Meldingen
Alles wissen

Philips DRC 9432 en 9434

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,255 Bekeken
(@gerard-de-vrueh)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Hallo,

Ik heb momenteel een paar DRC MrII 9432 in bezit. De vlakke speakers zijn allen in perfecte staat maar het fineer en de doeken niet (dit is vaak het geval lees ik). Ik ga zaterdag een paar 9434 halen die ik via marktplaats heb aangeschaft. Ze zijn in goede staat heb ik begrepen (vlakke speakers in orde) en de kasten zijn mooier dan mijn huidige paar. En ze hebben natuurlijk de ribbon tweaters die beter hoog schijnen weer te geven.

Is het mogelijk om nieuwe kasten te bouwen voor de speakers van dikker materiaal? en bij gelijkblijvende binnenvolume van de kast kan ik dan een betere weergave verwachten? Ik zit ook te denken om van de twee paar die ik nu heb één stel 9436 te bouwen maar dan heb ik natuurlijk wel een geschikt filter nodig.

Als dit laatste niet te doen is en de 9434 in goede staat dan bied ik de 9432 te koop aan. Ik hoor wel of er iemand geinteresseerd is.

Groeten en ik hoor graag van jullie.
Ik ben nieuw op dit forum en vind dit een leuke site. Geinig dat die DRC nog zo'n trouwe schare aanhangers heeft. Ik heb ze gekocht omdat ik ze te gek qua vormgeving en concept vind, met die vlakke conussen. En ik vind ze goed klinken. Maar als het bouwen van een degelijker kast te doen is en winst opleverd (dat hoor ik graag van jullie) dan zal ik dat zeker eens proberen.

Groeten gerard


   
Citeren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 54
 

Hoi Gerard,

Kasten vernieuwen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als je de 9434 of 9436 hoger opsteld of voor mijn part ophangt dat dan de bas intenser wordt. Ik zou je dus adviseren om eerst te experimenteren met de plaats waar je ze neerzet of hangt. En ja...deze boxen zijn te gek...ze geven een mooi neutraal geluid van hoog tot laag. Zeker de 9434 en 36 wegens de perfecte bandtweeter.Ze doen zeker niet onder voor mijn dure infinity's en yamaha's.

Voorheen had ik bergen MFB's maar ik heb die weggedaan want die freten stroom in standby en vereisen meer onderhoud. Met een goede zware amp presteren de 9434 en 9436 wat mij betreft net zo goed.

Groeten van deze drc gek...
Henk


   
BeantwoordenCiteren
(@gerard-de-vrueh)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie!

Ik zal zeker eens expirimenteren met de plaats waar ik de boxen ga opstellen. Ik wil wellicht ook eens vier boxen proberen. In iedere hoek van de kamer één. Ik heb tenslotte nu reeds de9432 en morgen heb ik een afspraak en krijg ik er een paar 9434 bij. Kan ik ze ook een met elkaar vergelijken in een testje thuis. welke is de beste de 9432 of de 9434?

Ik laat het nog wel weten.

Groeten Gerard.


   
BeantwoordenCiteren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 54
 

Hoi Gerard,

De beste drc's mkII zijn de 9434 en 9436 wegens de voortreffelijke bandtweeters. Je kunt dat ook fysiek zien want de echte bandtweeters zitten meer rechtsboven terwijl de NEP tweeters ( zien er qua look bijna identiek uit, maar zijn geen bandtweeters ) in het midden van de box zijn geplaatst. De 9430 en 9432 bezitten dus geen bandtweeters, hetgeen duidelijk hoorbaar is.

Met vriendelijke groet
Henk


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Die tweeters zijn inderdaad het enige wat nog een beetje waarde heeft maar als geheel klinkt de 9434 best goed!

Zorg dat ze zo opgesteld staan dat de tweeters ongeveer op "oorhoogte" zitten en de boxen iets naar je toe. Ze zijn namelijk wel erg goed die tweeters, maar helaas in een redelijk smal "luisterveld"

Zorg dat ze los van de grond staan, dus NIET pal op de vloer, dat klinkt boemerig, en leg er iets dempends tussen. Ik gebruikte per box 4 natuurrubber ringen waar ze kabels mee door plaatmateriaal voeren (zie je ook in auto's).

Er komt een zeer gedefinieerd geluid uit, een beetje "kil" wel, maar best wel goed. Laag vond ik altijd wat minder, maar daat zit ook veel in je ruimte. Is die flink gedempt dan gaat het wel. Mijn oude woning/flat had ik een vrijwel vierkante kamer met één schuime kant, en veel gordijn,vloerbedekking en groot bed in het midden. Dat dempte als een gek. Daar heb ik veel plezier van de 9434 gehad, 10 jaar lang. Het erg gedempte compenseerde dat "kille" een beetje.
Maar in een wat smalle "harde" kamer gingen ze redelijk onderuit vond ik.
Die boxen hebben iig meer dan gewone aandacht nodig vwb opstellen en zo maar lukt het dan heb je een heel goed geluid.


   
BeantwoordenCiteren
(@gerard-de-vrueh)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Hoi Beste mensen,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb vandaag in woerden die DRC 9434 opgehaald en ik mag wel zeggen dat ik een best vaderdag kado heb gekregen van mijzelf. Ik heb zelden zulke pareltjes gezien. De vlakke speakers zijn echt in mint conditie en de kasten zijn op stee minimen beschadigingetjes aan de achterzijde ook in prachtige staat. Ze waren wel erg vies. Nadat ik ze zojuist heb schoongemaakt en ze naast elkaar voor mij stonden leken ze wel zo van de fabriek gekomen.

En het zijn inderdaad de 9434 ze hebben de ribbon tweeters en indedaat is de indeling van de speakers anders dan bij de 9432. De 9434 valt mij nu op zijn ook een stukje groter. hoger en dieper.

Mijn vrouw die zojuist zag viel het inderdaad op dat ze er als nieuw uitzagen. (Ik kreeg wel gelijk de vraag wat ik met de 9432 ga doen)

Dus heren Als jullie nog geinteresseert zijn in een paar 9432 (kasten niet zo mooi, maar de vlakke speakers zien er erg mooi uit) Dan hoor ik dat wel van jullie.

Groeten Gerard


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hmm natuurlijk prima dat ze er mooi uitzien, en dat je vrouw ze nog niet de kamer uit wil schoppen, maar wat is je luisterindruk?

Het zijn tenslotte LUIDSPREKERS 😉 De primaire functie blabla etc 😆


   
BeantwoordenCiteren
(@gerard-de-vrueh)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Hallo,

Na enige weken heb ik dan uiteindelijk tijd gevonden mijn DRC 9434 te beluisteren. Ik heb gelijktijdig mijn pas verworven Kenwood KD990 Draaitafel aangesloten en als eerste mijn Gino Vanelli LP's uit de oude doos gehaald. Helaas dit alles op een nogal eenvoudige Akai versterker die volgens de specs tot 40 wat kan. (type met wrijfstrook ipv potmeter voor volume regeling).

De boxen staan ongeveer twee meter uit elkaar en nog niet ideaal zoals ik ze hebben wil. Ze staan overigens op Vogel stands. Mijn eerste indruk is dat de bassen minder boemerig klinken dan de 9432. Ze klinken droger. Ik heb het gevoel dat de weergave van verschillende geluiden op het zelfde moment meer gedifferentieerd is en niet zoals ik bij de 9432 wel had dat het bji luidere passages één geluidsbrij wordt. Tevens komen ze pas goed tot leven als ik de versterker wat meer opendraai. Gegeven dat de draaitafel nu nog uitgerust is met een eenvoudig element is de weergave van de LP's over deze boxen ronduit vebluffend. Ik heb ook nog een LP van Joe Jackson Body and Soul gedraaid onmdat ik weet dat dat een hele goede persing is en geen ruis en tikken heeft. Mijn CD's klinken beslist niet beter dan dit bijna 30 jaar oude vinyl. Het is eigenlijk geweldig zoals het klinkt. De draaitafel staat overigens nog niet bepaald trillingvrij en ik voel dat de plak waarop deze staat meetrilt met de bassen. Dat kan dus nog veel beter! De weergave in het hoog is inderdaad zeer helder triangels klinken ook echt als triangels. Nu vond ik het hoog van de 9432 ook al niet slecht.

Ik heb overigens de indruk dat de (ronde) bas speakers van een ander type zijn dan die in de 9432. Ik kan mij vergissen maar ik hoor het graag. De box zelf is wat groter en daar houd ik wel van. Binnenkort zet ik een Stanton 681 eee element op de draaitefel of koop een nieuwe naald voor mijn OM30 en dan voer ik deze test nogmaals onder wat meer idealere condities uit.

Groeten gerard


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Klopt. De woofers van de 9434 zijn de AD80111 en de 9432 AD80681

de 80111 is meer vermogen, iets grotere magneet en wrs ook een wat "vettere" spoel.
De conus opbouw etc is identiek.


   
BeantwoordenCiteren
(@gerard-de-vrueh)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Nu we het toch over de basspeakers hebben. Hoe zit het met het verteren van faomranden bij dit type speakers? Ik heb bij deze als occasion verkregen DRC 9434 voorzichtig de foamranden aangeraakt met een wattentip en kon geen verteerde foamranden vaststellen.


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

je moet er volgens mij toch wel redelijk op kunnen drukken zonder dat je erdoorheen steekt met je vinger...
elke foamrand gaat verteren.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Die speaker hebben rubber randen.

Het enige "foam" is de kunststof waar de membranen van gemaakt zijn.

Dit is een soort honingraag geperst spul met een zeer dun aluminium laagje.

Als je er iets te streng naar kijkt zit er een deukje in. Dat is ook hét grote nadeel van dit soort speakers, maar een deukje doet niets in geluid het ziet er alleen l**ig uit.

Maar voor verteren van randen hoef je neit bang te zijn 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@kazans)
New Member
Deelgenomen: 2 maanden geleden
Berichten: 1
 

helaas oud topic maar ik wil toch informatie toevoegen.

ik bezit een set drc 3434 en een set drc 3436.

de 3436 heeft een ontwerpfout omdat de philips marketing afdeling de luid spreekerboxen te vroeg op de markt heeft gebracht.

in de kast van de drc 3436 zit een resonantie  die je hoort bij 170 Hz .

ik heb topics gelezen waar ze de kast vol stoppen met isolatie ed.

dit werkt niet.

de simpelste oplossing voor dit probleem is per kast 3 beukenhouten kruizen er in lijmen met bruislijm.

de 170 Hz resonantie is dan weg.

het is het best om de condensatoren op de filters te vervangen door audiofille mkp condensatoren.

het verschil is wonderbaarlijk

ik speel deze luidspreekers met lp op een Philips 202 uit 1969 met 412 element  (mag je er een thorens td 160 naast zetten) via nad voorversterker op een denon 1906 in sterio.

het is wel zo met de drc 3436 hoe hoger de volume knop omhoog gaat, des te beter ze klinken , die dingen verdragen echt power (100m verder hoor je ze nog net zo duidelijk)

Sonos Faber, kef of b&w die minder dan euro 10.000 euro per set kosten wil ik niet ruilen voor deze drc 3436 boxen.

De Philips fb1000 (heb ik beluisterd) en Gert Timmermans audiomax klinken zeker beter, mag ook wel voor 20000 euro.

Ik bezit ook sets 22rh456 en een set 22rh 497.

de 456 is echt ondergewardeerd.

de 22rh497 zou een ribben tweeter moeten hebben, dan was die luidspreeker perfect, speelt met 91 Db op laag volumen al tot 25 Hz met 10 inch al nico woofer

alleen de 22rh 499 zou het beter doen ,maar die kun je vergeten.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: