Meldingen
Alles wissen

Onderhoud DAT850/880

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
549 Bekeken
(@marcmons)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo freaks,

Sinds deze week ben ik via MP in het gelukkige bezit van een DAT850 gekomen voor een paar tientjes. Voor zover ik kan beoordelen is alles in prima staat zowel optisch (heel mooi) als technisch - tenminste alles werkt - hij speelt de tapes prima af met een mooi zuiver geluid. Absoluut een eerlijk apparaat. Nu vraag ik mij af hoe je zo'n tape-apparaat onderhoudt m.b.t. koppen etc. Bestaan er reiningings DAT-tapes o.i.d.? Ik meen ze vroeger ooit eens gezien te hebben, maar na jaren is dit spul natuurlijk nergens meer te krijgen. Nergens op het web of hier heb ik daar iets over gevonden. Hoe doen jullie, andere DAT-gebruikers dit? Ik ben een leek en gebruiker, absoluut dus geen techneut en durf al helemaal niet iets inwendig te doen. Dus ik zou blij zijn met een goede tip.

Twee jaren geleden ook via MP een DAT880 verworven, idem voor een paar tientjes. Ook in prima optische staat - verlichting en display o.k, maar zodra ik de lade met tape sluit, opent hij steeds weer uit zichzelf. Het lijkt alsof deze DAT880 de DAT tapes niet wil "inlezen" en ze daarom niet accepteert. Erg jammer natuurlijk. Het kan niet aan de tapes liggen, want de 850 accepteert de tapes wel. Kan het ook hier iets met vervuiling te doen hebben? Gezien de "zeldzaamheid" van deze DAT880 zou het fantastisch zijn deze weer aan de gang te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden. PS: ik ben helemaal nieuw op dit forum en bezit/gebruik al jaren FT980 (2x), DFA888, CD850 (2x), FC880 (2x) en FC870 (2x), CDC875, FT880, en sind kort de DAT850 en DAT880 en aanvullend nog FR675, DCC600 en DCC730
Groetjes Marc.


   
Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik heb op het forum eens gelezen over dat probleem , en het kwam dacht ik van een schakelaar af die het bandje betast ( mocht toen nog ) . deze kan vuil zijn en dan gaat hij open als soort van error . dat zijn bij dcc 6 schakelaars aan de achterkant van de tape , bij dat weet ik het niet zo 1 2 3 .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@marcmons)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Mattie, alvast bedankt voor de tip. Kan ik die schakelaar via de geopende lade ergens bereiken en schoonmaken met bijv. een wattenstaafje en zo ja welk schoonmaakspul te gebruiken? Groet Marc


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hij zal ervoor open moeten , en eerder een beetje contactspray gebruiken dat drup je op de pinnetjes die tegen de casette komen en dan een aantal keren bewegen . maar het kan ook zijn door jaren stilstand dat hij te zwaar dichtgaat met tape erin , en dat hij wat geholpen moet worden de eerste keren .


   
BeantwoordenCiteren
Deel: