Meldingen
Alles wissen

Krakende speakers dss930

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,216 Bekeken
(@pepijn_b)
Active Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik heb de dss 930 speakers en bij lage tonen kraken ze. Het is alsof de lage toon speakers kapot zijn. Ik had 4 dss930's dus dacht ik van 4 in ieder geval 2 goede te maken. Ik heb toen de verschillende lage toon speakers verwisseld. Toen bleek echter dat de onderste van de twee het krakende geluid gaf. Ook als ik de twee weer omwisselde was het weer de onderste.
Iemand een idee waar dit vandaan kan komen? Ik zag een ander topic over krakende boxen, maar daar waren veel plaatjes verdwenen. Kan dit ook los soldeerwerk zijn?


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Het relais is hier de verdachte, schakel eens met de groep waar deze op ingesteld staat of kies anders achterop de box even tussen A,B of C, een andere dan waarmee hij speelt.
Als je weer terug komt op de groep waarop hij speelt schkelt het relais weer en mogelijk hoor je ook wat verschil in geluid.
Als dit het geval is is het zeker het relais.
Die kan je vervangen of misschien ook wel de contacten reinigen maar dat is wat lastig te doen.


   
BeantwoordenCiteren
(@pepijn_b)
Active Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik ga het proberen en kom er op terug. Dank voor de hulp!


   
BeantwoordenCiteren
(@pepijn_b)
Active Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik heb een aantal keren geswitcht tussen A, B en C waarbij alleen B aan stond. Ook aan en uit en mono, right, left aangepast. Helaas weinig tot geen resultaat. Het is de middelste speaker die bromt bij lage tonen. Ik heb nog een derde box aangesloten en die heeft hetzelfde manco (de 4e volgens mij ook). Ook daar is het de middelste speaker die hetzelfde bromt (bij deze derde bleek trouwens de tweeter ook pas te werken na het volume flink opgeschroefd te hebben).
Het lijkt alsof de speaker zelf kapot is, maar na het draaien van de speakers is het weer de middelste...
Als ik dan mijn vinger op de cone leg is de brom weg (u ziet ik ben geen kenner πŸ™‚ )

Nog ideeΓ«n? Revisie of kan wat soldeerwerk nog impact hebben?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Nu meerdere speakers min of meer hetzelfde effect tonen vraag ik mij af of het wel in de speakers mis gaat.
Je zou eens de digitale uitgang van een CD speler of andere digitale bron direct op de ingang van een box kunnen zetten.
Met de afstandsbediening van de DSC950 gericht op de box is dan het volume te regelen.

Ik ben benieuwd of het probleem er dan nog steeds is.

Maar los daarvan, de relais problemen zijn een bekend probleem, er zijn er maar heel weinig die hier in ongereviseerde staat geen last van hebben.
Idem geldt voor de ingangsbussen die ook heel vaak toch los in de soldeer staan door het bewegen agv plaatsen en wegnemen van de connectoren.
Een elko revisie zorgt in ieder geval voor een verleggen van het punt op hoger volume waar hij begint te vervormen en hij kan wat meer detail geven, maar de verschillen zijn natuurlijk niet wereld shokkend. Je weet in ieder geval weer wat je hebt en kan weer minstens 15 jaar vooruit.
Ik plaats zelf altijd wel een nieuw relais, eentje met vergulde contacten.


   
BeantwoordenCiteren
(@pepijn_b)
Active Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Hoi Remi,

ik heb de compensation uitgezet en toen leek het al iets beter. Helaas blijft het bij vooral de zware bassen slecht.
Ik had al een keer eerder de speakers op de TV aangesloten en toen was de kraak ook al. Kan de versterker niet opgeblazen zijn?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

de speakers op de tv aansluiten heb je vermoedelijk via de DSC950 gedaan?
Ik ben juist heel benieuwd naar het geluid als je een digitale bron, bv CD speler direct vanaf de CD aansluit op de DSS930.
Voor alle duidelijkheid: ik bedoel dus de digitale uitgang elektrisch, niet optisch en ook niet de rode en witte analoge uitgangen.

Het is namelijk heel sterk dat je hetzelfde probleem in alle boxen terugkrijgt, maar helemaal nul is die kans natuurlijk ook niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@pepijn_b)
Active Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Excuus voor mijn late reactie. Ik had de boxen direct op de TV aangesloten, in eerste instantie had ik de dsc niet (die was jaren geleden kapot gegaan) tot ik er twee jaar geleden eindelijk weer een vond.

Blijft dus een klein raadsel wat het kan veroorzaken....


   
BeantwoordenCiteren
(@louis)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 5
 

@Pepijn_b wrote:

Ik heb de dss 930 speakers en bij lage tonen kraken ze. Het is alsof de lage toon speakers kapot zijn. Ik had 4 dss930's dus dacht ik van 4 in ieder geval 2 goede te maken. Ik heb toen de verschillende lage toon speakers verwisseld. Toen bleek echter dat de onderste van de twee het krakende geluid gaf. Ook als ik de twee weer omwisselde was het weer de onderste.
Iemand een idee waar dit vandaan kan komen? Ik zag een ander topic over krakende boxen, maar daar waren veel plaatjes verdwenen. Kan dit ook los soldeerwerk zijn?

Wat tegenwoordig steeds meer toeneemt is de wijze waarop muziek wordt gemasterd. Op max volume om maar zo hard mogelijk te klinken. Alle dynamiek is eruit geperst en, daar heb je het probleem, DSS'en gaan dan kraken en vervormen. Het enige wat helpt is een digitale (media) speler met een mogelijkheid om het volume te regelen zodat het "digitale signaal" afgezwakt bij de dss'en aan komt. Dan vervormt het niet en dus ook geen gekraak meer.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: