Meldingen
Alles wissen

578 opentrekken

40 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,164 Bekeken
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Beste freaks,

Heeft iemand van jullie ervaring met het vrijmaken van de voorste print (met de VU-meters en de tiptoetsen, een deel van de voeding en het ingangs circuit) van een 578 eindversterker? Ik wil wat gaan experimenteren met andere opamps, maar - vooral door de VU-meters - zie ik niet zo gauw hoe die print los te halen is.

Groet,
Peter


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

als ik de doc zo zie moet de drager waar het front aan vast zit eerst los.
dus losmaken van de koelblokken, het geheel wordt dan wel gammel want de koelblokken links en rechts hebben een dragende functie.


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Remi, dank voor je reactie.
Klopt, maar ik loop dood op de VU-meters. De aansluitpunten daarvan zitten aan de achterkant met twee schroeven vast aan de print, en ze moeten los om de print vrij te maken. Die schroeven zijn echter ingesoldeerd op de printplaat (dus met geen mogelijkheid meer los te halen), en dat is geen latere actie maar af-fabriek al zo gedaan.
In de service manual wordt dit niet beschreven.
Zou dus mooi zijn als er iemand is die dit al eens heeft gedaan, misschien zie ik iets over het hoofd!


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ah, ik begrijp nu wat je bedoelt.
ik hier geen 578 meer staan om even te kijken, maar hij zal dus samengesteld zijn voor hij het tinbad inging.

die schroeven zullen ongetwijfeld ook torx schroeven zijn.
misschien is het mogelijk de schroef heet te maken met de soldeerbout en dan met een tinzuiger of litze de soldeer weg te krijgen?

anders heet maken en met een tangetje de schroef verdraaien.
ik heb alleen geen idee of de schroef in metaal of in kunststof is vast gedraaid, hier moet je misschien even oppassen.

met dit alles stel ik me voor dat je het hele front dan al losgenomen hebt van de rest van het chassis zodat je er ook enigszins fatsoenlijk bij kan.

ik hoop dat het je hiermee lukt
succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Inmiddels gelukt, print is vrij. Inderdaad door met een (wat zwaardere) soldeerbout de zaak los te smelten / draaien / wrikken. Modernere opamp op een voetje gemonteerd (OPA2604) die het prima doet.
Wat me wel opvalt, en ik weet niet zeker of dat al zo was, is dat de "protection" lampjes aan de voorzijde na het aanzetten een seconde oplichten en weer uitgaan (en dan werkt de versterker). Is er iemand die het ding ook heeft die dat ook heeft of vertoont hij nu misschien oscilleer neigingen (waar dit model enigszins om bekend staat, begrijp ik inmiddels)?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Peter, mooi dat het gelukt is.

Met het kort oplichten van de protection lampjes is niets mis, maak je niet ongerust.
Het staat zelfs in de servicedoc beschreven op blz 7.
Wat je ziet is het laden van C303


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Da's mooi.
Nu we toch bezig zijn over de 578, nog een andere vraag.....als hij een paar uur aanstaat (en een geweldig geluid produceert overigens, ding is echt te gek) worden de koelribben wel erg heet. Ik schat een graad of 55- 60 (een paar seconden de hand er op gaat nog, maar dan wordt het te gek).
De ruststroom is ok (komt overeen met afregelvoorschrift in Serv Man). Links en rechts zijn vergelijkbaar.
Kan iemand die ook een (werkende) 578 heeft dit bevestigen of hoort het helemaal geen kachel te zijn?
De oververhitting bescherming komt niet in actie dus blijkbaar vindt hij het zelf nog niet echt gevaarlijk.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

lekker toch zo'n stoofje? πŸ˜›

de 578 die hier even geweest is ter reparatie deed dat aan een kant, de andere kant bleef koud.
die hete kant moest niet in orde zijn dacht ik, maar vervolgens de ruststroom gecontroleerd en toen bleek dat juist de hete kant redelijk goed was en de koude kant veel te laag ingesteld.
dit ook bijgesteld en toen werden het weer twee kacheltjes 8)

daar hou je je handen inderdaad niet heel lang op.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat het zo goed is met die warme koelblokken, maar meer vergelijk heb ik ook niet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Peter, wat vind je van de OPA2134 tov. de 2604? volgens mij is de 134 en 2134 nieuwer? Ik heb die eens in een cd speler gezrt ipv de oude NE5532. Dat scheelde in de zuiverheid van de s-klank.

Toch is de NE5532 volgens de specs best goed (9V/uS), maar kan zijn dat oudere types minder zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Zapper, sorry voor de late reactie; ik heb beide geprobeerd en blijf toch bij de 2604. Op-amps zijn volgens mij net wijn, je vind er vele vaak emotionele reviews over op het internet waarvan het maar de vraag is hoe merkbaar het allemaal is.
Ik vond zelf de stap naar de 2604 tov het origineel een flinke verbetering (minder ruis, meer detail) maar de 2134 was - vond ik - vervolgens geen verbetering.
Inmiddels de elco's in de tuner vervangen, zit nu al een tijdje van Arrow Jazz te genieten....laat nog maar even zitten die digitale radio.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wanneer je een 578 gebruikt verdient het aanbeveling om de netspanning indien mogelijk naar 240v om te bouwen.

Bij een net te hoge voedings-spanning loop je ook de kans dat hij te heet gaat worden.

en over opamps, laatst nog e.e.a. in een partijtje op de kop getikt,
ssm2139 ssm2142 el2082 op64 en op275


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Goed idee. Ik herinner me wel dat de gemeten spanning redelijk nauwkeurig +/- 78V was, maar een paar volt minder zou inderdaad behoorlijk levensverlengend kunnen zijn. Die 200 Watt heb ik toch niet vaak nodig....
Heb je er wel eens een daadwerkelijk aan oververhitting zien overlijden?
Ik zal eens kijken of die mogelijkheid bestaat.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Peter Verstrate wrote:

Da's mooi.
Nu we toch bezig zijn over de 578, nog een andere vraag.....als hij een paar uur aanstaat (en een geweldig geluid produceert overigens, ding is echt te gek) worden de koelribben wel erg heet. Ik schat een graad of 55- 60 (een paar seconden de hand er op gaat nog, maar dan wordt het te gek).
De ruststroom is ok (komt overeen met afregelvoorschrift in Serv Man). Links en rechts zijn vergelijkbaar.
Kan iemand die ook een (werkende) 578 heeft dit bevestigen of hoort het helemaal geen kachel te zijn?
De oververhitting bescherming komt niet in actie dus blijkbaar vindt hij het zelf nog niet echt gevaarlijk.

geen kachel. bij mij doet een dit alleen rechts.


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
Topic starter  

Een? Je hebt er meerdere? Vraag is dus nog steeds welke kant dan goed is. Als de ruststroom goed is en hij wordt toch veel te heet kan ik me alleen nog voorstellen dat er een of andere hoogfrequente oscillatie bezig is. Kan me echter niet voorstellen dat dat gebeurt zonder invloed op het (hoorbare) geluid.
Ik ga de "truc" met de 240 V nog we proberen, maar verder geloof ik het wel. Het wordt in elk geval lekker warm in mijn werkkamer.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

@Labfreak wrote:

geen kachel. bij mij doet een dit alleen rechts.

dat is niet goed sijb, de ruststroom voor links staat dan (veel) te laag.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: