Meldingen
Alles wissen

484 schuimrandjes RIP

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
540 Bekeken
(@gromsound)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 19
Topic starter  

OK, ik ben een beginner op dit gebied dus bij voorbaat sorry.
Ben onlangs blijven hangen aan een fraaie set 486 speakers: 3weg met baspiepe, 50W continu 100W piek. Echter schuimrandjes van de woefers zijn rip.

Wat zijn mijn opties? Nieuwe speakers, zo ja wat kan men krijgen evt als ander merk alternatief. Ik lees verderop ergens 'reconen' hoe gaat dat in zijn werk?
Is het erg simplistisch gedacht om met zachte rubberkit de randen te herstellen? Daar repareer ik ook rubberprofielen van de auto mee. Blijft soepel en is toch mechanisch belastbaar.

groet van speaker-leek
Gromsound


   
Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

geen rubberspul gebruiken!
even rondstruinen op het internet, er zijn erg veel goedkope vervangsets te koop voor de foam surrounds.
reconen hoeft niet, de conussen zijn immers nog OK.
je moet echt foam gebruiken, anders ga je de eigenschappen van de speakrs veranderen. als je toch met die ene bezig bent, vervang dan gelijk de andere, anders kan het ongelijk klinken.


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
 

Waarom geen rubberspul dan?Heb laatst bij een erkend luidspreker reparatie bedrijf bij ons in de buurt in Follega om precies te zijn www.audiolab.nl die dus zowel foam als rubberen randen monteert op verteerde randen zij beweerden dat het helemaal geen verschil in klank of eigenschappen geeft.Het grote voordeel van rubber is dat je nooit weer hoeft te klooien met de randen wat je met foam of foamachtige randen binnen 5jaar wel weer hebt.Heb zelf daar een stel Jamo proffessional 566 en een stel Bose 901 IV laten voorzien van rubberen randen omdat de foamranden verteert waren.En ik kan geen verschil horen of merken aan de luidsprekers.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Philips zelf gebruikt ook foam en rubber met dezelfde akoustische eigenschappen.
De 489 speaker is er in de foam uitvoering (AD80652Wx) en in de rubber uitvoering (AD80651Wx).
In de luidspreker folder van (ik meen) 1981 (Engelse bobby op omslag) staan ze beiden vernoemd. πŸ’‘

Voor de 494 is het erger, daar wordt onder hetzelfde typenummer de 10" woofer met foam-rand èn met rubberrand toegepast. 😈

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

ahja dan zit het vast wel goed πŸ˜‰
maar niet elke rubber vervangrand heeft dezelfde eigenschappen als de originele foamrand. even nagaan dus.


   
BeantwoordenCiteren
(@gromsound)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 19
Topic starter  

Mag ik de heren hartelijk danken voor de zinvolle opmerkingen, dan ga ik daarmee verder zoeken (inmiddels gevonden in de vorm van doehetzelf setjes, heel fijn). Mijn speakertype heeft zwarte foam randjes overigens, maar ik zou ook liever iets stabielers hebben.
Is dat trouwens nog wat dit model? Ze zien er wel vertrouwingwekkend uit.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: