOET ALTIJD WORDEN BEËINDIGD DOOR MIDDEL VAN EEN EINDPLUG. Hieronder zo'n eindplug:

Zelf heb ik momenteel alleen de DSS940 aangesloten, en op de laatste luidspreker in "de keten" heb ik ook geen eindplug zitten. Ik merk geen verschil, maar zal toch wel ergens voor nodig zijn, die eindplug! Dus...

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik denk dat ze die afsluitweerswtand al hadden moeten uitvinden in de tijd van de oer-MFB's, om het hoog-ohmige signaalpad af te sluiten, storing te recuderen, en reflecties te voorkomen. Maargoed... zonder klinkt het ook lekker, so... why change?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Tijdens het zoeken naar onderdelen (niet alles is bij mij gesorteerd) kwam ik nog wat oude T-verbindings connectoren tegen van een computer netwerk van vroeger.

Dit was ook een coax verbinding en ik heb deze kabels al eens gebruikt voor mfb boxen. Ik meen me te herinneren dat dit dun ethernet genoemd werd. Dik ethernet werd, voor zover ik het mij herinner, met een D-15 connector aangesloten.

Bij gebruik van dun ethernet werden ook afsluitweerstanden gebruikt, maar deze waren 50 Ohm.

Omdat het beide digitale netwerken zijn, DSS en computer, is het eigenlijk wel logisch dat de DSS ook een afsluitweerstand gebruikt. Omdat ik de set tweedehands zonder handleiding en originele snoeren gekocht heb, heeft de set bij mij alijd zonder gedraaid.

Ik ga eerst even kijken of ik nog ergens een vergelijkbare weerstand heb (75 Ohm) en anders haal ik die dinsdag wel bij een winkel.

Iedereen bedankt voor de snelle reactie, hier op het forum... en via mail.

Hilbrand

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Voor de liefhebber(s), op Marktplaats een complete Philips 900-serie set, inclusief de DSS940:

http://www.marktplaats.nl/markt/audio/sets/43558.ht m"> http://www.marktplaats.nl/markt/audio/sets/43558.htm

De vraagprijs is misschien ietsjes aan de hoge kant, maar wat je ervoor terugkrijgt is dan ookwel een ongeëvenaard Philips-geluid, dus...

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

Voor verdere info over de DSS-luidsprekers:
ga naar het nieuwe(re) forum:
- DigiTalk
- DSS (digital speaker system)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik zie na het lezen van de verhalen van stefan een paar goede opmerkingen 😉

1. Ik ben het met je eens dat de oudste MFB;s het beste klinken. Heb zelf gemodde 532's en ik ben er zeer tevreden over. (zie het mfb gedeelte)

2. Ik ben het ook eens dat je veel moet luisteren. Je kunt wel van alles bedenken, al dan niet met hulp van anderen, maar het hoeft niet perse meteen goed te klinken. Zo ben ik met 541's bezig geweest en die klonken op het eerste gehoor aardig maar luister je door dan viel het toch tegen.

Ik heb een serie oude muziek (als goede mp3 via de EWS 64 en de AH280) voor dit soort doeleinden.
Waar ik dan eerst op let is de weergave van natuurlijke instrumenten en stem. Daar kun je namelijk goed aan refereren omdat je weet hoe dat moet klinken.
Oude Alan Parsons opnamen zijn bijvoorbeeld heel goed.
Maar ook Dire Straits of stokoude muziek uit de jaren 60 zoals Mireille Mathieu (scherpe zeer typische stem) of Edith Piaf.
Klinkt dat goed, niet vervormd, niet scherp, helder, natuurlijk dan zit je een heel eind goed. Een meettoon van 1500Hz laat horen of de middentoner nog goed is. (die krengen uit de 532 geven soms harde 3e harmonischen)

Je kunt door de versterkers onderling regelbaar te maken en de mfb zelf de balans vinden in het gebied 100-1000 Hz. Daar zit de overname. Belangrijk dat die goed vlak is. Een voordeel van de 532 is dat ze 3e orde filters gebruikt hebben dus daar is het gebied waar het fout kan gaan klein.

Laag is bij MFB niet zo'n probleem. Is de zaal elektronishc in orde, en lekvrij dan is dat gewoon subliem.

Hoog is wel een punt. De oude tweeters presteren heel aardig met een verbeterde correctie, maar echt fris naar moderne maatstaven worden ze niet. Een modernere tweeter, en dan de versterker in het hoog vlak maken dat klinkt een stuk beter. De gevoeligheid van de tweeter moet wel redelijk matchen met de mid. Aangezien die nogal fanatiek is kun je overwegen een 6 ohm tweeter te pakken. Dat is die van mij nu ook. Wonderwel hoefde ik niets aan het passieve filter te wijzigen, omdat de mid ook nog redelijk ver doorloopt. Mogelijk iets te weinig rond 5000Hz, maar ik vind het erg natuurgetrouw klinken allemaal. Het is een beetje geluk geweest, want als ik het niet mooi had gevonden dan had ik zeker het passieve filter aangepast. (heb dat zelfs gedaan maar dat was een verslechtering)

Iik heb ook 544's met de oude mid's en tweeters uit de 532, de filters zoveel mogelijk gelijk, behalve het filter van de laag en midhoog zelf. En dat zijn 2e orde bij de 544, misschien dat ik em daarom nog niet goed vind.

Overigens heb ik van scherpe geluiden uit de vlakmembraanspeakers nooit wat gemerkt. Ik heb jaren naar de F9434 geluisterd, en vond ze goed in hoog, redelijk in mid en matig in het laag. De 9638 is daar beter omdat dat een gesloten systeem is (met mfb).

De bandtweeters zijn goed, maar hebben een nadeel dat ze erg smal stralen, vooral verticaal. Een goede keramische dome klinkt net zo zuiver maar straalt veel natuurlijker af.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 8 / 8
Deel: