Meldingen
Alles wissen

INFORMATIE relais DSS 930

28 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,334 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Ik ben weer heelhuids thuis. Niki Lauda is een lachertje vergeleken met "Autobahn" coureur Cyberjantje. πŸ˜†

Je kunt het relais met contactspray bewerken van de bovenkant (het deksel is namelijk heel makkelijk los te wippen met een schroevendraaier) en ja je kunt er ook een flink vermogen doorheen jagen om de contacten schoon te branden. Echter een relais is een mechanisch ding, oftewel er zitten bewegende delen in. Je kunt heel veel trucjes toepassen maar of je het relais ooit weer 100% krijgt als het slijtage vertoont, waag ik te betwijfelen... Een hobbyΓ―st vindt zo'n noodoplossing wellicht prima maar een audiofiel zet er gewoon een nieuw ding in en klaar is Kees. En laten we heel eerlijk zijn, voor die paar luttele euro's wat die relais kosten, ga je daar een hoop moeite voor doen? Ik niet in ieder geval... Oh ja en Herman wil ook al eens af en toe (1 keer in de maand) een biefstukje hΓ¨. Dus gun 'm die paar centen. Jij blij, ik blij, Herman blij, iedereen blij... πŸ˜€

Je kunt er in principe alle relais van alle merken instoppen, mits de pootjes passen en je de spanning aanpast met een weerstand, diode, DC-DC omzetter, of je kunt het zo gek niet bedenken... Fujitsu Takamisawa, Finder, Omron, Kuhnke, Siemens, Pioneer, Amplimo, enz enz enz... Het goedkoopste kost ca. 1 euro en het duurste 25,-. Werken doen ze allemaal...

P.S.: Herman waarom geen weerstand, die dingen zijn toch veel goedkoper... πŸ™„ je zult wel nog 1000 diodes hebben liggen in het magazijn hΓ¨? 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Dank voor de antwoorden, ik zal eens een set relais plus zeners (of weerstanden) bestellen in de webshop.

Als we dan toch bezig zijn, dezelfde perikelen heb ik met 1 van mijn (reserve) FA960 versterkers. Mijn conclusie is dat ook daar de relais van moeten worden vervangen. Is daar ook een alternatief voor te bestellen in de webshop wat 1 op 1 past? Dan bestel ik die gelijk mee.

groeten

Basemaster


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Voor de FA960 zal ik de mijne even moeten openen om te kijken wat er in zit.

Het dss relais is met twee schakel-contacten (schakelpinnetjes recht)
Het 22rh544 relais is met een schakelcontact, pinnetjes van deze contacten versprongen.

Zie hier het 544 relais:

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/re40 2"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/22rh544/links/re402

Je kunt zelf ook vast even kijken hoe het in de FA960 zit, ik denk er dinsdag aan toe te komen.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@m0vieman wrote:

Een hobbyΓ―st vindt zo'n noodoplossing wellicht prima maar een audiofiel .....

Waarom bekruipt mij zo'n wazig gevoel als ik dat woord lees? πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

"wellicht" is nou eenmaal een wazig woord πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Hallo,

Ik ben ook maar eens begonnen met de vervanging van de relais in de dss'en van mijn vader. Hij was het uitvallen van de tweeters nu eindelijk zat. Ik heb bij Herman de spullen al besteld, zodat zijn biefstukje al weer wat groter wordt πŸ˜† . Ik heb hem ook een aantal foto's gestuurd. Ik maak er wel een soort van repatie fotoverslag van.

Ik ga op aanraden van Herman een zenerdiode op draadbrug 9280 plaatsen in sperrichting. Maar ja welke kant moet de pijl op de diode dan???? Help ❓ .

Groet,
Jori


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Jori heeft een mooi plaatje van de print gemaakt, ik heb er de diode opgeplakt.

❗ Misschien ten overvloede, maar de draadbrug zelf dient hierbij dus verwijderd te worden ❗

Ziehier:


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Misschien ook ten overvloede maar als je die draadbrug gaat verwijderen kun je hem het beste eerst doorknippen en dan de twee draadjes apart loshalen. Feit is namelijk dat de brug aan beide kanten hardnekkig vastzit op de print omdat de uiteinden omgebogen zijn en dicht tegen de print (de bevestigingspunten) aan zit. Probeer het soldeer eerst zoveel mogelijk weg te zuigen met een soldeerpompje en daarna de draadjes één voor één warm maken met de bout en met een tangetje voorzichtig los te maken (beetje heen en weer bewegen en dan door het gaatje heen duwen). Het risico bij oude printen is namelijk groot dat je de koperbanen lostrekt van de print en dan ben je nog verder van huis...

Oh ja, voordat je de diode erin gaat zetten, kun je de soldeerpunten het beste eerst eventjes schoonmaken met een wattenstaafje en wasbenzine zodat de verbinding optimaal wordt naderhand... Heb je trouwens ook speciaal reinigingsspul voor maar dat is niet altijd nodig... Wasbenzine werkt prima en is relatief goedkoop (anderhalve euro voor een liter in de supermarkt).

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
 

@m0vieman wrote:

Ik ben weer heelhuids thuis. Niki Lauda is een lachertje vergeleken met "Autobahn" coureur Cyberjantje. πŸ˜†
Groetjes. πŸ˜‰

Als je me de volgende keer cyberjantje noemt met 59 dan vertel ik volgende keer allemaal je echte naam πŸ˜† ten eerste ik kan niet goed horen dus de muziek iets harder, ten tweede, ik kan niet zo goed zien,dus rij ik wat harder,was het zo erg "heelhuids"?
Hij heeft mijn speakers gerepareerd, bij mij aangesloten,mijn hele setje "verkabelt"speelt zoals nooit daarvoor hele mooie klank en ik dacht wel dat ie het ook leuk vond eens bij andere mensen te zijn.
Maar ik zeg je "´´´t benne krenge van dinge" die dss 930 ,ik bedoel héééél gevoelig met de dss link, maar goed dat mOvieman er was,anders.... πŸ™„


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Cyberjan wrote:

Als je me de volgende keer cyberjantje noemt met 59 dan vertel ik volgende keer allemaal je echte naam πŸ˜†

Is die zo grappig dan? Kan me niet voorstellen eigenlijk... πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

LOL


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. De relais en diodes zitten er al in. En wat een verschil, vooral in het hoog. Nu heeft mijn vader niet zo'n spijt meer dat ik zijn mfb's heb. Zal binnenkort nog een foto sturen van de reparatie.

Groet


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@herman wrote:

Jori heeft een mooi plaatje van de print gemaakt, ik heb er de diode opgeplakt.

Ik zou ze toch maar solderen, contactlijm geleidt niet echt goed. 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: