Meldingen
Alles wissen

cd951

30 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,437 Bekeken
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@m0vieman wrote:

@Ralphies wrote:

Ik neem aan dat tandwielen van cd950 en cd951 hetzelfde zijn he?
Onderling scheelde het enkel de staalplaat en iets aan de DAC...
Zal ik tzt ook eens een wieltje inslaan voor de cd950.

Ja, de tandwielen van de CD930/931/940/950/951 zijn allemaal hetzelfde. De loopwerken zijn ook identiek. Heeft de 940 een TDA1547 of alleen de CD950/951? De 930 en 931 hebben naar mijn weten een SAA7350.

Overigens helemaal off topic... De Marantz DD-82 heeft een gecombineerd circuit van de SAA7350 en de TDA1547. Hoe gek kun je het maken hè... En dan de hoofdtelefoonversterker, die is ook super! De "variable analogue out" wordt gestuurd door een gemotoriseerde potmeter. Alle bedieningsknopjes zijn afzonderlijk voorzien van metalen veertjes, enz... Marantz, de naam zegt alles!

Groetjes. πŸ˜‰

De combinatie saa7350 + tda1547 heet ook wel dac7. De saa7350 heeft een eigen da convertor, ingeval van een dac7 vindt de da convertie plaats in de tda1547.


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

het tandwieltje en smeermiddel zijn nu compleet in mijn bezit. heb de 3 schroefjes van het lademechanisme uitgeschroefd. maar hoe krijg ik nu de unit eruit ?

ik kan het niet compleet eruit naar achteren halen heb ik wel gezien want de lade aan de voorkant kun je niet erdoorheen naar achteren trekken. moet ik soms het bovenste gedeelte van de lade van de onderste van elkaar scheiden ? indien ja...hoe doe ik dat truukje?.........

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Het zwarte frontje moet eerst van de tray af. Als ik me niet vergis zitten er 2 weerhaakjes aan de onderkant, die moet je heel voorzichtig wegduwen en dan kun je het plaatje van de tray afschuiven. Bij sommige CD-spelers moet je dat plaatje gewoon een beetje naar voren duwen en dan schuiven... NIET MET GEWELD!!!

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

nou..het heeft wat voeten in de aarde nodig......heb het frontje er nu ook af gekregen. latere zorg om het erweer op te krijgen. maar nu lijkt het dat het hele mechanisme zelf nog ergens wordt tegengehouden. kan het zijn dat naast de 3 schroefjes er nog ergens iets verborgen zit. om nu het hele zaakje na achteren te trekken lukt niet ondanks dat er nu zichtbaar geen belemmering meer zou moeten zijn..........

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

nog even een aanvulling;

als ik vanachteren naar het mechanisme kijk dan zie ik dat aan de linkerkant er nog een bevestigingspunt is dat wordt vastgehouden dat door een gaatje in het moederbord in een witplastic klem denk ik verdwijnt. dit ziet er ook kwetsbaar uit moet ik zeggen om er bijv een schroevedraaier onder te wringen.............

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Dat zal wel de flatcable van het loopwerk en de laser zijn... Die kun je er VOORZICHTIG uittrekken. Oh ja en ff het motorkabeltje los van de print halen.

Ik hoop dat het nu lukt, zo niet dan moet ik het Service Manual erbij gaan pakken... Mijn server ligt plat dus ik kom momenteel niet aan mijn gegevens. πŸ˜₯

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hoi,

ik heb niet het idee dat dit een bevestigingspunt van de flatcable is.
het is als een punt dat naar ondersteekt door een klein ovaalgaatje in het moederbord waaronder een wit beweegbaar sokje deze punt vasthoud.
ik doe even niets totdat je de server weer online hebt want ik wil dit niet forceren zonder te weten wat dit kan zijn............

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik heb eventjes een andere fan op de CPU gezet zodat ik in ieder geval aan mijn bestanden kan komen. Ik wacht nog steeds op de originele...

Geef me ff je e-mail in PM dan zet ik je de "exploded view" pagina uit het Service Manual op de mail...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hoi,

wilde even checken of mijn pm wel bij je is aangekomen...........

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ja zeker wel!

Heb het druk... ben 2 defecte DCC's en 2 DSS-en aan het repareren...

Ik kijk maandag wel ff naar het Service Manual...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Ok...weet ik in elk geval dat het aangekomen is. heeft verder geen haast hoor. het staat niet in brand ondanks de tropische buiten temperaturen.

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

nou...de klus is geklaard. in plaats van 3 schroefjes werden het eerder 30 schroefjes want het moederbord en achterconnectors en gehele frontdisplay eerst los maken om uiteindelijk bij het tandwieltje te kunnen komen. maarrrrrrrrrrrr...tiz gelukt en daar gaat het om.

bedankt voor de info en hulp.

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 24
 

Hierbij een uitgebreide beschrijving van het vervangen van het tandwiel in de CD951:

Het loopwerk met lade-mechanisme zit met 5 schroeven vast: 1 aan de bodemplaat, 2 aan het front (deze zijn alle drie redelijk makkelijk bereikbaar) en 2 aan de printplaat, om deze los te krijgen moet de printplaat er uit.

Bij de volgende methode blijven die laatste twee schroeven zitten (voordeel: o.a. de flatkabel hoeft niet los):

1. metalen onderplaat losschroeven en verwijderen
2. frontje CD lade er af: cd-lade open trekken, aan de onderkant zie je twee kleine nokjes, deze met beleid "vrij maken" en het frontje (deels aluminium) omhoog van de lade afschuiven
3. kap er afschroeven, met veel beleid en geduld onder een niet al te grote hoek losmaken van het front
4. drie schroeven losmaken van loopwerk, twee zie je naast de cd-lade zitten op het front, 1 zit in de speler achterop het loopwerk
5. achterkant van de speler losschroeven
6. connectoren losschroeven van de achterkant
7. achterkant omklappen (220V deel kan blijven zitten)
8. twee kabels losmaken tussen hoofdprint en front
9. voedingskabel uitpluggen van hoofdprint
10. hoofdprint losmaken: 4 schroeven in de speler en twee witte klemmen onder de speler
11. je kunt nu de hoofdprint met loopwerk er voorzichtig uithalen
12. de hoofdprint met loopwerk omdraaien en metalen tandwiel bevestigingsplaatje losschroeven
13. tandwiel vervangen en alles weer terug in elkaar zetten

Succes er mee. Indien gewenst heb ik foto's van de "operatie"


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hallo Geert, ik heb daar eens een fotoverslag van gemaakt, maar inmiddels na een tip van Jeroen is de procedure wat aangepast, ik maak nu ook de achterplaat los.
maar dit geeft nog wel een aardig beeld
http://remi.mfbfreaks.nl/CD950Tandwiel/CD950Tandwiel.htm l"> http://remi.mfbfreaks.nl/CD950Tandwiel/CD950Tandwiel.html


   
BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 24
 

Hi Remi,
Ah, die had ik niet gezien. Had ik toch iets beter moeten kijken. Ziet er prima uit.
Geert


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: