Meldingen
Alles wissen

CDC 875 kortsluiting?

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
638 Bekeken
(@stijnhk)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 26
Topic starter  

Hallo allemaal,

Ik heb een ongelukje gehad met mijn CDC 875. Tijdens het fine-tunen van de laser current, viel mijn metalen bit op het printed circuit board, met een kortsluiting tot gevolg. Tja, volgende keer een plastic bit en geen metalen bit....

Het fenomeen dat ik zie is het volgende: telkens wanneer ik de speler aan zet, slaat de laser arm onmiddellijk naar de uiterste positie (buitenkant van de CD); uiteraard reageert de speler op geen enkel commando meer.

Op deze foto zie je waar de kortsluiting is gebeurd: het is net onder de beide ICs;

Heeft iemand een idee waar ik de fout zou moeten zoeken? Of meer precies: waarom de laser arm bij het inschakelen van het apparaat onmiddellijk in de uiterste positie gaat staan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groeten,
stijnhk


   
Citeren
(@stijnhk)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 26
Topic starter  

Nog even dit: de donkere delen die je op de foto ziet, zijn geen brandsporen. Het is gewoon een gevolg van wat minder goede belichting tijdens het maken van de foto.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo,

Dat slaan van de arm, is dat van voor de sluiting of is dat erna pas gekomen? Op de foto zie ik niet zoveel, een beetje wazig.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@stijnhk)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 26
Topic starter  

@wro wrote:

Dat slaan van de arm, is dat van voor de sluiting of is dat erna pas gekomen?

Dag Willem,

Dank voor je reaktie. Dat probleem is pas van na de sluiting. En als je schrijft "slaan van de arm", dan omschrijf je dat heel correct. De arm gaat namelijk in 1 (hoorbare) slag naar de uiterste positie.

@wro wrote:

Op de foto zie ik niet zoveel, een beetje wazig.

Dat kopt. De foto dient enkel maar om duidelijk te maken in welke regio van de PCB de kortsluiting is veroorzaakt. Wie een service manual van de CDC 875 heeft, kan deze locatie terugvinden. Voor wie die service manual niet heeft, helpt deze foto niet echt, dat besef ik.

Ik wilde aanvankelijk een pdf-snapshot van de service manual posten - wat veel meer verhelderend zou zijn dan bovenstaande foto - met daarin wat meer details van dat gedeelte van het electrische circuit waar ik vermoed dat er iets fout zit. Maar ik weet niet hoe ik een pdf-file kan delen met de leden van dit forum. Wie dat weet, mag het me laten weten. Ik zoek zelf ook even hoe ik dit kan doen.

Groeten,
stijnhk


   
BeantwoordenCiteren
(@stijnhk)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 26
Topic starter  

Ik heb een pdf samengesteld, met daarin 2 pagina's:

*pagina 1 toont de PCB layout, met in rood omcirkeld dat gedeelte waar de kortsluiting is veroorzaakt.

*pagina 2 toont de electrische schema's van de servo met daarin ook de radial drive.

Helaas geen hoge resolutie, die krijg ik niet uploaded.

Hier is de link (wel even geduld, en je niets aantrekken van al die registratie buttons die je toch niet nodig hebt):

http://www.filedropper.com/cdc875shor t"> http://www.filedropper.com/cdc875short

Ik hoop dat dit toch wat meer helpt dan de vorige foto.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
stijnhk


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

in het schema wordt IC6503 als radiale processor genoemd, die zou stuk kunnen zijn. het is het IC dat het meest in het midden van de foto te zien is.

na dat IC komt er nog een opamp, dat is IC6504 die zit aan de andere kant van de print een stukje lager dan het linker IC op de foto.

zou zo 123 niet iets beters weten te noemen.


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Ik dacht dat op de print misschien de sluiting zichtbaar was maar dat is niet zo, het gaat dus alleen om aan te geven waar je bitje gevallen is.

Ik heb hier al een hele tijd een CD850MKII staan en die leest als hij voor de eerste keer aanstaat een paar seconden de CD en slaat vervolgens de arm met een klap in de uiterste positie. Nu heb ik hiervan het loopwerk compleet uitgewisseld maar dit maakte geen verschil met het andere loopwerk.

Omdat bij jou de storing is ontstaan na de sluiting heeft het met het loopwerk sowieso niets van doen.

Hoe is de laserstroom? Had je daar al aan geregeld?

Remi heeft veel meer kennis van zaken als ik dus zou ik eerst de genoemde IC's meten/vervangen.

Veel succes.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Grote kans dat een van de ic's stuk is.

Ik zou al heel snel stoppen met de reparatie als blijkt dat die twee ic's de tda8808 en tda8809 zijn. Deze zijn niet meer leverbaar en waren al erg duur.
Uit een ander apparaat slopen is een slechte optie, deze ic's zitten vaak met thermo-hardende lijm op de print vast ...


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

het klinkt alsof er een tor stuk is die of de spanning regelt en zo een te hoge waarde doorlaat , of meteen de laserspoel op max zet . en je zei dat hij ook niet op bedienen reageert dus kan er wel een spanning missen door een weerstand die weg is en dit zie je niet altijd ( zijn de weerstanden met een s erbij in het schema ) ofwel stookweerstand . deze zitten er meerdere in .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
Deel: