Fotoshoot van de 2e...
 
Meldingen
Alles wissen

Fotoshoot van de 2e grondig gereviseerde DAC960, nr3 volgt

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
738 Bekeken
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Bij deze mijn 2e dac960 van top tot teen door laten meten en waar nodig is onderdelen laten reviseren (enkel top-onderdeeltjes, alle elco's, wima's BC components, goede relais, nwe lampjes, andere headphone-steker en een Double Crown S2 laten monteren).

Dit is een van mijn 3 dac960's. Eentje is hiervoor al gereviseerd en binnenkort wordt de recent aangeschafte modded-dac960 onder handen genomen en waar nodig geacht weer orgineel gemaakt en hij gaat een enkele crown s1 krijgen.

Mijn orginele 1e dac960 revised klonk even goed als not revised sassen dac maar een orginele dac960 klinkt al zo fenomenaal dus waarom niet weer in topstaat en orgineel...

Ik heb vanavond de dac960 naast mijn Cyrus CD8x met aparte psx-r voeding vergeleken (nieuwwaarde 2500 euro 1,5 jaar terug) en het klintk exact hetzelfde, blind luistertesten met mensen dan was het moeilijk aan te geven of het de Cyrus of de dac960 uit 1986 was....

Revised Philips DAC960

Hier de print met de trafo's tbv de gebufferde XLR-output:

Double Crown S2 πŸ™‚

http://i41.tinypic.com/k187ia.jp g" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hee zo'n 1541 uit Taiwan, door Marantz gemaakt in de jaren 90...

Hoor je daar nou veel verschil mee tussen de oude 1541 uit Holland??

De dac960 was origineel toch de 1541A zonder kroontje?


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Nee merkt er qua verschil niet veel van, ik heb geen slechte midiset ofzo, geluisterd op mijn Elac-boksen (wat toch goede super gedetailleerde weergevers zijn) met daaraan Cyrus voorversterker en losse voeding en Cyrus CD8x cd-speler (eveneens met losse voeding).

Maar ach, het staat prestieus he zo'n S2 πŸ˜†

Ik heb zojuist uit een andere Marantz een S1 gekocht en die stop ik in de andere DAC960.

Als ik dan nog een enkele of dubbele kroon vind, dan komt die in mijn 1e dac960 (geluidsmatig geen echt verschil maar de kroontjes chip zijn wel wat exclusievere hebbedingetjes om erin te hebben).


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@Ralphies wrote:

Nee merkt er qua verschil niet veel van, ik heb geen slechte midiset ofzo, geluisterd op mijn Elac-boksen (wat toch goede super gedetailleerde weergevers zijn) met daaraan Cyrus voorversterker en losse voeding en Cyrus CD8x cd-speler (eveneens met losse voeding).

Maar ach, het staat prestieus he zo'n S2 πŸ˜†

Ik heb zojuist uit een andere Marantz een S1 gekocht en die stop ik in de andere DAC960.

Als ik dan nog een enkele of dubbele kroon vind, dan komt die in mijn 1e dac960 (geluidsmatig geen echt verschil maar de kroontjes chip zijn wel wat exclusievere hebbedingetjes om erin te hebben).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, er is wel degelijk een verschil tussen
de diverse 1541A's zelfs de typen zonder kroontje klinken allemaal anders.

Ik heb nu een paartje uit Taiwan, echter geen S*, uit 1998 en die klinken
toch een stuk beter dan die uit Holland...


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Maar hoe test je dit? Ik heb heb 2 dac960's op een voorversterker aangesloten met identieke bekabeling en met 2 dezelfde copies cd's in 2 dezelfde cd723 cd-spelers (en onderling zelfs nog de cd-spelers gewisseld per dac960).

En dan maar switchen tussen cd en tuner op de Cyrus voorversterker met externe psx-r voeding erop.
Blind testen leverde op da tik echt niet ' ghet dubbele kroontje' kon aanwijzen.

Ik heb Elac 3 weg speakers, op zich best goede speakers van de wat duurdere types en qua onderscheiden beide dac960, was enorm moeilijk.

De ene had dus de double crown en de ander gewoon.

Vandaar dat ik vraag, hoe heb je dit objectief gemeten in je set dat er verschil is?

Een mens heeft geen 'gehoor' geheugen dus even aan en loskoppelen en dan weer even luisteren, daar kun je geen beoordeling op baseren (da tis de truck waarom veel voodoo-middelen toch verkocht worden, men denkt er wat bij).


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

het ging er toch om dat de kans dat er een fout gemaakt wordt bij het converteren bij een kroontje iets kleiner is en bij twee kroontjes nog weer iets kleiner?

zolang er geen fouten gemaakt worden zou er dan geen verschil moeten zijn tussen eentje zonder of met een of twee kroontjes

ik denk dat als je het toch denkt te horen dat er iets anders in de keten meespeelt


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Hi Ralphies,

Het is niet te meten, maar verschil is er zeker. Het is wel belangrijk dat je elke
keer met dezelfde cd luistert en hetzelfde nummer. Het valt dan eerder op als
je dingen hoort die er eerst niet waren.
Ik heb voor die Taiwan chips 50 euro betaald, dus het zou ook kunnen zijn
dat ik 'wil' dat het beter klinkt, maar ik ben ervan overtuigd dat ze ruimtelijker
en minder scherp klinken dat de gewone versie uit Holland.
Mijn DAC heb ik zelf gemaakt, over de constructie van de DAC960 heb ik weinig
kennis, maar wat ik wel weet is dat het belangrijk is hoe goed de S/PDIF decoder is,
die zet het S/PDIF signaal (uit het loopwerk) om in I2S, wat weer naar de 1541A gaat.
Ik twijfel er een beetje aan of ze toen die DAC960 op de markt kwam zulke
goede decoders hadden als dat ze nu hebben, die van mij is van Cirrus Logic
en slechts enkele jaren oud, die van Philips is van 87-88 neem ik aan?

Een andere optie voor het horen van verschillen is het wisselen in een cd-speler,
die heeft namelijk geen decoder, de data wordt elke keer exact hetzelfde
van de cd gelezen en omgezet, de vertaalslag van 'ruwe' muziekdata naar I2S
is makkelijker dan van ruwe data naar I2S naar S/PDIF naar I2S, wat bij
een losse DAC en een loopwerk gebeurt...
Op die manier zou je theoretisch dus wat meer details kunnen horen, mits
er een beetje kwalitatief goede cd-speler gebruikt is.

Groetjes


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

@Remi wrote:

zolang er geen fouten gemaakt worden zou er dan geen verschil moeten zijn tussen eentje zonder of met een of twee kroontjes

Ik denk dat je het begrip fouten maken niet helemaal goed opgevat hebt,
wanneer een DAC data converteert, dus muziek produceert, maakt hij altijd
fouten, zelfs een S2 versie. Het is namelijk zo dat er in 1 seconde veel data langskomt,
iets van 11 miljoen nullen en enen, de kans dat er iets fout gaat
is bij een gewone 1541A groter dan bij een S2. Het is dus niet zo dat
je een foutje individueel horen kunt, wanneer er meer fouten zijn klinkt je
geluid 'harder' (denk aan de s-klanken van zangers/zangeressen). Aangezien
de S versies minder fouten maken bij het converteren is dit wel degelijk terug
te horen in je geluid. Kleine details gaan verloren bij het conversieproces,
daardoor kan het zijn dat je geluid ruimtelijker klinkt bij een S versie,
noemen ze ook wel plaatsing dacht ik.

Ook hebben de S versies een lagere Linearity Error, wat
dus zou betekenen dat ze het frequentiespectrum beter kunnen weergeven, dit heb ik echter nog niet terug kunnen horen.

Groetjes


   
BeantwoordenCiteren
Deel: