Meldingen
Alles wissen

INFORMATIE relais DSS 930

28 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,333 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Er is hier en daar al heel wat geschreven over de gebruikte relais in de DSS930 maar hier nog wat extra info.

Het betreft hier het type Fujitsu Takamisawa VB36MBU (36VDC spoelspanning - 2xNO, 5A, 250V) met zilververgulde contacten. Het type VB48MBU (o.a. gebruikt in de Philips FA890 versterker) werkt overigens ook omdat het een "must operate" spanning van 33,6 VDC heeft.

Deze relais worden welliswaar nog geproduceerd maar zijn helaas alleen te bestellen in AziΓ« (Japan en China o.a.) of de V.S. Beetje onhandig dus!

Na verloop van tijd slijten de contacten en dan zou je de relais moeten vervangen. Ik kreeg van iemand hier op het forum het advies om een paar keer een 230 V gloeilamp met het relais te schakelen en zo de contacten schoon te branden. In principe werkt dit maar het nadeel is wel dat het zilver op de contacten vernietigd wordt met als gevolg dat met name bij lage geluidsterkte en stille passages de luidprekers geen optimale signaaloverdracht meer hebben.

Als vervanging kun je ook een relais gebruiken met 2 CO-contacten (change-over oftewel wissel) omdat de printlayout van de DSS zo gemaakt is dat deze passen (zonder boren of knoeien). Het enige waar je op moet letten is de afstanden tussen de contacten en of deze in de gaatjes van de print passen.

In de MFB-webshop hebben ze een vervangend relais van Finder. Een zeer degelijk relais overigens. Maar goed, je zou in principe alle merken kunnen gebruiken...

Ik heb inmiddels alle relais in mijn 4 luidsprekers vervangen. Ik heb een vervangend (en leverbaar) type van Takamisawa gevonden. Dit relais heeft net zoals de VB-serie zilververgulde contacten. Om de spoelspanning op 24 VDC te krijgen heb ik een 680 Ohm, 1%, 1 Watt metaallaagweerstand gebruikt. Misschien dat ik nog eens ooit betere elco's ga aanschaffen (speciaal geschikt voor high end audio). Heeft iemand toevallig een goede tip of goed merk? Only the best is just about good enough! 😈

Probleem is dat relais met een spoelspanning van 36 VDC haast nergens te krijgen zijn. Gangbaar zijn 12 en 24 Volt. Die werken perfect mits je een weerstand in serie met de spoel zet (om het spanningsprobleem te verhelpen). Deze kun je berekenen als je weet hoeveel stroom het relais verbruikt. Bij de 24 VDC types zou een weerstand van 560 Ohm, 1 Watt moeten voldoen.

Je hoeft niet te boren of te knoeien in de speakers. Er zit een jumper (draadbrug) op de +36 Volt die je weg kunt halen en daarvoor in de plaats zet je die weerstand. Het gaat hier overigens om de jumper 9280. Heel makkelijk te vinden op de print...

Groetjes en succes.

m0vieman.


   
Citeren
(@bart_elisabeth)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 3
 

Hallo,

Ik ben het niet helemaal eens met m0vieman dat de truc met de gloeilamp inferieur zou zijn en wel om de volgende redenen:

Uit de tekst op het Fujitsu Takamisawa VB36MBU relais (36VDC spoelspanning - 2xNO, 5A, 250V) kun je afleiden dat dit relais geschikt is om (per schakelcontact) 5 ampére bij 250 volt te schakelen, omgerekend is dat 1250 watt (spanning maal stroom). Toegepast relais is dan ook een zeer eenvoudig exemplaar wat overal in gebruikt kan worden en is zeker géén audiofiel relais!

Relais worden daarnaast gebouwd op vele tienduizenden (sommige zelfs tot 1 miljoen) maal schakelen van het maximale vermogen, zonder dat er daarbij door inbranden een overgangsweerstand van betekenis mag optreden. Bij het schakelen van "grotere" vermogens ontstaat er een kortdurende vonk die de contacten reinigt. Bij veelvuldig schakelen van deze grotere vermogens zullen de contacten uiteindelijk natuurlijk wel gaan inbranden en zal de weerstand gaan toenemen.

De twee versterkers uit de DSS930 halen op het piekvermogen volgens opgave echter maar max. 320 watt, het continue vermogen is "maar" 80 watt. Dit vermogen wordt ook nog eens verdeeld over de twee schakelcontacten uit het relais. Aangezien de DSS speakers (zeker bij mij niet) meestal niet op maximaal volume aan,- en uitschakelen betekent dit simpelweg dat het zelfreinigende effect uitblijft. Daardoor zullen de contacten vervuilen en loopt de weerstand op, met krakende of uiteindelijk helemaal niet meer werkende speakers als gevolg.

Bij mijn DSS-en heb ik de truc met de gloeilamp dan ook naar volle tevredenheid en zonder enig probleem toegepast: er was 1 contact bij waarvan de overgangsweerstand op de gesloten contacten maar liefst 203 ohm (!) bedroeg. Alle verlies van signaal komt door een oplopende weerstand, en als je bedenkt dat de contacten in serie staan met een tweetertje van 8 ohm dan is het duidelijk wat extra weerstand door een vies contact met je signaal doet.

Na het 3 of 4 keer schakelen van een gloeilamp van 100 watt (kunnen de contacten dus makkelijk aan) was de weerstand afgenomen tot 0 ohm, oftewel: alle signaal wordt weer doorgegeven zoals de ontwerper het heeft bedoeld.

Een overgangsweerstand van 0 ohm is dus géén weerstand en geeft het signaal dus simpelweg perfect door! Er is dan ook geen enkel bezwaar tegen het toepassen van de truc met de gloeilamp.

Groet en succes,

Bart


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Als je een echt audiofiel relais in de DSS930 wilt dan is er maar één optie namelijk het Amplimo LRZ 24 VDC luidsprekerrelais. Nadeel is wel dat dit type maar één maker heeft (2 doorverbonden makers om precies te zijn). Je zou er dus al 2 nodig hebben per speaker en je moet dan gaan knoeien met draadjes. Of dat verstandig is? Hm... πŸ™„

Panasonic heeft trouwens ook zo'n speciaal dingetje. 8)

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@bart_elisabeth)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 3
 

Ook een coaxrelais zoals in cctv-schakelingen wordt toegepast is een optie. Deze relais zijn afgeschermd gebouwd.

Groet,

Bart


   
BeantwoordenCiteren
(@chrswlr)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Twee van die amplimo relais in serie werkt prima, er zijn verder geen onderdelen nodig. Ik heb dit in beide DSS 930's toegepast. Ze zijn 24V, maar ze schakelen ook bij 18V al.

Inderdaad moet je wel met draadjes werken. Maar dit betreft de kabels naar de luidspreker dus dat is niet kritisch. Deze relais komen met een kleefstrip op de bovenkant, de montage tegen het metalen frame is daarmee zeer eenvoudig. Ze werken nu al een jaar naar behoren bij mij.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Maar je kunt relais toch ook reinigen met kontakt 61 en kontakt WL oid..??

Bij de FA930 werkt dat prima. Die krengen gaan ook kraken, en spuit er geen lading gewone contactspray in, dan komen ze later vast te zitten. Moeten echt gereinigd worden, en de rotzooi eruit gespoten.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

De spanning voor de relaisspoel(en) is overigens +34 Volt en niet 36 zoals ik zei. Ik heb mijn multimeter laten calibreren enige tijd geleden en ja die had wat afwijking LOL. Mijn excuses! Shit happens hΓ¨... πŸ‘Ώ

Reinigen? Bah wat een vies woord! Dat is een vrouwenhobby volgens mij... Niks voor mannen, die knutselen liever aan techniek! 😈

Die Amplimo relais zijn leuk maar of een dergelijke kwaliteit echt noodzakelijk is voor de DSS-en vraag ik me af... De dingen zitten vol met standaard elektronica dus helemaal niks speciaals of zo... Met 4 potmetertjes (2 in de voortrap en 2 in de eindtrap) kun je ze inregelen en dat was het dan. De DSS-en zijn gebouwd volgens het principe "zo goedkoop maar zo goed mogelijk" zonder veel poespas en dure componenten dus. En ja zoals gebeleken is heeft het concept zijn vruchten afgeworpen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Contacten schoonbranden doe je met een redelijke stroom, en dat hoeft geen 230V/100W lamp te zijn maar kan b.v. ook een 12V voeding zijn met een 22 ohm weerstand (of wat je toevallig hebt liggen). Het gaat er maar om dat er even flink wat stroom door gelopen heeft.

Ik heb zelf zo al meerdere MFB's en versterkers van hun "hij doet het even goed als hij heel hard gestaan heeft" problemen afgeholpen.

Er bestaan ook schoonmaak staafjes met een heel licht schurend oppervlak van een bepaalde linnen soort.

Als je echt definitief van alle problemen af wilt zijn neem je vacuum reedrelais met kwikbevochtigde contacten.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@pe1dna wrote:

Contacten schoonbranden doe je met een redelijke stroom...

LOL ja, hang er gewoon een lastrafo op... 24 Volt / 1000 Ampère... 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

m0vieman,

bij mij begint 1 DSS930 af en toe te kraken. Uit en aan zetten verhelpt de storing. Maar ik denk toch dat het verstandig is de relais te vervangen.

Kun jij vertellen welk exact type Takamisawa relais je hebt toegepast en waar je het hebt gehaald?

Past het relais precies op de print?

groeten

Basemaster


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Wat een maffe opmerking over dat reinigen, werkt gewoon prima. Punt bij relais is dat een vette spray de zaak vast laat lopen, dus moet je de reiniger zelf er weer uit spuiten. 't is meestal gewoon een oxydelaag die ff opgelost moet worden.


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
 

Zapper heb je weer te diep in het glaasje gekeken beste vriend? πŸ˜†

Oh ja dit is m0vieman LOL ik zit bij Cyberjantje aan de PC. 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Cyberjan wrote:

Zapper heb je weer te diep in het glaasje gekeken beste vriend? πŸ˜†

Oh ja dit is m0vieman LOL ik zit bij Cyberjantje aan de PC. 😈

Groetjes. πŸ˜‰

Nou nee, maar wie begon er over vrouwenhobby πŸ˜‰

Kontaktreiniger, en je kunt je een hoop werk en geld besparen.
Tenzij de kontakten echt versleten zijn, maar doorgaans komt het door lang stilstaan=oxyde.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

reinigen vrouwenhobby?

er niets mooiers dan een stuk vintage Hifi weer onder de nicotine en andere troep uit te peuteren.
Maar daar krijg je wel eens de opmerking bij "deed je de rest van het huis ook maar eens zo" 😯 daar zal het probleem wel zitten πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@basemaster wrote:

welk exact type Takamisawa relais ?
Past het relais precies op de print?

In de webwinkel hebben we een finder relais wat mooi op de print past.
Om te zorgen voor een nette 24 volt over het relais is er ook een bijpassende zenerdiode die je in serie met de spoel kunt zetten.

Die diode kan dan vaak in de plaats van een draadbruggetje wat al op de print zit voor de relais-spoel-spanning.

In sper-richting, zodat de 10 volt zener 10 volt voor zijn rekening neemt, dan blijft er 24 volt over voor het relais.

Het relais :

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/dss930/links/relai s"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/dss930/links/relais

De diode:

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/dss930/links/extrazene r"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/dss930/links/extrazener


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: