Philips SCD-2000 sa...
 
Meldingen
Alles wissen

Philips SCD-2000 sacd speler prototype

18 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,346 Bekeken
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

p.s. Om constructief te blijven: als Philips wil dat de afgestudeerde ingenieurs sense hebben, dan zouden ze er verstandig aan doen om een nieuwe set van die elektronica bouwdozen te ontwikkelen. Door daar van kind af aan mee te spelen ontwikkel je een vlot inzicht in schakelingen en het gedrag van combinaties van schakelingen. Dat inzicht is kwa probleem oplossen en combineren van schakelingen tot een groter geheel verreweg superieur aan het inzicht dat je krijgt van het stampen van feitjes over bepaalde schakelingen, simulatie programma's en 1 middag meten aan een echte transitor of een echte opamp.
Dat geldt ook voor het ontwikkelen van transistoren. Hoe meer je er van zo'n bouwdoos opgeblazen hebt, hoe intuitiever de droge stof in de leerboeken.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Sorry roland, maar jij denkt nog jaren 90.
Inmiddels is de elektronika wereld allang zo dat modules en zo via een pc worden ontwikkeld met simulatie.

De belangrijke faktor daarin is de persoon die variabelen definieert, die dus weet wat de eigenschappen van elke component precies is. En dat is na te meten, en daar heb je slechts enkele bollebozen voor nodig.

Het heeft geen zin meer om EE-dozen op de markt te brengen, die charme is allang van de techniek af, en jongeren zitten liever een adventure in 3D te spelen.
Heel veel zaken worden nu als vanzelfsprekend aangenomen en verder ontwikkeld. Ik kom nog uit het computerloze tijdperk, maar je ziet gewoon dat alle ontwikkelingen steeds sneller gaan.

Wat wel grappig is, is dat vooral de jongere generatie zich erg aangetrokken voelt tot het oude HiFi spul, en ook stokoude concepten met buizen en zo. Wat dat betreft zijn bouwdozen wel op zijn plaats, maar de japanners doen dat volop, bouwdoosjes maken voor een buizenamps.
Alleen zijn dat niet de toekomstige ingenieurs die daar wat van leren, maar een aantal "audiofielen"


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
Topic starter  

@roland79 wrote:

Terug naar de SACD speler:

Wel weet ik dat het niet gemakkelijk is om een lineaire DAC te maken. Probeer voor de lol maar eens een schakeling te maken die een 100% gemoduleerd blokvormig voltage of stroom produceert en tevens via een tweede uitgang een stroom die onder alle gebruiksomstandigheden exact 1/65536 van die stroom is.

Ze gebruiken telkens 1 afwijkende opamp en twee gelijke. Vandaar dat ik op een meetversterker kwam. In de TDA zelf schijnt ooknog een opamp te zitten. Die zou je misschien kunnen gebruiken om het signaal alvast te inverteren voor XLR uit.

Die 3 opamp truuc gebruik je volgens mij niet zo 123 voor serie geproduceerde apparaten, want dat is duur. MC phono voorversterkers zullen misschien een 3 opamp ingangstrap hebben. Verder kom je dergelijke schakelingen alleen in oscilloscopen e.d. tegen.

101dB SINAD (signal to noise and disturbance) is mogelijk met een TDA1547 in combinatie met het normale uitgangscircuit. Als de speler inderdaad de SACD spec haalt (wat je van een proefmodel voor een audioliefhebbersbeurs mag verwachten) dan zal het wel zo zijn dat de specs van de TDA onbelast (dus met alleen een scoop erachter) beter zijn dan belast. In dat geval is het ook mogelijk om diezelfde betere specs te halen met zo'n 3 voudige opamp trap achter de TDA ipv het normale uitgangscircuit.

Verder zal het zo zijn vanwege 20 jaar vooruitgang in de techniek, dat er volgens de SACD standard meer signaal bewerking en filtering in het digitale domein plaatsvindt en mogelijk is, dan dat was mogelijk was ten tijde van het Red Book.

Misschien is het voor marantz goedkoper om 2 TDA's te gebruiken dan 6 goede opamps (die voor een topspeler ooknog eens op twinning eigenschappen geselecteerd moeten worden).

Verder zou het maar zo kunnen dat de TDA's overgeklokt lopen om hun specs ook bij SACD samplerate waar te kunnen maken (in afwachtig van een 100% SACD waardige variant van de 1547.) In een luchtstroom gekoelde speler gaat dat goed, maar in een productie model zonder blowers aan de achterkant is dat lastiger.
Ook kun je voor een productie speler voor jarenlang luisterplezier beter iets gebruiken dat uit zichzelf minder warm wordt. Te denken valt dan aan het interleaven van 2 TDA's, zoals vroeger gedaan werd met 2 8 bits DACs om aan 16 bit te komen.

Het zou ook een Marantz (danwel highend in het algemeen) truuc kunnen zijn: Namelijk dat je een stereo IC neemt, deze vlak voor of net na de inbouw grondig doormeet en kijkt welke kant het beste gebakken is en alleen die kant gebruikt en de andere kant ongebruikt laat. Zo krijgt de klant een product dat voldoet aan de bovenkant van de kwaliteits specs en vermoedelijk scheelt het e.a. in de overspraak.
In de DCC951 zit die optie volgens mij ook voorbereid op de DAC uitgangsprint, daar is plek vrijgehouden voor een 2de DAC IC. Met 2 van die dingen erin en wat andere draadbruggetjes heb je daarbij het in deze paragraaf omschreven effect.

Tof, bedankt voor je commentaar op de foto's. Dit vind ik erg interessant, en ben blij dat je enigzins hebt kunnen aangeven wat daar op dat d/a board gebeurt.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: